Középről az élre

Az idei tavasz a regionális szolgáltató központok virágzásának időszaka. Április folyamán több cég is jelezte, hogy több száz fős centrumot telepít Magyarországra, és a már itt működők bővítését is tervezik. S a központlétesítési lendület talán újabb vállalatokat is magával ragadhat. Mindez pedig nem pusztán a magyarországi működőtőke-befektetések statisztikáját javítja, hanem pozitívan hat a hazai foglalkoztatottsági mutatókra és hozzájárul az ország ismertségének növeléséhez is.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Világjelenség, hogy nagyvállalatok úgy döntenek: működési költségeik racionalizálása érdekében a standardizálható - információtechnológiai, HR-, beszerzési, számviteli és pénzügyi vagy menedzsment- - feladatokat a jövőben koncentráltan, egy központból látják el, akár több országra vonatkozóan is. Az, hogy a folyamat eredményeként végül SSC (shared service center, azaz közös szolgáltató központ) jön-e létre, vagy a feladat egy harmadik céghez - outsourcing-szolgáltatóhoz - kerül, elsősorban a várható előnyöktől függ. A lényeg a folyamatok átszervezésében rejlik. S ha a feladatot végül egy alacsonyabb költségszínvonalú országba telepítik, az további költségcsökkenést jelent.

Évente számos állás vándorol anyaországon, kontinensen - Amerikán, illetve Európán - kívülre. Magyarország szempontjából pedig nem közömbös az, hogy hol, melyik országban landolnak ezek a munkahelyek.

Prágának és Pozsonynak jobb a PR-ja

Országstratégiák
A térség országai különböző politikákkal igyekeznek vonzani a befektetőket. A bruttó bérek tekintetében nincs jelentős különbség, a fizetendő járulékok nagyságában azonban igen. A sokat emlegetett szlovák egykulcsos személyi jövedelemadó ebben az esetben nem versenytényező, a befektetőt kevésbé befolyásolja az szja nagysága, hiszen az alku tárgya a bruttó bér. Heinczinger Róbert, az Ernst & Young Tanácsadó Kft. partnere ezért hangsúlyozza, hogy a bért terhelő járulékok viszont döntőek lehetnek. A Szlovákiában bevezetett tébéplafon például jelentősen csökkenti a munkáltató által fizetendő bérköltséget. Csehország is fontolgatja hasonló lépés bevezetését január 1-jétől, míg Lengyelországban a regionális pozícióban lévő menedzsment jövedelmét nem terheli társadalombiztosítási járulék. Heinczinger Róbert úgy véli, ez kifejezetten ösztönzi a regionális igazgatóságok odatelepülését, és miután viszonylag kevés foglalkoztatottat érint, az államnak sem jelent jelentős bevételkiesést. Persze a kormányzati támogatás sem mellékes szempont. Az állami szubvenció lehetséges mértéke az ország, illetve azon belül az adott régió fejlettségétől függ. Az unió által meghatározott mutatók alapján egy budapesti beruházás legfeljebb 35 százalékban, míg egy szabolcsi akár 50 százalékban is támogatható, Prágában pedig legfeljebb 20 százalék lehet a költségvetési támogatás mértéke.
A multinacionális vállalatok folyamatosan csökkenteni kívánják működési költségeiket akár úgy is, hogy tevékenységüket másik, alacsonyabb költségszintű országba telepítik. A kezdetekben a gyártási folyamatokat jellemző tendencia mára elérte a szolgáltatási ágazatot is. A világ olcsóbb államaiban sorozatosan alakultak a szolgáltatási központok, ahonnan a cégek határokon átnyúló, több telephelyet kiszolgáló informatikai, ügyfélszolgálati, pénzügyi és humánerőforrás-feladatokat látnak el. Csapó Kinga, az EDS kommunikációs igazgatója szerint az off-shore vagy near-shore helyszín tevékenységtől függően akár 20-40 százalékos megtakarítást is eredményezhet. Az európai pénzügyi, számlázási és adminisztrációs központját 2001 óta Magyarországon üzemeltető Diageo pedig azt állítja, hogy így évente 3 millió angol fontot takarít meg globálisan.

