Kell a cégér

Jövőre hétszázmillió forintot költhetnek el a turisztikailag vonzó nagy rendezvények szervezői, egy pályázat ugyanis ennyit ad fesztiválok és programsorozatok lebonyolításához. Az idén már meglévő előfinanszírozási lehetőség biztonságot is jelent a vállalkozásoknak, amelyek közül idén negyvenöten kaptak pénzt.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A jövő évi turisztikailag vonzó nagy eseményekre az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (ÖTM) 400 millió, a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) pedig 300 millió forintot különített el, szemben az idei 200-200 millió forintos hozzájárulással, amellyel negyvenöt, 2008-ban megvalósult eseményt támogattak.

A bor jó hívó szó

A nemzetközi vagy országos turisztikai vonzerővel bíró kulturális rendezvények, programsorozatok és fesztiválok támogatására kiírt pályázat népszerű: az ez évi igény több mint a kétszerese volt a keretnek. Nyertese volt a kiírásnak például a Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál, ahol a látogatók közel negyede külföldi, körülbelül ugyanennyien élnek Budapesten.

Megcélozták a turizmust
A turisztikai célelőirányzatba az idei költségvetési törvény 7 milliárd 884,5 millió forintot rendelt. Ebből jut a nemzeti turisztikai marketing- és promóciós tevékenységre. A Magyar Turizmus Zrt. döntően a kis- és középvállalkozásokat tömörítő turisztikai szektor összefogott kínálatát mutatja be itthon és külföldön. Támogatják továbbá a turisztikai hatással, országos és nemzetközi vonzerővel bíró és rendszeresen ismétlődő nagy rendezvényeket - amelyek közül külön kiemelendő a Budapesti Tavaszi Fesztivál -, valamint a kisebb, térségi szinten jelentős rendezvények fejlesztésére és regionális marketingtevékenységre is jut.
A résztvevők 20 százaléka kimondottan a borfesztivál miatt jön a fővárosba, míg 50 százalékuk épp itt tölti szabadidejét, és ezért keresi fel - tudtuk meg Zilai Zoltántól, a rendező Magyar Szőlő és Borkultúra Kht. ügyvezető igazgatójától. A tizenhét éves múltra visszatekintő rendezvény kapcsán rendszeresen készítenek turisztikai hatásvizsgálatot. Egy ilyen felmérés mindenképpen segíti a rendezők munkáját, hiszen például kiolvasható belőle, hogy milyen médiacsatornákat vegyenek igénybe, amikor hirdetni szeretnének. Éppen ezért évente általában 600-800 kérdőívet töltetnek ki a megjelent vendégekkel, így ez, a pályázatban megkövetelt feltétel nem okoz külön nehézséget.

A fesztivál idén 20 millió forint támogatásban részesült - mondta el a borfesztivál igazgatója -, és feltétlenül beadják az igényüket a következő évre is, hiszen jól jön a segítség, amely idén már az esemény kezdete előtt tíz nappal megérkezett. Az előfinanszírozottság fontos, hiszen az indulás körül, valamint záráskor van a legtöbb fizetnivaló. S mivel szabadtéri rendezvényről van szó, az időjárás nagyban befolyásolja a résztvevők számát, ezért biztonságot is jelent az állami támogatás.

Széles tömegeket mozgassanak

A pályázat céljának megfelelően azok a rendezvények kaphatnak támogatást, amelyek a kulturális és turisztikai szakmai szempontoknak egyaránt megfelelnek, magas kulturális értéket képviselnek, a költségvetésük eléri az 50 millió forintot, széles tömegeket mozgatnak meg, és a közönség létszáma eléri a tízezret.

A szakmai értékelés szempontjai között meghatározó, hogy a rendezvény mennyiben járul hozzá az országkép kedvező alakulásához, a kulturális értékteremtéshez, mekkora a vonzáskörzete és a látogatottsága, valamint hogyan illeszkedik a helyszín hagyományaihoz, turisztikai kínálatához.

A keretet az NKA kiemelt kulturális események kollégiuma - az ÖTM turisztikai szakembereinek közreműködésével - osztja szét. A támogatást követően figyelemmel kísérik a megvalósítást is. A felhíváshoz mindig mellékelnek monitoring-kérdőívet, amely a programok színvonalától a látogatottságra vonatkozó kérdésekig számos elemet tartalmaz. A rendezvények monitorozására a pályázati díjból különítenek el keretet. Idén augusztus végén jelent meg a pályázat, amelyre szeptember 30-áig lehetett jelentkezni.

Hatszázmilliót költenek

Támogatási kérelemmel élt a Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztiválszervező Nonprofit Kft. is. Idén 20 millió forintra pályáztak, amelyből 14 milliót ítélt meg a bírálóbizottság, a jövő évre szóló pályázatra 30 millió forintos igénnyel jelentkeztek - mondta el Herczeg Tamás, a szervező kft. igazgatóhelyettese. Jól jön ez a lehetőség, főleg, hogy az elnyert összeget már nem utólag kapják meg, idén júniusban érkezett meg a pénz Szegedre.

A szegedi rendezvénysorozat országos elismertségét mi sem jelzi jobban, hogy míg tavaly a nézők 61, idén már 67 százaléka nem szegedi volt. A 2008-as évadban közel 66 ezren látták a nyári játékokat.

A magas nézőszámból egész Szeged profitál. A kulturális esemény jegyeire költött minden 100 forinthoz 155 forint egyéb irányú költés is kapcsolódik - tudtuk meg Herczeg Tamástól. Ebben az évben ez a 380 milliós jegybevétel mellé 604 millió forintnyi további bevételt jelentett. A társaság célja, hogy utóbbiból is részesüljön, hiszen így még többet tud kultúrára fordítani. Éppen ezért vendéglátó-ipari háttérbázist próbálnak meg kiépíteni a játékoknak helyt adó Dóm tér környékén, amelyet aztán bérbe adnak majd.

A 76 éves múltra visszatekintő játékok a Dél-alföldi Régió legerősebb idegenforgalmi célpontja, a közönség összetételét három éve tudatosan mérik, így a pályázathoz kapcsolódó turisztikai hatásvizsgálat elkészítése nem jelent különösebb gondot. (Érdekes eredménye viszont, hogy a jegyvásárlásról döntést hozók többsége nő.) Már az aktuális évi előadások alatt megkezdődik a következő évad jegyeinek értékesítése. Inkább itthonról érkező vendégek tekintik meg a szegedi előadásokat, de azok többsége olyan zenés, táncos produkció, amit könnyen megérthetnek külföldiek is. Az ő szórakozásukat idegen nyelvű szövegkivetítő is segíti.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo