A teljes gépjárműpiacból a haszonjárműveké 10 százalékot képvisel, és a szakemberek arra számítanak, hogy ez nem fog csökkenni a jövőben. A haszongépjármű-forgalmazók körében a bizakodás egyöntetű azt illetően, hogy 2007-ben s az utána következő években az értékesítés kedvezően alakul majd. Az elemzők szerint viszont valószínűleg csak 2008-ra derül majd ki igazából, hogy milyen hosszabb távú fejlődéssel számolhatnak a nagyhaszonjármű-piac szereplői.
Segítség a pályázatokhoz
Az ugyanis, hogy a hazai fuvarpiaci szereplők flottabővítésekbe kezdtek, egyelőre pillanatnyi, a piacot befolyásoló, de a piac fölött álló döntésekkel magyarázható. Három évvel ezelőtt az Európai Unióhoz csatlakozás okán nőtt meg erőteljesebben a kereslet, majd ennek lecsengése után a kormány autópálya-építési programja igényelt az átlagosnál több teherjárművet. Tavaly májusban pedig először a digitális tachográf kötelező bevezetése miatt hozták előre a tervezett járművásárlásokat a fuvarozók, utána meg azért, mert 2006. októbertől az unióban már csak az Euro 4-es motorral ellátott haszonjárművek állíthatók forgalomba.
2007-ben a forgalmazók arra is számítanak, hogy a 2007-2012 pályázati szakaszban frissen megnyíló újabb támogatási lehetőségek fokozzák majd termékeik iránt a fizetőképes keresletet. Mégpedig nemcsak közvetve, a gazdaság általános élénkítése révén, hanem közvetlenül is. Az új pályázatok között az egyik legfontosabb kategória az - elsősorban a mezőgazdaságban és az iparban tevékenykedő - kis- és középvállalkozások számára a beruházásaik és technológiai korszerűsítéseik megvalósítására kiírt címek. Ezek nagy része technológiai korszerűsítésre, ezen belül gépek, illetve annak minősülő haszonjárművek vásárlására is fordítható.
Kérdésünkre, hogy cégük partner-e az európai uniós pályázat elkészítésében annak érdekében, hogy ügyfelük részben ebből finanszírozhassa a kiszemelt eszköz beszerzését, a három meghatározó piaci szereplőtől igenlő válaszokat kaptunk. Igaz, Váncsodi Réka, a Renault Trucks marketingigazgatója szerint az ő ügyfélkörükben nem igazán jellemző ez az igény, Dános András, a Peugeot cégcsoport PR- és kommunikációs igazgatója pedig úgy gondolja, hogy a márkakereskedőik azok, akik ebben inkább a vevők segítségére lehetnek. Orbók András, a MAN Kft. értékesítési vezetője a pályázatok egyes részeinek az elkészítéséhez ígér szakmai segítséget.
A finanszírozott eszközök értéke ugyanezen időszak alatt 343 milliárd forint volt, ami 7 százalékkal magasabb, mint a 2006-os első negyedévi adat. Az összesített adatokon belül a haszonjármű-finanszírozás a tavalyi első negyedévhez képest értékben 7 százalékkal növekedett, szemben a 2005-2006-os 26 százalékos növekedéssel. Volumenben az előző év átlagához képest nem változott az idei első negyedévi finanszírozás. A növekedés mértékének ingadozása azonban egyetlen, tavaly, az első negyedévben megvalósult megaberuházásnak tudható be.
A haszonjármű-finanszírozás aránya a teljes lízingpiac 14 százaléka, ez az arány évek óta változatlan. Abszolút értékben a lízingcégek 36,3 milliárd forint értékben mintegy 4100 haszonjárművet finanszíroztak. A szövetség folyamatosan szélesíti a tagvállalatoktól gyűjtött adatok körét.
Az előző negyedévben megkezdték a buszok és más haszonjárművek, valamint az új és használt eszközök arányának figyelemmel kísérését, és információval rendelkeznek a finanszírozási formák közötti megoszlásról is. Eszerint az előző negyedévhez képest 11 százalékról 6,5 százalékra csökkent a buszok részaránya, az új és használt eszközök megoszlása továbbra is 60-40 százalék körül alakul. A megkötött szerződésekből a finanszírozott összeg alapján közel 84 százalék a pénzügyi lízing, a hitel 13 százalék, és mindössze 3 százalék az operatív lízing.
Egyedi ajánlatok
A haszongépjármű-forgalmazók egyre több speciális ajánlatot dolgoznak ki a kis- és középvállalatok számára. A MAN például azt hangsúlyozza, hogy tanácsadóik maximális szakmai támogatást nyújtanak a feladatnak legmegfelelőbb, testreszabott jármű kiválasztásában. Emellett sofőroktatásokat is tartanak mind a gazdaságos, mind a biztonságos vezetésről. Ha szükséges, segítenek a finanszírozókkal való kapcsolatfelvételben is, hogy a legkedvezőbb ajánlatot kapja az ügyfél, továbbá visszavásárlási garanciát is adnak a finanszírozónak, ami megkönnyíti a lízingszerződés megkötését.
A Peugeot kommunikációs igazgatója a gépjármű-kategóriáktól függő - 150 ezer forinttól 1,2 millió forintig terjedő - konkrét árkedvezményekről számol be, amelyeket minden kis- és középvállalkozás megkaphat, s mennyiségtől függően ezeket még további kedvezményekkel egészítik ki. A márkakereskedők kedvezményes finanszírozási ajánlatai, a kedvező hitel, a pénzügyi lízing, a tartós bérlet pedig ma már természetesek.