A regionális szolgáltatási központok, illetve outsourcing-szolgáltatók letelepítéséért évek óta versengenek az ázsiai országok és a kelet-közép-európai régió államai, köztük Magyarország.

- Az utóbbi öt évben tízezres nagyságrendre tehető az ebben a szektorban teremtett hazai munkahelyek száma, pedig az igazán nagyok közül még sokan meg se jelentek - mondja László György, a jelenleg budapesti és miskolci call centerében több mint 700 főt foglalkoztató Sykes Közép-Európa Kft. délkelet-európai vezérigazgatója.

Magyarország eddig nem állt az élen ebben a versenyben. Úgy tűnik, Csehország - elsősorban Prága - és Szlovákia - itt főképpen Pozsony - rokonszenvesebb volt a nyugat-európai multinacionális cégek számára.

- Elsősorban három tényező befolyásolja a döntést. A rendelkezésre álló kompetencia - tehát a feladatellátáshoz szükséges munkaerő megléte -, a beruházásokat segítő kormányzati ösztönzők és az adórendszer. Ezek egyensúlya dönt, és az adott országról külföldön kialakult kép. Az ügyfél ugyanis még egy outsourcing-szerződés esetében is beleszólhat, hogy számára melyik near-shore helyszín lenne szimpatikusabb. Még ha soha nem járt a régióban, akkor is van véleménye az egyes országokról. Tehát az ország-PR egyáltalán nem elhanyagolható a befektetések szempontjából. E tekintetben pedig mind Csehország, mind Szlovákia lehagyta hazánkat - mondja Farkas Gábor, az Accenture Finance Solutions divízió európai szerződési és kereskedelmi igazgatója.

A megfelelő munkaerő mindenhol véges

Most viszont úgy tűnik, Magyarország a legnépszerűbb. Az elmúlt fél évben közel négyezer új munkahely jött létre a szektorban, és továbbiak létesítésére van ígéret. A Morgan Stanley márciusban jelentette be, hogy 400 fős regionális szolgáltató központot nyit Budapesten, ahonnan információtechnológiai, pénzügyi-számviteli és működtetési feladatokat látnak majd el. A német BUW Holding GmbH szintén hazánkat szemelte ki: Pécsett létrehozza telefonos ügyfélszolgálati feladatokat ellátó, 640 főt foglalkoztató szolgáltató központját, mintegy 10 millió eurós befektetéssel. A kilencvenes évek eleje óta itt lévő EDS, az 1999-től call centert üzemeltető Sykes, a GE és az italforgalmazó Diageo is jelezte: a közeljövőben további jelentős számú munkahely létesítését tervezi hazánkban.

- Az eddigi éllovasoknál a képzett munkaerő korlátossá vált, míg nálunk még mindig jó eséllyel lehet találni megfelelő számú európai nyelveket beszélő fiatalt. Vonzóvá teszi az országot az is, hogy a privatizáció kapcsán már sok nyugat-európai vállalat idejött. Ezek a cégek jó referenciának számítanak a régióval csak most ismerkedők számára - mutat rá a hazai fellendülés lehetséges okaira az Accenture szakértője. Az autókölcsönzéssel foglalkozó Avis Europe például éppen azért választotta Budapestet az Európai Üzleti Támogatások Központja helyszínéül - két év alatt került át hozzánk a cég európai telephelyeinek összes CRM-, pénzügyi és IT-feladata -, mert voltak már jó referenciák.

Tény, a kelet-közép-európai régióban a hálózati infrastruktúra vagy a jogi és gazdasági stabilitás nem versenytényező az új szolgáltató központok helyszínének kiválasztásakor, hiszen kiegyensúlyozott politikai és üzleti környezet és közel azonos szinten kiépült IT- és telekommunikációs infrastruktúra fogadja mindenhol a befektetőket. Annál inkább a megfelelően kvalifikált, szabad munkaerő mennyisége és ára.

A központok vándorai

Az Indiában már régóta fennálló "job-hopping" jelenség, azaz, hogy a fiatalok egyik szolgáltató központból a másikba vándorolnak, ma már a Prágában működő multinacionális cégek életét is megnehezíti. Van olyan vállalat, amelyik még látogatót sem enged be a központba, mert nem akarja, hogy esetleg újabb konkurencia teremtődjék neki. Mások a munkaerő-megtartásnak más, jobbára különböző ösztönzőkön alapuló formáját preferálják.

