Koreai örömködő – Kia Sportage TCi

Úgy tűnik, a koreai Kiának a Sportage modellel sikerült megvetnie a lábát a szabadidő-terepjárók piacán. Erre Magyarországon is megvan az esélye, hiszen a fiatalos Sportage kedvező ára és jó képességei sokak szemében mérvadó lehet.

Az aszfalt elhagyására is alkalmas szabadidőjárművek (SUV – Sport Utility Vehicle) piacának három szegmense világszerte bővül. Különösen keresett a luxuskategóriás Mercedes ML, BMW X5 és Toyota LC 100, a középkategóriás Ford Explorer és Jeep Cherokee, valamint a kiskategóriás Kia Sportage, Honda CRV.

A közelmúltban frissített Sportage összeszerelését a német Karmann cégnél végezték, mígnem tavaly a Dél-Koreát sújtó gazdasági nehézségeket enyhítendő, hazatelepítették a termelést. A Kia négykerekese valóban jól néz ki, formája modern; krómrácsokkal, -küszöbbel, könnyűfém felnikkel felszerelve pedig már mindenki megfordul utána az utcán. Mondhatnánk, talán az eddigi legszebb Kia.

Az utastér elvileg öt személy befogadására alkalmas. Bőséges helykínálat csak a két első ülésen van, a magasabb termetű utasok hátul közel érzik fejüket a tetőkárpithoz, bár a térdhely még kielégítő. A komfortérzetet zavarhatják a kemény műanyagok és a kissé fura elrendezésű kartámaszok. A kilátás előre és oldalra kitűnő, hátrafelé a belógó fejtámlák és a pótkerék miatt kevésbé. A kezelőszervek többsége jól kézre esik, a kézifékkar viszont túl hátra került.

A Sportage dízelmotorjának kifejlesztésében a Mazda – a Kia egyik résztulajdonosa – segédkezett. Az erőforrás meggyőzően bánik a másfél tonnás karosszériával, de előzésnél néha gyengének érezhetjük. A turbó kétezres fordulatszám felett lép működésbe, alacsonyabb fordulaton a motor erőtlen.

A rossz városi utakon és terepen egyaránt tapasztalhatjuk a Kia jellemzően lágy futóművének előnyeit, bár kiépítetlen úton előjönnek az összeszerelés minőségi hiányosságai, kellemetlen zajok hallhatók az utastérben. A részlegesen záró differenciálzárnak, a 30 kilométer/órás sebességig kapcsolható négykerék-hajtásnak és a felező fokozatnak köszönhetően a Kia olyan helyeken is biztonsággal elevickél, ahol nem is gondolnánk, de a vérbeli terepjárókénál kisebb terepszögei és alacsonyabb hasmagassága miatt nyaktörő mutatványokra nem vállalkozhatunk.

A Sportage Magyarországon a legjobb elérhető ár-érték arányt képviseli. A teljes egészében távol-keleti autót nem sújtja a magas vámtétel, az alap, benzines modellt már 4,5 millió forintért haza lehet vinni.

*
Műszaki adatok
Jelleg: szabadidő-terepjáró. Önhordó acélkarosszéria, acél alváz. Hosszában álló orrmotor, hátsókerék-hajtás, kapcsolható négykerék-hajtás.
Hajtómű: négyhengeres, soros, előkamrás turbódízel-motor töltőlevegő-hűtővel. Hengerenként két szelep. 1998 cm3, 61 kW/83 LE 4000/min-nál. Max. nyomaték 195 Nm 2000/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű, terepváltó, felező.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 11,2 méter. Elöl tárcsa-, hátul dobfék, ABS. Elöl független felfüggesztés, dupla lengőkarral és spirálrugóval, hátul merev híd, Panhard rúd és spirálrugó. Kerékméret 6Jx15, gumiméret 205/70 R 15. Akkumulátor 12 V 68 Ah. Üzemanyag 60 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság 4405 mm, szélesség 1764 mm, magasság 1650 mm, tengelytáv 2650 mm. Csomagtér 337/640 liter. Önsúly 1543 kg, összsúly 1928 kg. Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 145 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 20,5 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 11,5/7,7/9,1, tesztfogyasztás 10 liter.

Gazdasági adatok
Alapár (Kia Sportage TCi Turbo Diesel): 5 599 900 forint.
Alapfelszereltség: ABS, immobiliser, központi zár, vezető- és utasoldali légzsák, légkondicionáló, 3 pontos automata biztonsági övek, 2 fejtámla hátul, állítható magasságú kormány, elektromosan állítható külső tükrök, elektromos ablakemelők elöl-hátul, tetősín, elektromos vászontető (a készlet erejéig), automata differenciálzár, kétszínű fényezés.
Fontosabb extrák (nettó árak): első védőrács, Off-road 101 900 forint, oldallépcső 91 700 forint, kartervédő 55 000 forint, hátsó védőrács 40 700 forint, pótkerékvédő 56 500 forint, vonóhorog 113 200 forint, könnyűfém kerék 38 900 forint (1 db), állófűtés 203 900 forint.
Garancia: 3 év vagy 100 000 km teljes körű, 5 év átrozsdásodás elleni garancia.
Szervizperiódus: 15 000 km vagy évente.
Alkatrészkosár (nettó árak): első fékbetét garnitúra 22 400 forint, szélvédő 63 100 forint, első fényszóró 56 300 forint, első lökhárító 61 600 forint, első oldalablak 21 300 forint, hátsó lámpa 20 500 forint.
Súlyadó: 7500 forint/év. Kötelező felelősségbiztosítás: 53 912 forint/év.
Casco biztosítás: 10 százalékos vagy 100 000 forintos önrésszel 248 856 forint/év, 20 százalékos vagy 200 000 forintos önrésszel 199 884 forint/év (Hungária Biztosító Rt.). Forrás. Kia Motors Hungary Kft.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo