A VW Golf 1974-ben született meg, hihetetlen népszerűségre tett szert, és kategóriát teremtett. Első három generációjából 17 millió darabot adtak el. Az ötödik generáció 2003 októberében jelent meg, a hatodik pedig most, és eljutott a több mint 26 millió eladott példányig. Ez a roppant eladási példányszám a Volkswagent igazolja, amely sohasem merte radikálisan megváltoztatni a kocsi formavilágát, műszaki tartalmát és minőségét, ellenben folyamatosan fejlesztette, és magas szinten tartotta. A Golfra mint a kategória etalonjára tekintenek, s be is váltja a hozzá fűzött reményeket. Elmondható róla, hogy minden területen jól teljesít.
Így kell ezt csinálni!
Walter de Silva, a német konszern olasz vezető formatervezője nem tett mást, mint „kifeszítette" a Golf lemezeit, így most még szűkebbek az illesztési hézagok, és átszabta az autó elejét és a hátulját. Kész. A tengelytáv sem változott, csupán az autó szélessége és magassága gyarapodott 2 centiméterrel. Bizonyos szögből a 6-os sorozat tényleg olyan, mintha az 5-ös időszakos modellfrissítése lenne. Érzelmeket ez a példány sem vált ki belőlünk, pedig igenis van karakteres része, mégpedig az orra. Nekem elölről kifejezetten tetszik, mert a Sciroccóról mintázták. Jól néz ki a kétoldalt, a lámpák szélességében kiemelt motorháztető, valamint a középen hangsúlyozott lökhárító is. De Silvának ezekkel az élekkel némi sportosságot sikerült csempésznie a dizájnba. A hátsó szakasz is jellegzetes Volkswagenné avatja az autót. Oldalanként két darab, alul lapított, körkörös lámpaegység adja a fényt; amint felnyitjuk a csomagtér-ajtót, a belsők kialszanak.
A belső térben már egyértelműbb a generációváltás. A Golf egy szinttel feljebb lépett a felhasznált anyagok minősége, a kidolgozás és a stílus tekintetében is. Akárcsak a prémium autókban, ebben is kellemes a bent tartózkodás. A puha tapintású műszerfal mellett feltűnnek a Passat CC-ből átvett krómkeretes műszerek és a háromküllős kormánykerék. A stílusra is odafigyeltek tehát, különben pedig minden olyan, amilyen egy Golfban lennie kell: korrekt. Példamutató egyszerűséggel és logikával működnek a szerelvények, egyszerűen vezérelhető és kiválóan szól a rádió, a tekerős klíma is hibátlan. Amit pedig különösen nagyra értékeltem, az a bajuszkapcsolóba integrált fedélzeti számítógép és sebességtartó automatika. Így kell ezt csinálni. Máskülönben a helykínálat nem változott, elöl-hátul azonos méretű, és normális testmagasságú felnőttek jól elférnek egymás mögött - eltekintve a 180 centiméternél magasabbaktól, viszont a fejük nekik is távolabb van a mennyezettől. Érzésre az első üléseken is javítottak valamelyest, így azok most még tökéletesebbek. Talán felesleges is külön megemlíteni, de a vezetői pozíció és az ergonómia mintaszerű.
Zseniális szerkezet
A Golf motorpalettája a 2009-es évre teljesen lecserélődött, kizárólag Euro 5-ös besorolású erőforrásokat szerelnek a modellbe. A már most igen széles motorpaletta később 1,6 literes dízelekkel bővül. Mi első körben a turbós 1,4 literes TSI benzinesre voltunk kíváncsiak. Ez a kis lökettérfogatú, a leméretezés elve szerint épült erőforrás zseniális szerkezet. Lényegében nincs rossz tulajdonsága. Pörgős, nyomatékos, kulturált, és keveset fogyaszt. Az első pozitív meglepetést rögtön indítás után okozza, ugyanis hangtalan. Alapjáraton nem veszünk róla tudomást, csak háromezres fordulatszám környékén ad életjeleket. Innentől viszont más oldalát mutatja, sportos hangszínre vált, és még intenzívebben húz. A motor nyomatékgörbéje lapos, tehát 1500-4000 fordulatszám között leadja a maximális, 200 newtonméteres nyomatékát, így turbólyuknak nyoma sincs, 4000-es fordulatszám felett pedig megjelenik a 122 lóerős teljesítmény, így a kocsi fáradásmentesen, egyenletesen gyorsít. 1400 kilométert mentem a tesztautóval, javarészt autópályán és országúton, a tempomat sűrű használatával. Nem fogtam vissza magam, hiszen a turbós Golfot élmény vezetni, de 7,4 literes átlagfogyasztást produkáltam. Egy kis odafigyeléssel 7 liter alá lehet menni, ami a hajtáslánc nagyszerűségét mutatja.
A kedvező fogyasztás elérését segíti a fantasztikus hatfokozatú kézi váltó is, amely nemcsak precíz, hanem ideális kiosztású is, autópályán takarékosabb menetet tesz lehetővé. Hatodik fokozatban a főtengely 130 kilométer/óránál körülbelül 2800-at fordul. A Golf hangszigetelését is jelentősen feljavították: annyira csendes, mint a mai középkategóriás limuzinok. Hosszú távon sem megerőltető vele az utazás. Az 5-ösből átörökített felfüggesztésen sem múlik semmi: alapvetően puha hangolású, az úthibák többségét elnyeli, csak a keresztbordák és lukak okoznak puffanásokat. De azért a megvastagított stabilizátoroknak köszönhetően a Golf a kanyaríveket is nagyon stabilan tartja.
Családi autónak is
Az új, hatodik generációs Golf kiváló kocsi, ráadásul szerethetőbb elődjénél. A kompakt modellek között talán a legszélesebb típusválasztékkal bír, ára 4 és 7 millió forint között mozog. Szerintem a kisméretű, feltöltött motoroké a jövő, ezért családi autónak is az ötajtós, 1,4 TSI modellt ajánlanám 4 656 000 forinttól.