Csehországban és Szlovákiában már érzékelhető a munkaerőhiány.

- Magyarországon egyelőre nem panaszkodnak a befektetők, jóllehet Budapesten sincs munkaerő-túlkínálat, ha komolyabb feladatokra keresnek embert. A nagyvárosok és különösen az egyetemi városok munkaerő-kínálata viszont még kihasználatlan - hangsúlyozza Csapó Kinga.

Farkas Gábor szerint ahhoz, hogy Magyarországra áramoljon a befektetés, elsősorban azt kell bizonyítanunk, hogy a hazai társadalom kozmopolita, nemzetközi működésre alkalmas, a fiatalok több nyelvet beszélnek - bár eleddig az idegen nyelvet beszélők régiós listájának a végén kullogunk, s a nyelvi képességek egyenesen arányosak a végzettséggel -, és kompetensek a HR-, a pénzügyi és a számviteli témákban. Egy nagyobb szolgáltató központból akár tizennyolc országot is kiszolgálnak, ehhez pedig szerteágazó jogi, könyvelési és adózási ismeretek szükségesek.

László György viszont a kormányzat szerepét hangsúlyozza:

Bővülő piac
Míg 2003. augusztusban mindössze 10 cég - General Electric, Diageo, General Motors, Alcoa, British American Tobacco, Sykes, EDS, Zenon, ING Bank, Bosch - működtetett regionális szolgáltató központot Magyarországon, ma a számuk eléri a huszonnyolcat a GKM adatai szerint. A legnagyobbak 1000-1500 főt foglalkoztatnak, de a néhány száz fős kisebb központok vannak többségben. A régióba érkező összes befektetés egyharmada realizálódott Magyarországon. A befektetések összértéke 85 milliárd forint, amely révén nyolcezer munkahely jött létre. Szakértői becslések szerint a globális outsourcing-off-shoring piac 290 milliárd dollárra tehető, amelyből a kelet-közép-európai térség 5 százalékkal részesedik. A Magyarországra kiszervezett szolgáltatások volumenéről nincs pontos adat, de a nagy világcégek hozzávetőleg 100-200 millió dollár értékű szolgáltatást helyeztek ide a Napi Gazdaság értesülései szerint.
- A város közeli, olcsó technológiával felszerelt irodaházak támogatásával és az oda irányuló tömegközlekedés fejlesztésével több tízezer munkahely teremthető. Ha a felsőoktatás elegendő számú, európai nyelvet jól beszélő fiatalt tud képezni, akkor Nyugat-Európából és Amerikából ide fog vándorolni a feladatok jó része, és a jövőben akár százezres nagyságrendben is igényelhet munkaerőt ez az ágazat - véli a cégvezető.

A megfelelő oktatási struktúra kialakítását tartja elsődlegesnek az EDS kommunikációs igazgatója is.

- Ma kénytelenek vagyunk túlképzett munkaerőt alkalmazni, hiszen Magyarországon a nyelvtudás összefügg a felsőfokú végzettséggel - mondja csapó Kinga. - Jelentős versenyelőnyt jelentene, ha lennének a piacon szakirányú középfokú végzettségű fiatalok. Ennek érdekében az EDS például részt vett a Humánerőforrás Alapítvány call center ügynökképzési programjának kidolgozásában. Az első évfolyam hamarosan végez. Ezen túlmenően a nyelvoktatás fejlesztése érdekében középiskolákkal igyekszünk különböző együttműködési megállapodásokat kötni. De nem csak a pályakezdőkre számítunk. Nyugdíjasokat vagy kismamákat is szívesen foglalkoztatnánk, akár részmunkaidőben.

A verseny az újabb cégekért folyik

Kelet-Közép-Európa üzleti kilátásai rózsásak - állapította meg 2005-ben a The Economist Intelligence Unit felmérése -, bár a megkérdezett felsővezetők 35 százaléka újabban Kínát tartja a növekedés elsődleges színterének. A világ 75 országából meginterjúvolt ötszáz üzleti felsővezető 34 százaléka azonban úgy vélte, hogy az EU-hoz legutóbb csatlakozott régió államaiba irányuló befektetések hordozzák magukban a legnagyobb növekedési lehetőséget.

