Land Rover Freelander Td4 ES - hegyrevaló

Bár több eleme és megoldása idejétmúltnak számít, a Freelander állja a sarat a konkurenciával szemben, kifinomult meghajtási rendszere és futóműve révén páratlanul teljesít. Aki most fedezi fel ezt az autót, az vadonatúj common rail dízellel és Steptronic automata váltóval is megrendelheti.

A Freelander megjelenése tetszetős – akár színházba is mehetünk vele –, terepjárós jelleget az elöl-hátul és a sárvédőknél alkalmazott műanyagok, valamint a rövid túlnyúlások adnak neki. Az igazi Land Rover-jellemvonásokat – a sík motorháztetőt, amelynek révén jól behatárolható az autó eleje, és a C-oszloptól emelkedő tetővonalat – a Freelanderen is megtaláljuk. Hangsúlyos, kiugró élek nem maradtak az autón, a tervezők mindenhol lekerekítették a karosszériát.

Az utastér nem változott lényegesen, sajnos, a túl magas első üléshelyzet is maradt, így egy 190 centiméteres személy kobakja már a plafont súrolhatja. Egyébként megfelelő méretű négy-öt felnőttnek, hátul az emelkedő tető miatt nagyobb a fejtér, a lábtér passzentos. Az ES kivitel szériában tartalmazza a bőrkárpitot és -kormányt, ami jelentősen megváltoztatja a rideg és kemény műanyag műszerfal, valamint az érdes felületű ajtóburkolatok miatt keletkező nem igazán kedvező benyomást a minőséget illetően. Pedig a kéttónusú műszerfal vidám, és számos pakolóhelyet tartalmaz. A terepjárósan nagy kapcsolók, gombok rapszodikusan, olykor túl lent helyezkednek el, megszokást igényelnek viszont az ablakemelők billenői, amelyek a két ülés között, ferdén állnak. A légkondicionálón bár javítottak, teljesítménye csak a magas fokozatokban megfelelő.

A Freelander nem lenne Land Rover, ha nem örökölte volna nagyobb testvérei képességeit. Szabadidő-jármű lévén aszfalton kellemesen, kiegyensúlyozottan teljesít, csak rossz úton rázkódik enyhén. Az elöl-hátul független felfüggesztés gyümölcseit terepen élvezhetjük igazán, a Freelander nagyvonalúan, kitűnő csillapítással rugózza ki a gödröket, bukkanókat. Állandó a viszkókuplungos négykerék-hajtás, fékkímélő és hatásos a lejtmenet-vezérlő elektronika, s bár nincs terepáttétel és differenciálzár sem, a kis Land Rover mégis oly magabiztosan jut előre, hogy az ember hajlamos egyre nehezebb mutatványokba bonyolódni vele. A BMW-től örökölt, de már common rail dízelmotor terepen, alacsony fordulaton leadott nyomatékával meggyőző erejű, ám aszfalton az elvártnál rosszabbul húz. A Steptronic automata váltó gyorsan és alig érezhetően kapcsolgat, viszont túl hamar váltja a fokozatokat, és erős gázadáskor hajlamos a sok „gondolkodásra”.

A Land Rover Freelander sok tekintetben lemaradt a kategória legjobbjaitól, a már szűkösnek számító utastér és a magas vezetőülés mindenképpen változtatást érdemelne. Ám külleme divatos, s rendelkezik a legjobb Land Rover-erényekkel: robusztus, rugózása komfortos s nagy a presztízse.


Műszaki adatok

Jelleg: kompakt szabadidő-jármű. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, négykerék-hajtás.

Hajtómű: soros, négyhengeres common-rail turbódízel-motor. Hengerenként négy szelep. 1951 cm3, 82 kW/113 LE 4000/percnél. Max. nyomaték 260 Nm 1750/percnél. Ötfokozatú, félautomata Steptronic váltómű.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 11,6 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EBD, ETC (kipörgésgátló), HDC (lejtmenetvezérlő). Gumiméret 215 R 16.

Méretek, súlyok: hosszúság 4382 mm, szélesség (teljes) 2068 mm, magasság 1828 mm, tengelytáv 2557 mm. Csomagtér 473/1194 liter. Üzemanyag 59 liter. Saját tömeg 1555–1619 kg, megengedett össztömeg 2080 kg.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 161 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 14,3 s, fogyasztás (kombinált) 8,6 liter, tesztfogyasztás 9 liter.


Gazdasági adatok

Alapár (LR Freelander Td4 ES 5-ajtós): 9 709 000 forint.

Alapfelszereltség: központi zár, riasztó, immobilizer, 2 légzsák, állítható magasságú kormány, leereszthető és fűthető hátsó szélvédő, klímaberendezés, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, bőrülések (elsők fűthetők), pótkerék-takaró, könnyűfém kerekek, 2 könyöktámasz, tetősínek, sárfogó gumik, 6 hangszórós rádió CD-váltóval, metálfényezés.

Extrák (bruttó, forint): Steptronic váltó 533 189, tempomat 137 958, vonóhorog 73 329, elektromosan behajtható tükrök 48 472.

Garancia: 3 év vagy 100 000 km, 3 év a fényezésre, 6 év átrozsdásodásra, 1 év Assistance.

Szervizköltségek (bruttó, forint): 20 000 km-es 56 800, 60 000 km-es 63 800.

Alkatrészárak (bruttó, forint): szélvédő 88 536, oldalüveg 37 600, első fékbetét 27 551, első/hátsó lámpa 45 110/11 881, első/hátsó lökhárító 98 900/76 955, külső tükör 41 800.

Kötelező biztosítás: 20 220 forint/negyedév.

Casco biztosítás: 10 százalékos lopás és 200 ezer forintos törés önrésznél megközelítően havi 40 500 forint, 20 százalékos lopás és 300 ezer forintos törés önrésznél mintegy havi 35 600 forint (Allianz Hungária Biztosító Rt.).


Forrás: Wallis Duna Kft.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo