A törvényhozás még nem ismerte fel és az Országos Rádió és Televízió Testület is bújtatott reklámnak fogja fel a különböző cégek felelősségvállalási akcióiról szóló tudósításokat. Létezik azonban másik megközelítés is, amelyet mégsem felejthetünk el: ugyan a cégek nem titkolják, hogy jót tesz megítélésüknek egy-egy felelős döntés, ám akcióik példaként is szolgálnak az üzleti szféra egészének, hogy jó ügyek mellé álljanak, vagy maguk keressenek olyan problémákat, amelyek javításáért bizony nem is keveset tehetnek.
A Mecenatúra Klub becslései szerint évente 100 milliárd forintos nagyságrendben költ az üzleti világ és az állampolgárok a köz megsegítésére és adományozásra. Ez utóbbi nem jelent egyet a társadalmi felelősségvállalással, hiszen az esetében sokkal többről van szó. Ligeti György szociológus szerint az elkötelezett cégek adományozásuk mellett egész szervezetükkel "odafigyelnek" a vállalt ügyre, azaz az a pozícióik szinte teljes vertikumában jelen van. Ez természetesen jól felfogott érdekük, hiszen működésük hatékonyabb és beágyazottabb lesz egy demokratikus társadalomban, ahol mindenki kiveszi a részét a köz érdekében végzett feladatokból.
A következő nemzedékért
A multinacionális nagyvállalatok hazai leányvállalatai követik anyacégeik példáit. A brit Tesco áruházlánc 2003-ban hagyományteremtő céllal indította útjára Az év támogatottja programot. Akkor hat város tizenöt intézményének, míg 2004-ben már kilenc város tizenhárom gyermekintézményének sikerült támogatást nyújtania. 2005-ben, a Mosoly Alapítvány segítségével a gyermekek lelki rehabilitációját kívánta segíteni a cég, s tette is ezt az alapítványnál már működő terápiás programok folytatásával, illetve új, a fogyatékos emberek támogatási programjának elindításával.
Főként a kisgyerekek segítése állt a Microsoft és a Deloitte figyelmének fókuszában. A Microsoft csapata csapatépítés keretében kilenc Nógrád és Heves megyei településen járt és segített, főként olyan intézményekben, iskolákban, óvodákban, gyermekotthonokban és időseknek szánt közösségi központokban, amelyek kialakítására vagy fejlesztésére az önkormányzatnak nem volt anyagi fedezete. Az egynapos rendezvény alatt többek között megújult egy könyvtár, egy óvoda lépcsője, egy sportpálya és két uniós szabványoknak megfelelő játszóteret is kiépítettek.
A Deloitte jótékonysági napján iskolákban, óvodákban segítettek a cég munkatársai. A könyvvizsgáló június első két hetében a világ hat kontinensén húsz országban egy teljes napi árbevételét - azaz dolgozói munkáját - adja ugyanis támogatásként a kiválasztott szervezeteknek. Magyarországon az iroda helyett ezúttal nyolc, gyerekek által használt intézménybe mentek dolgozni: volt, ahol nyelvórát tartottak, máshol takarítottak vagy kertészkedtek, és játékokat javítottak a cég irodájának közelében, a főváros hatodik kerületében.
Bajban segítők
A katasztrófák sokasodása serkentette néhány céget a segítségadásra. 2004 decemberében az egész világ Délkelet-Ázsia felé fordult: a fejlett országok mellett a szegényebbekben is óriási adományozási hullám indult el. Nincs ez máshogy a magyarországi természeti katasztrófák esetén sem. Az elmúlt időszak óriási esőzései, ár- és belvizei idején önkéntesek ezrei segítettek a munkában, és a cégek sem maradtak tétlenek.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat, az Ökumenikus Segélyszervezet, a Központi Komplex Mentőcsapat embereinek szaktudása, hozzáértése a kulcs például a MOL számára támogatásainak a célba juttatásában. Tavaly az ő segítségükkel enyhíthette a mátrakeresztesi felhőszakadás, a bánsági és székelyföldi árvizek, a Srí Lanka-i és a pakisztáni földrengések áldozatainak szenvedéseit. A dunai és tiszai gáton dolgozók ellátásához tartós kenyérrel, konzervekkel és ásványvízzel járult hozzá a Tesco budapesti, esztergomi, bajai, szarvasi, paksi és szolnoki áruháza is.
