A felelősségbiztosítási megállapodás egy harmadik félre, a sértettre vonatkozik, így a biztosítást kötőt látszólag csak az ár érinti, a szolgáltatás minősége kevésbé. Az AEGONdirekt.hu felmérése szerint bár az autósok 80 százaléka elégedett jelenlegi biztosítójával, és nem gondolkozik szolgáltatóváltásról, ötezer forint éves megtakarításnál 43 százalékuk váltana, tízezer forint esetén pedig szinte mindenki fontolóra veszi a cserét.
Meglepő engedményekIdén a törvényi változások miatt a korábbiaknál is erőteljesebb kampányra számítanak a biztosítók: a köbcenti helyett kilowatt alapon elvégzendő díjszámítás az autósok negyedét sorolja a korábbitól eltérő kategóriába. A gépkocsi-tulajdonosok 2001-ben átlagosan 45 ezer forintért kötöttek éves kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), 2009-ben pedig már csak 25 ezerért.
– 2008-hoz képest több mint 15 milliárd forinttal volt kevesebb a kgfb-díjbevétel 2009-ben, tavaly pedig 11,3 milliárd forinttal csökkent az összeg. Sokan nem is számítottak további esésre, 2011-ben mégis csökkennek az átlagdíjak. Bár a kötelező biztosításon már lehetetlen 20-25 ezer forintos megtakarítást elérni, új lehetőség a casco és a kgfb csomagban való értékesítése – mondja Nyerges Péter, az Uniqa biztosító területvezetője, aki szerint az idei biztosítókampányban 20 ezer forint körül lesz az éves kötelezőtarifa.
Jelentős átrendeződésre számít a piacon Marosvölgyi Péter, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója is, és a Generali szakértői szerint is sokan kötnek új szerződést. Számításaik szerint az autósok mintegy harmadának több mint 10 százalékkal csökken a kötelezőbiztosítás-díja, de harmadának több mint 10 százalékkal nő. Mivel ma Magyarországon mintegy 4,2 millió gépjármű fut az utakon, ez azt jelenti, hogy mintegy 1,4 millió embernek válhat olcsóbbá a biztosítása. A tarifaváltozás valószínűleg azoknak kedvez majd, akik régebbi, nagy hengerűrtartalmú motorral rendelkező, de kisebb teljesítményű autót vezetnek.Igazi versenypiac
Idén 13 régi és 1 új biztosítótársaság verseng az ügyfelekért. Mindegyikük ezúttal is számos új kedvezményt vezetett be – például tanár-, lakásbarát- vagy elektronikus kommunikáció címen –, és növelte az igénybe vehető díjcsökkentő tényezők maximális mértékét is. A legtöbbjük nyújt gyermekes és kármentességi kedvezményt, s nem egy a korábbiaktól eltérő bónuszbesorolást alkalmaz. Sokan már a legkisebb B1–B2–B3 fokozatokban is megadják a B6-os fokozatnak megfelelő 30 százalékos kedvezményt – írja a Biztosítás.hu internetes portál, amely szerint a díjak csökkenését az évek óta folyamatosan javuló kárhányadok teszik lehetővé. A kampány nyertesei között a Biztosítók.hu Alkusz Kft. előzetes számításai szerint minden bizonnyal ott lesz a piacvezető, tavaly a legtöbb új ügyfelet megszerző Allianz Hungária Biztosító, amely E-GFB nevű terméke esetén idén is nagyon versenyképes árat tud nyújtani.
– Tavaly azonban a társaság az új kötéseinek mintegy felét a régi, magasabb díjas ügyfelei közül szerezte, vagyis jelentősen csökkent a díjállománya – figyelmeztet Lantos Lóránt, a Kotelezo.hu internetes szakértői portál vezetője.
A kampány másik nyertese lehet a most piacra lépő romániai hátterű Astra Biztosító és a tavalyi versengésből kizárt, 2011-től visszatérő Wabard, amelyek célja az ügyfélbázis kiépítése. A kötelező biztosítási állományának növekedésére számíthat a K&H Biztosító is – írja a Biztosítók.hu.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete nyomására az Allianz, a Generali és a Groupama Garancia megszüntette korábbi, kettős mércével dolgozó tarifáit, és azonos díjakat hirdettek meg a meglévő és a hozzájuk szerződni szándékozó ügyfelek részére. A lépésre a kisbiztosítók azzal válaszoltak, hogy a tavalyi, már-már a végletekig leengedett áraiknál további 15–20 százalékkal olcsóbb díjat hirdettek. Kérdés, hogy győzik-e a kicsik az árversenyt. Anglia egyik legnagyobb kártérítési összegét például éppen kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra fizették ki, amikor egy felüljáróról leeső Land Rover kárt tett két arra haladó vonatban is. Az összeg kifizetése egy kevésbé tőkeerős biztosító számára akár problémát is jelenthetett volna.
FlottapiacTavaly az árverseny a flottaszerződések esetében is fordulatot hozott. A Netrisk.hu 2009. novemberi statisztikája szerint a kisebb, 5–25 járműből álló céges flották tulajdonosai inkább járművenként kalkulálták ki a díjat, az egyéni ügyfeleknek járó tarifák ugyanis sok esetben alacsonyabbak voltak, mint a flottaszerződéseké. 2009 októberében a PSZÁF körlevélben hívta fel a biztosítók figyelmét arra, hogyan járjanak el a flottákra kötött szerződések esetében. A bonyolult kedvezményrendszerek és egyedi kedvezmények megszüntetése, a megalapozott kockázatelbírálás és az ajánlatok összehasonlíthatóvá tétele szerepelt az elvárások között.
Szakértők szerint jövőre sem lesznek alacsonyabbak a flottatarifák, amelyeket elsősorban a cégméret és a kártörténet befolyásol, így a kisebbeknek most is megéri autónként szerződni.