Farkas Gábor szerint a kizárólag angolnyelv-tudást igénylő feladatok továbbra is Indiában fognak kikötni, de Magyarország számára nem ez az ország jelenti a konkurenciát. Az Accenture például a közelmúltban Pozsonyban bővítette tevékenységét, és növelte a foglalkoztatottak létszámát kétezer fő fölé.

- Azok a szolgáltatások, amelyek más idegen nyelveket is megkövetelnek, mindenképpen a kelet-közép-európai régióban, elsősorban Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon keresnek maguknak helyet. A nyugat-európai ügyfelek egyértelműen ezt a térséget preferálják, de hogy ezen belül melyik országot, az számos tényezőtől függ. Nagyon meghatározza egy cég növekedési stratégiáját, hogy addig melyik országot preferálta. Abban az országban, ahol a többnyelvű munkaerőbázisa már kiépült, könnyebb a szolgáltatási kapacitását növelnie, mint új helyre vándorolni, még akkor is, ha ott pillanatnyilag talán előnyösebbek lennének a feltételek. A cég 2000 környékén elsősorban Prágára és Pozsonyra koncentrált, és ott építette ki többnyelvű regionális szolgáltató központját. A magyarországi leányvállalatunk pedig elsősorban a hazai nagy ügyfeleket - legnagyobb volumenben a Mol Rt.-t - szolgálja ki. Bár az Accenture is tervez újabb beruházásokat, elsősorban ismét Csehország és Szlovákia, majd Bukarest jön szóba - mondja Farkas Gábor.

Ezzel szemben az EDS, a Sykes, a GE vagy a Diageo Magyarországon bővít.

- A Sykes igényeinek Magyarország mindenben megfelel, de a versenyképesség fenntartásában a kormánynak komoly szerepe van. Ha például drasztikusan nőne a minimálbér és ezáltal a bérszínvonal, sok száz munkahely veszne el nálunk, hiszen árban versenyképtelenné válnánk a szomszédos országokkal szemben - hangsúlyozza a Miskolcon a harmadik negyedévben újabb 135 főt foglalkoztató telefonos ügyfélszolgálat megnyitását ígérő Sykes délkelet-európai vezérigazgatója.

Nem csak az ár számít

A világ egyik legnagyobb és a magyar informatikai és üzletioutsourcing-piac vezető szolgáltatója, az EDS - bár Lengyelországban és Csehországban is rendelkezik leányvállalattal - az elkövetkező években közel 11 milliárd forintos beruházással további 1150 munkahely létrehozását tervezi Magyarországon. A rövid távú stratégiák között szerepel a budapesti és vasvári központ bővítése és újabb szolgáltató központ kialakítása a dél-alföldi régióban.

- Amikor az EDS az európai leányvállalatai pénzügyi szolgáltatásához keresett helyszínt, Magyarország Indiát megelőzve került ki győztesen. A kontinens ügyfeleinek ugyanis az ár mellett más tényezők is számítanak. 2002-óta pedig a vállalat európai leányvállalatain belül kiemelt szerepe van a magyarországi cégnek; nemcsak a létszámunk nőtt a duplájára - ma ezerkétszáz főt foglalkoztatunk -, hanem szélesedett a szolgáltatási portfóliónk is: ma tizenkilenc nyelven látunk el feladatokat az informatika és üzleti folyamatok teljes spektrumán. Miután az elmúlt években a hazai munkaerő bizonyította, hogy minőségi szolgáltatást tudunk nyújtani, idekerülnek az újabb feladatok is - mondja Csapó Kinga, de hozzáteszi: ez nem állandó státus, a vállalat folyamatosan vizsgálja az üzleti környezetet és a szolgáltatás minőségét.

Szakértők szerint a jövőben a régión belül elsősorban Magyarország és az unió felé konvergáló Románia közé terelődik a verseny. A ma még hazánknál lényegesen olcsóbb Romániában a francia-, spanyol- és olasznyelv-tudás szinte adottság, ráadásul a képzési rendszer is kiváló. Igaz, ma még az országot sokan túl kockázatosnak tartják gazdasági és jogi szempontból, 2007. január elsejétől viszont, a mai forgatókönyv szerint, már Románia is az unió tagja lesz.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo