Az utóbbi évek felmérései egyértelműen azt tükrözik, hogy a számítógép-eladásokban fokozatosan csökkent az asztali gépek részaránya, miközben a laptopok piaca az utóbbi két-három évben látványosan bővült, az éves növekedési ütem megközelítette a 30 százalékot. A jelenség mögött meghúzódó okokat és a piac becsült nagyságát vizsgálva elméletileg a szegmens további dinamikus előretörését lehetne prognosztizálni, a válság hatására azonban mind az elemzők, mind a gyártók óvatosabban fogalmaznak.
Virágzó múlt
2007 májusában az SG.hu internetes újság becsült adatokra hivatkozva azt írta, hogy Magyarországon 2006-ban összesen körülbelül 500 ezer számítógépet adtak el, ebből mintegy 200 ezer volt mobil eszköz. Akkor szakértők úgy vélték, 2008-ra az összes PC-értékesítés eléri a 600 ezer darabot, amely mennyiség felét noteszgépek eladása adja.
Ezt az előrejelzést támasztotta alá az amerikai IDC piackutató cég felmérése is, amely szerint az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt a mobil gépekkel: míg a magyarországi asztaliszámítógép-eladások 2007 első felében közel 20 százalékkal csökkentek, addig a notebookok forgalma a másfélszeresére emelkedett a 2006-os év hasonló időszakához képest. A 2008-as tényadatok végül a korábbi előrejelzéseket is túlszárnyalták: az IDC jelentéséből az derül ki, hogy közel 450 darab új notebook talált gazdára.
- Bár a használatban lévő számítógépek között még több az asztali gép, mint a laptop, az új munkaállomások kialakításakor már egyértelműen a mobileszközök részesednek nagyobb súllyal. Ezt támasztja alá az is, hogy tavaly már több notebook fogyott, mint asztali számítógép. Ez részben annak is köszönhető, hogy a kis- és közepes cégek hatékony működésük érdekében igyekeznek kihasználni a mobilitás nyújtotta előnyöket. Emellett nagyvállalati körben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis ebben a szegmensben is egyre preferáltabb a távmunka - magyarázza Szabó Tamás, a Toshiba notebook-üzletágának marketingvezetője. - A notebook kedvező paraméterei egyéb területen is megmutatkoznak: jobb helykihasználást tesznek lehetővé, és kevesebb elektromos áramot fogyasztanak, a felhasználó pedig nincs helyhez és időhöz kötve. Hátrányról pedig nem tudok, hiszen az irodákban a dokkolóállomáshoz csatlakoztatva ezek az eszközök is úgy működnek, mint a hálózatba kötött asztali gépek.
A mobil szélessávú szolgáltatások 2007-es bevezetése és ütemes terjedése, valamint a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói szintén hozzájárultak a notebookeladások fellendüléséhez. Szintén a laptopok terjedését ösztönzi a vezeték nélküli helyi hálózatok (WLAN) előretörése. Ebben az esetben a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetési és bővítési költségek is a mobilmegoldások mellett szólnak. Az IDC szakértői szerint, ha a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, további erős keresleti hullámra lehet számítani.
Borús jelen
A felhők azonban már a tavalyi utolsó negyedévet is beárnyékolták, és amire még korábban soha nem volt példa, a forgalmazók kevesebb laptopot adtak el, mint az azt megelőző negyedévben. Ennek ellenére - az IDC előrejelzésével egyetértésben - a forgalmazók többsége is úgy látja, az otthoni felhasználói szegmensben további bővülésre lehet számítani a gazdasági megszorítások ellenére is. Az üzleti szegmensben azonban már sokkal óvatosabbak a várakozások.
- Nagyon nehéz hosszú távra jósolni olyan helyzetben, amikor a gazdaságkutatók inflációs várakozásai és a GDP-növekedés ütemének előrejelzése is bizonytalan. Az idei növekedési ütem valószínűleg elmarad a tavalyitól. A visszaesés mértéke persze attól függ, hogy a vállalati beruházások, bővítések hogyan alakulnak - latolgatja a jövőt Szabó Tamás. Patonai Szabolcs, a cég magyarországi értékesítési vezetője még ennél is óvatosabban fogalmaz, szerinte az idén legfeljebb 10 százalékkal bővül a piac, de az is elképzelhető, hogy stagnál.
- A magyar piac rendkívül árérzékeny. A mostani magas euró- és dollárárfolyam pedig már kezd megmutatkozni az árakban - vélekedik Patonai.
Poros Gábor, a Fujitsu Siemens Computers Kft. ügyvezető igazgatója is hasonlóan elővigyázatosan fest képet a jövőről, különösen abból kiindulva, hogy tavaly a negyedik negyedévben a cég már érzékelte a csökkenést.
A lanyhuló kereslet hatására viszont valószínűleg élesedik a gyártók és a forgalmazók versenye, ami elvileg lefelé nyomja az árakat. A fogyasztók számára ez jó hír lenne, ám az is tény, hogy egy-egy termék ára a világpiacon és nem a magyar viszonyok szerint alakul.
Ár és árfolyam
Eddig a világpiacokon tapasztalható elmozdulás érvényesült a hazai árakban is: 2007-ben például egy év alatt mintegy 10 százalékkal csökkent a hordozható gépek átlagára, olvasható az IDC akkori jelentésében, amely a jövőre nézve további dinamikus áresést prognosztizált. Patonai Szabolcs szerint azonban a forint január végi, február eleji rendkívül alacsony árfolyama kioltja a világpiacon tapasztalható csökkenést. Sőt, az év elején a világpiaci eurós árak is emelkedtek valamelyest. Poros Gábor mégis úgy véli, összességében 2009 során továbbra is a csökkenő ár tendenciája fog érvényesülni.
- A hordozható eszközök belépő szintű áron lesznek elérhetők. Ehhez még adalék, hogy a netbookok megjelenésével egy olcsóbb hordozható számítástechnikai eszköz is elérhetővé vált a piacon, amely ugyan nem teljes értékűen tölti be egy normál notebook funkcióját, de bizonyos alkalmazási feladatokra tökéletesen megfelelő alternatíva - mondja a szakember.
Abban a gyártók többsége egyetért, hogy ma már nem a legolcsóbb kategóriájú gépek a piac fejőstehenei. A trendek azt mutatják, hogy a magasabb műszaki tartalommal rendelkező, nagyobb szolgáltatástartalmú eszközök irányába mozdul a kereslet, bár a hazai vásárlások döntő többségét még mindig az ár határozza meg. Ugyanakkor az, aki régebbi gépét cseréli, vagy az asztali PC helyett vesz hordozható számítógépet, általában már a nagyobb tudású notebookot választja, és ahogyan Poros Gábor fogalmaz, sokkal tudatosabban dönt az eszköz műszaki tartalmáról. A gyenge forint következtében megemelkedő árak azonban átírhatják ezt az elképzelést.
Ugyanakkor a laptopértékesítést mostanáig serkentő tényezők továbbra is fennállnak, sőt! A válság hatására valószínűleg a vállalati és az otthoni szegmensben is erősödik a mobilitás iránti igény, ami továbbra is a hordozható gépek eladását ösztönözheti. Poros Gábor viszont úgy látja, hogy elsősorban a lakossági felhasználás terén vette át a notebook az uralkodó szerepet, az üzleti felhasználásban az asztali számítógépeknek továbbra is lesz helyük - elsősorban biztonsági okok miatt. Ha pedig az optimistább forgatókönyv, a 10 százalékos piacbővülés realizálódik, idén a forgalmazók legfeljebb 500 ezer hordozható gépet fognak értékesíteni.