Az új autók piacán az 500 ezer forintos kedvezmény mindennapos, de nem ritka az egymillió forintos sem. Ennek ellenére drasztikusan visszaesett a vásárlások száma. A kiváltó ok elsősorban a hitelezés megtorpanása, újbóli felpörgetése jelenleg irreális várakozás. Az érdekeltek szerint a kisebb állami lépések nem élénkítik a piacot, ahol ráadásul egyre kevesebb a márkahű vásárló.
Százezres álom
Európa-szerte csökken az eladott új autók száma. Idén januárban két évtizede nem tapasztalt mélyponton volt az értékesítés - derül ki az európai autógyártók szövetsége (ACEA) legújabb összesítéséből. Ezen javított a „roncsprémiumnak" elnevezett állami ösztönzési rendszer. Németországban 21 százalékkal több új autót - 278 ezret - helyeztek forgalomba februárban, mint egy évvel korábban. A Szlovákiában március 9-én életbe lépett program segítségével akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új kocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadta a roncstelepen. A Szlovák Autóipari Szövetség szerint az akció első hetében 1500 személygépkocsit adtak le a szlovákiai autóbontókban. Ezzel az ütemmel számolva az elkülönített 33 millió eurós támogatási keret nagyjából nyolc hétre lesz elegendő.
Itthon más a helyzet. Az MR1 rádiónak nyilatkozva Tukacs István válságövezeteket kezelő kormánybiztos elmondta: nem lesz „roncsprémium" Magyarországon, mert a válságtól szenvedő autóipar támogatását szolgáló gyakorlat nálunk nem indokolt, hiszen az évente eladott 400 ezer új autónak mindössze 10 százaléka készül itthon, így a magyar állam az európai autógyárakat támogatná a vevők régi autójának beváltásával. A Pénzügyminisztérium illetékesei lapunknak azt nyilatkozták, hogy a tárca csak olyan javaslatokat tud támogatni, amelyek nem járnak kiadásnövekedéssel, az új autó vásárlása viszont ilyen tétel lenne.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a Piac & Profitnak elmondta: az érdekképviselet továbbra is szorgalmazza a „roncsprémium" bevezetését, amitől éves szinten 15 ezer „plusz" új autó üzembe helyezését remélnék, az ez évre prognosztizált 80-85 ezer felett. Az MGE elképzelése szerint 600 ezer forinttal kellene ösztönözni a vásárlást, ennek felét az állam, felét pedig a gépjárműgyártók állnák. Ekkora összegre mindenképp szükség lenne, mert ezt mint önrészt tudnák felhasználni a tízévesnél idősebb autóval rendelkező vásárlók, akik ezt másképp nem tudnák előteremteni.
A céges hajtóerő
A piac helyzete - a VDA autóipari szövetség adatai szerint januárban Magyarországon 52,3 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint egy évvel korábban - azonban nem engedi meg, hogy az érintettek ne keressék a megoldást. A magas árkategóriájú autók értékesítésének élénkítését segítené, ha kisebb lenne rajtuk az adóteher, különösen, ha cégautókról van szó - véli Henning Putzke, a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint az egyéni vásárlók részére Németországban kialakított és nagyon sikeres autócsere-program Magyarországon nem feltétlen működne olyan hatékonyan. A magyarok többsége ugyanis hitelre vásárol, amit most sokkal nehezebb igényelni, mint a válság előtt. A roncsprémium csak kisebb mértékben segítené az autópiacot, és annak is csak a kisautó-szegmensét, a céges vásárlásokat viszont nem érintené, mert a flottákban ritkán találni kilencévesnél idősebb járművet. Az ügyvezető szerint a lényeges tényezőket pedig, mint a forint árfolyama vagy a hitelkérelmek nehézségei, a kormányzat nehezebben befolyásolhatja.
