A hányatott sorsú, még élő kisvonatok közül az egyik legszebb útvonalat az Északerdő Rt. kezelésében lévő Lillafüredi Állami Erdei Kisvasút járja be. Célpontjai között olyan turisztikai attrakciók sorakoznak föl, mint a rendbe hozott és látványos Palota Szálló, a környékbeli őskohó vagy a természeti szépségével még e gyönyörű vidéken is nevezetes Hámori-tó. A lillafüredi kisvasút a helyben élők szívügye - Miskolc térségében csak a barlangfürdő látogatottsága nagyobb -, ám maga az érzelem önmagában nyilván nem elegendő. Tettek kellenek, és úgy tűnik, most már ebben sincs hiány.
Mesélő krampusz, hatmilliós veszteség
Decemberben a lillafüredi kisvasút Mikulás-vonattá változik: ablakán ezüstös zúzmaracsillagok, oldalán képek, belül fenyőágak, az utazóközönség zöme óvodás és kisiskolás, s velük utazik a vonaton minden vagonban egy-egy krampusz is, de ők nem rosszak, végigmesélik az utat.
Az erdészeten belül önálló üzemigazgatóság által működtetett kisvasút évente 5-6 millió forint veszteséget termel, s reális veszély lehet - miként az a hetvenes évektől kezdődően több kisvasúttal is megesett -, hogy bezárják. A közvetlen gazdaságossága így több mint kérdéses, ám helyi érdekességként, turisztikai vonzerőként nem elhanyagolható a szerepe - vélekedtek a két éve alakult Diósgyőri Vár Térségének Fejlesztéséért Közhasznú Alapítvány vezetői, munkatársai. Több utas, nagyobb ismertség, növekvő forgalom biztosan segíthet a túlélésben.
A csak Diósgyőrért Alapítványként emlegetett szervezet egy sokakat, sőt egyre többeket megmozgató ötlettel előállva tavaly decemberre kibérelte a kisvasutat, majd idén is, s most már remélhetően minden évben, és közönséget szervezett rá: gyereket. Akik így jobban megismerik szűkebb hazájukat, s ezáltal erősödik kötődésük is. Ridegebben szemlélve pedig ők a jövő felnőtt utasai, s persze a jövő Mikulás-vonatai vendégeinek szülei is.
Az alapítvány kuratóriumának elnöke, F. Tóth Géza elmondta: az utaztatást oly módon szervezték meg, hogy Miskolc egészét megmozgassa. A város mind a 27 önkormányzati választókörzetének képviselői "kaptak" egy-egy vonatot, ők választják ki a résztvevőket. Egy ilyen vonatra 250 gyerek fér fel; a Mikulás-vasút ugyanis a menetrend szerinti egy vagon helyett néggyel közlekedik, ebből három a gyerekeké. Ezeket Lillafüreden - a 14 kilométeres pálya felénél - lekapcsolják, s egy kocsi megy tovább, végig, a "hagyományos" utasokkal.
Egyre többen egyre többet
Az alapítványi kezdeményezéshez egyre többen csatlakoztak, csatlakoznak. A rendezvény sikerén idén már több mint százan dolgoztak.
Cégek, magánemberek, ki mivel tud, pénzzel, ajándékkal, munkával járul hozzá a gyerekprogramhoz. A kicsik kocsijainak oldalán színes festett tablók: Mikulás, téli táj, karácsonyfa, gyerekek, csupa-csupa szép dolog, a helybéli képzőművészeti szakközépiskola diákjainak hozzájárulása az ünnepi programhoz. A vonat és a lillafüredi fenyőfák lámpafüzére az egyik helyi cég munkája, a közszolgáltatók a gyerekek kedvéért az erdei utakat is mindennap letakarítják, a példák hosszan sorolhatók.
Lillafüreden a gyerekeket jelmezesek várják - gomba, bagoly, jégkirálykisasszony meg persze maga a Mikulás - és közvetítésükkel különböző mesebeli feladatok, amelyeket meg kell oldaniuk, és amelyeket persze, nagy örömükre, ügyesen meg is oldanak. A jutalmuk pedig természetesen Mikulás-csomag, a hideg decemberben egy bögre jó meleg tea, s hogy még véletlenül se fázzanak, egy kis táncházas program is megmozgatja őket. A jelmezeket helybéliek tervezik és varrják.
Felpezsdült forgalom
A tavalyi Mikulás-vasút az üzemigazgatóságnak plusz másfélmillió forint bevételt jelentett a decemberi holtszezonban. S miként azzal Mátrai Imre, a kisvasút üzemigazgatója eldicsekedett, a gyerekprogram a hétvégi utasforgalmat is jócskán felpezsdíti, mert a picik élménybeszámolója nyomán a család is kíváncsivá válik, kedvet kap hozzá, hogy megnézze, merre is jár az a híres erdei vonat. Mindenestre a mutatók javulnak: 2003-ban az előző évhez képest az utasszám 20 százalékkal nőtt, 235 ezren vonatoztak a kisvasúton, s ez a tendencia idén is folytatódik.
Miskolc város önkormányzata ez évre már elkülönítetten kezelte a Mikulás-vonatra szánt összeget, mint ahogyan a jövőben a kisvasúttal is kiemelten kíván foglalkozni.
A dolgok összekapcsolódnak. A helyi nevezetesség megóvása érdekében szervezett akció megmozgatja a kistérségben élőket - a helyi polgárokat, vállalkozókat, képviselőket, tisztségviselőket -, felkelti a figyelmüket más helybéli értékek iránt. Az együttmunkálkodás felerősíti a városért, a térségért érzett felelősséget. Az együttműködés öröme, az elért sikerek további gondolkodásra serkentenek. Az igencsak távolságtartó társadalmi felelősségvállalás kifejezés pedig érthetőbbé válik.