Az Európai Bizottság 2001-ben közzétette a húsz leggyakoribb - tizenkettő az állampolgárok, nyolc a vállalkozók számára elérhető - adminisztratív ügyintézés elektronizálásáról szóló programját. Mára minden tagországban kiépült az e-kormányzati rendszer, és egyre kiegyenlítettebb az elérhető szolgáltatások köre is. Mostanában a lehetőségek társadalmi népszerűsítése köti le a kormányzatok legtöbb energiáját.
E-lépcsőfokok
Az e-ügyintézés fejlettségi foka egy országban általában négy szinten mérhető. Az alapfok esetében az internet mindössze információk továbbítására szolgál. Ennél kifinomultabb megoldás, ha már az interaktivitás is jelen van, és legalább leveleket képes fogadni a rendszer. Amúgy, ha valódi interaktivitásról beszélünk, az a letöltött formanyomtatványok visszaküldését, sőt feldolgozását is jelenti. A negyedik lépcsőfok pedig, amikor az ügyeit intéző állampolgár jószerivel már személyesen nem is érintkezik a hivatallal, csak a számítógép mögött ülve elindít egy ügyet - legyen az útlevélkérelem vagy adóbevallás -, a folyamat végén pedig postán megkapja a kért dokumentumot vagy egy értesítést a beadvány iktatásáról.
Németországban a tavalyi 985 millió dollárról akár 1,4 milliárd fölé is emelkedhet az e-kormányzatra fordított kiadások nagysága, derül ki a Német On-line és Információs Társadalom 2006-os tervezetéből. Az olasz kormánynak - bár jól halad a kijelölt úton - további beruházásokra van szükség ahhoz, hogy a célkitűzéseit elérhesse. A 2004-es költségvetés 371 millió dolláros e-kormányzati kiadást tartalmazott, 2008-ra ennek minimálisan 520 millió dollár fölé kell nőnie. A spanyol IT-kiadások is az átlagot meghaladó mértékben bővülnek, azonban elmaradnak az előbbi országokban prognosztizálttól: az elkövetkező négy évben 200 millióról 300 millió dollárra nő az e-kormányzat költségvetési kerete. Franciaország kiadásai pedig a jelenlegi közel 1 milliárd dollárról 1,3 milliárdra nőnek 2008-ig.
A legtöbb kormány mostanában jutott el ennek felismeréséig, és ma már a legtöbb erőfeszítés az on-line szolgáltatások minőségének javítására, illetve kihasználtságuk növelésére irányul, derül ki az Accenture legutóbbi, 2004 májusában publikált jelentéséből. Az elektronikus szolgáltatásokról szóló, évről évre elkészített felmérés szerint Európában az északi államokban, Dániában, Finnországban és Svédországban valósul meg a legmagasabb szintű e-kormányzat, de ha az unión kívülre nézünk, Szingapúr, Kanada és az Egyesült Államok is megelőzi az unió élbolyát. Az elmúlt két évben a 2000-2003-as időszakot jellemző fejlődési dinamizmus jelentősen lelassult, és így ma egyre kiegyenlítettebb az uniós országok teljesítménye.
Megújuló akciótervekAz elkövetkező időszak törekvései már nem egyszerűen az off-line világ digitalizálásáról szólnak. A ma kihívása az állampolgárokat és a vállalkozásokat célzó közigazgatási szolgáltatások átalakítása, hogy minél magasabb színvonalú és költséghatékonyabb megoldások születhessenek. Ez viszont egyáltalán nem egyszerű, hiszen az egyes államigazgatási szereplőktől együttgondolkodást, a széttagolt közigazgatási szféra helyett pedig egységes arculatot kíván.
A 2004-ben az e-közigazgatás térén szinte semmit nem fejlődő Dániában például ma az állami feladatokkal kapcsolatos ügyintézés 89 százaléka elintézhető on-line. Egy cégbírósági bejegyzéshez elég - a biztonsági előírások betartása mellett - a megfelelő oldalra ellátogatni, és a hitelesített digitális aláírás segítségével máris bejegyezhető a vállalat, a megfelelő site-on bárki megrendelheti és kifizetheti az új okmányait, és az adóbevallás benyújtása, az adóbefizetés teljesítése is hasonlóan egyszerű. Az ország 2004 februárjában új, ambiciózus stratégiával állt elő. Lényege a koherens - az eddigi gyakorlattól független és a közigazgatási határokat átlépő - on-line szolgáltatási környezet kialakítása.
Az Egyesült Királyságban is lassult a fejlődés, bár - Európában egyedül - e-minisztérium és e-miniszter is segíti az elektronikus kormányzati ügyeket. Az útlevél e-intézése itt is természetes, horgászengedély, tanulmányi hitelügyintézés, vezetői tanfolyamra jelentkezés is elvégezhető egyazon site-on. Az erőteljes marketingtevékenységnek köszönhetően a lehetőségek az állampolgárok széles körében ismertek és használtak.
Svédország is kellően motivált e-téren: az állampolgár-központú országban a közigazgatási szolgáltatások mindennap huszonnégy órában elérhetők az interneten keresztül. Amúgy az ország - Ausztriával karöltve - vezet a rendelkezésre álló lehetőségek kihasználásában: náluk 65 százalékos az e-ügyintézés igénybevétele.