A cégautók áfájának visszatérítése jó megoldás lenne az eladások növelésére - várhatóan ezt a megoldást választják a csehek -, véli Pesti Zoltán, a Honda Hungary Kft. szakembere, aki szerint az állam jól járna, mert az áfabevétel-kiesést kompenzálná a regisztrációs adóból származó bevétel, valamint a befizetett cégautó- és súlyadó, s benzint is vásárolnának a vállalkozók, akik szintén nyertesek lennének, mert olcsóbban tudnának autóhoz jutni. Az importőrök és az autókereskedők is jól járnának a felfutó értékesítés miatt.
Utóbbiak igen nagy gondban vannak most, a piaci „pletykák" szerint egy részük biztosan tönkremegy. Szegvári Tamás, a szegedi Citroën Empire Autócentrum ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy míg korábban az új autók 60-70 százalékát hitelre vették meg, addig mára a tendencia megfordult, és ilyen mértékű a készpénzes fizetések aránya. A szegedi kereskedő - akinek a forgalma lényegesen visszaesett a válság kipattanása óta - úgy véli, hajlam lenne a vásárlásra, amire leginkább az ár van hatással. Megerősítette a visszaesést Beznoszka László, a Porsche-Inter Auto Kereskedelmi Kft. értékesítési vezetője is, aki azt tapasztalta, hogy a készpénzzel rendelkező vásárlók száma nem változott, de ez a réteg most gyakran kivár: korábban elég volt az ajánlattétel és egy próbaút az üzlet megkötéséhez, most többhetes fontolgatás után döntenek. Beznoszka szerint az újautó-értékesítés negatív csúcsa még nem következett be, hiszen jelenleg - a raktáron lévő, kedvező áron, kedvezménnyel kínált autók miatt - torzult a piac. Amikor a jelenleginél alacsonyabb forint-euró árfolyam mellett vásárolt autók elfogynak - várhatóan májusra -, akkor lesz látható a tényleges piaci helyzet.
Megszűnnek a kedvezmények
Jelenleg a működés finanszírozása is gondot okoz a Magyarországon működő márkaképviseleteknek a hitelpiac beszűkülése miatt. Az évi 150 ezres újautó-eladásra berendezkedett értékesítési hálózatok nehéz helyzetben vannak. Többen még tavaly is beruháztak, ami mára feleslegessé vált.
A szakemberek szerint a válság kirobbanásakor még ráfizetés nélkül ki lehetett szállni az üzletből, de ez idén már lehetetlen. A pénzügyi befektetők elkerülik ezt a szektort, a szakmai befektetők pedig inkább kivárnak. Az importőrök újraértékelik stratégiájukat, csökkentik értékesítési partnereik számát, ezzel is tizedelve a piacot. Mindezt felerősíti a hitelek eltűnése, hiszen sok márkakereskedő a hitelek jutalékából finanszírozta működését, miközben az árrést gyakorlatilag odaadták a vevőknek, kedvezmény formájában. Ezek várhatóan megszűnnek. Eközben az európai autógyártók szerint a korábban vártnál is nagyobb mértékben csökken az idei termelésük. Carlos Ghosn, az ACEA vezetője úgy véli, még nincs vége a lejtmenetnek. A legújabb előrejelzés szerint az európai autógyártás idén 25 százalékkal csökken. Korábban a termelés 20 százalékos visszaeséséről beszéltek, ami így is meghaladta az Európai Bizottság 18 százalékos jóslatát.
A márkakereskedők közül a gyári háttérrel rendelkezőknek van esélye a túlélésre, valamint azoknak, akik az elmúlt években tartalékot tudtak képezni, véli Hebők Ferenc, a Porsche Szeged igazgatója. Ahol ez nincs meg, ott a szerviz és az alkatrész-értékesítés jelenthet még kiutat a válságból, mert ezek bevételeiből finanszírozható a kereskedés működése. Az értékesítés azonban elengedhetetlen, hiszen az új autókat viszik be később a szervizbe, és az alkatrészeladás folytonossága is csak ezáltal biztosítható.