A Renault Trucks hálózata személyre szabott finanszírozásokkal, rövid vagy hosszú távú bérleti lehetőségekkel várja az érdeklődőket. A márkaszervizek a vevő igényeinek tökéletesen megfelelő karbantartási vagy javítási megoldásokat ajánlanak hosszú távra is, amelyek lehetővé teszik, hogy a vállalkozó évekre előre kikalkulálja a költségeket. Vásárlóik jellemzően a kis vagy közepes flottát üzemeltető kis- és középvállalatok, illetve egyéni vállalkozók - ellentétben néhány versenytárssal, amely kifejezetten a nagy flottás eladásokra és a nagyvállalatokra koncentrál -, mivel a forgalmazói hálózata fizikailag az ügyfél közelében van - a nehéz haszonjármű importőrök között csupán két márkánál találunk országos hálózatot -, és jó partneri kapcsolatokat épít ki velük.
#page#
Dános András, a Peugeot cégcsoport PR- és kommunikációs igazgatója úgy látja, a gazdasági megszorítások hatása egyelőre kevésbé érzékelhető, hiszen a vállalkozások hosszabb távon reagálnak az ilyen jellegű változásokra, mint a háztartások. A Peugeot a haszongépjármű-piacon - a pick-up kategóriát leszámítva - 10 százalékos részesedést szeretne elérni 2008-ig, a megújult kínálatának köszönhetően.
Az elmúlt évhez hasonlóan, valamint az európai tendenciákat követve, itthon a hat tonna feletti haszonjárművek piaca folyamatos, egyenletesnek mondható növekedést fog produkálni az elkövetkező években Váncsodi Réka, a Renault Trucks marketingigazgatója vélekedése szerint. Igaz, a környező országokban - így Romániában, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban - nálunk jóval nagyobb fejlődést értek el a forgalmazók az előző évben, és ez várható a következő két-három esztendőben is. A hazai piac növekedését elsősorban a nemzetközi áruszállítás által generált nyerges vontatók iránti kereslet biztosítja. Ebben a piaci szegmensben a középvállalkozók, közepes méretű flottát tartó vállalkozók szerepe folyamatosan erősödik. E vásárlók számára ugyanis a legfontosabb döntési szemponttá a gazdaságos üzemeltetés vált, amelynek egyik kulcstényezője a karbantartási költségek mellett a kedvező üzemanyag-fogyasztás, amiben a francia gyártó nyerges vontatói elismerten az élvonalba tartoznak.
A marketingvezető meglátása, hogy a piacnövekedés másik mozgatója az európai támogatásoktól erősen függő építőipar, és azon belül is a nagy infrastrukturális beruházások által igényelt járműszegmens lesz, azonban hogy ez érezhetően mikor indul, az még kérdéses.
Piaci részesedések
A megkérdezett forgalmazók nemcsak a piac egészét tekintve optimisták, a saját márkájuk szempontjából még inkább jó eredményekre számítanak. Orbók András ezt adatokkal is alátámasztja:
- 2006-ban csak pár járművel maradtunk el a Mercedes mögött, és 2007. első negyedévében már piacvezetők vagyunk a hat tonna feletti haszonjárművek piacán. Valószínűleg ez a tendencia meg is marad. A 2006-os piaci részesedésünk 17,3 százalék, ami várakozásaink szerint 2007-re minimum 20 százalék lesz.
Dános András is derűlátó:
- Bízom abban, hogy a korábbi tendencia folytatódik, hiszen a tehergépjármű-piac egyenletes teljesítményt mutat az év első három hónapjában. Igaz, eközben minden korábbinál fokozottabb verseny tapasztalható a piac vezető márkái között, amelynek kísérője az intenzív kommunikációs kampány és az agresszív árpozicionálás. Ám az elmúlt évek viszonylag gyenge teljesítménye után újra az élvonalba kerültünk, és jelenleg a piac öt legjelentősebb szereplője között vagyunk. A 3,5 tonna alatti kisteherautók szegmensében megfigyelhető a nagyobb méretű - 3-3,5 tonnás, illetve 10-15 köbméteres - modellek iránti élénkülő kereslet a kisebb verziók kárára. A cég kiemelten kezeli tehát kishaszongépjármű-palettáját, hiszen ez az a piaci szegmens, ahol jelentős fejlődési potenciált látunk, a nem feltétlenül kedvező körülmények ellenére is. A gyártó az elmúlt időszakban több új modellel is jelentkezett - új Boxer, Expert, 207 VAN -, illetve egy éven belül teljesen megújítja kistehergépjármű-kínálatát, amelyet - helyi alvállalkozók bevonásával - különféle utólagos, az ügyfél igényei szerint kivitelezett felépítményekkel is igyekszünk bővíteni.
Váncsodi Réka a széles kínálat és a kapcsolódó szolgáltatások szerepét hangsúlyozza:
- A kis-haszonjármű kategóriától a speciális járműveken keresztül a 40 tonnás járművekig igen széles palettát kínálunk, meghatározó értéket képvisel a modellek és az opciók széles választéka, de talán még nagyobb a jelentősége a már említett, kiterjedt forgalmazói és márkaszerviz-hálózat jelenléte szerte az országban. Meggyőződésünk, hogy a haszonjárművekhez nyújtott szolgáltatásokkal tudunk igazán választ adni az ügyfelek szállítási igényeire, és ebbe éppúgy beletartozhat a karbantartás és a meghosszabbított garancia, mint a garantált mentés bárhol az országban és Európában.