A Mohai 1374, segítendő a tiszai árvíz által legjobban sújtott Jász-Nagykun-Szolnok megyei Vezseny folyamatosan készültségben levő lakosságát az árvíz elleni küzdelemben, ivóvízzel támogatta meg a község önkormányzatát. A magas vízállás miatt nehéz helyzetbe került ivóvízellátást egy raklap (ezer liter) ásványvízzel igyekezett javítani. A Coca-Cola Magyarország 13 ezer 680 palack 1,5 liter kiszerelésű természetes ásványvizet adományozott Szob és Nagymaros önkormányzatának. A több mint 20 ezer liter csendes víznek megfelelő adományt az árvízi gátakon dolgozóknak, illetve a kiválasztott településeken élőknek juttatták el.
Az Erste Bank Hungary Rt. a hazai árvizek károsultjait a Magyar Vöröskereszt szervezetén keresztül segítette, azaz anyagi segítségét - tízmillió forintot - a vöröskeresztnek ajánlotta fel, amely ezt a katasztrófahelyzet enyhítésére fordítja.
A tehetségekért
A tehetség, a kultúra, a művészetek felkarolása volt a legszimpatikusabb néhány nagyvállalatnak. A Segíthetek? MOL Tehetségtámogató Program a tehetséges fiatalok képzését és szakmai fejlődését segíti. A Segíthetek? MOL Gyermekgyógyító Programot a beteg gyermekeket szállító szervezetek, illetve súlyos, krónikus betegségben szenvedő gyerekek rehabilitációjával foglalkozó alapítványok és egyesületek támogatására hozta létre az olajcég.
Az AEGON Magyarország immáron tizenöt éve támogatja a hazai kulturális-művészeti életet. Idén művészeti díjat alapított, mert célja az, hogy elsősorban a magyar irodalmi élet kitűnő alkotóit, tágabb értelemben a hazai művészeti élet kiválóságait elismertesse, s ezzel is felhívja rájuk a közvélemény figyelmét. A Herder-díjhoz hasonlóan - ahol a díjazott ösztöndíjast jelöl meg - a biztosító társdíjat is létrehozott, amelyre a díjazott író jelölhet kortárs magyar művészt.
A kódex szerint az adományozás (mecenatúra) olyan "ellenszolgáltatás vagy ellenérték nélküli támogatás nyújtása, amely támogatásra szoruló természetes személyek és csoportok vagy társadalmi szervezet érdekében történik". Hogy a médiában az adományozás vagy a társadalmi felelősség megjelenése ne legyen reklámnak tekinthető, a kódex megfogalmazza a "közcélú kommunikáció"-t, amely így a társadalom vagy társadalom egy csoportjának érdekét szolgálja, és nem (közvetlen) gazdasági érdek irányítja. Ezért az adományozó a nevének említéséért semmiféle ellenszolgáltatást nem ad, és nem szabja adományozása feltételéül a médiában való megjelenést, és nem befolyásolhatja a műsor vagy megjelenés tartalmát sem. A kódex és alapelvei zökkenőmentes betartása érdekében az aláírók valamennyi, a leírtakba ütköző tevékenység esetén jeleznek a többi aláíró felé. Ha az alapelvek sérülnek, a Mecénás Klub elnöksége által felkért háromtagú ad hoc bizottság - tagjai: a Mecénás Klub elnöksége által delegált személy, a média képviselője és a legnagyobb adományozók egyike - foglal állást az adott adományozásról. A bizottság döntése mindig nyilvános és publikus. Ha a bizottság elmarasztaló véleményt alkot, a bizottság felszólítja az érintett adományozót a vizsgált tevékenység megszüntetésére, korrigálására. Ennek elmaradása esetén a média segítségével felhívja a figyelmet a konkrét eseményre, értesíti a támogatottakat, valamint az államigazgatás képviselőit.
A Mecénás Klub és az aláírók bíznak abban, hogy a kódex megszületésével és elvei betartatásával egy átláthatóbb adományozási kultúra születik Magyarországon.
Egészség és oktatás
Magyarországon különösen elkeseríti az egészségügyi szakembereket, hogy a szív- és érrendszeri betegségek egyharmada, a daganatos betegségeknek pedig 30-40 százaléka egészséget támogató életmóddal megelőzhető lenne. Van tehát mit tenni egy egészségesebb országért, és sokan áldoznak is érte.Második éve, hogy a K&H Bank - az Egészséges Nemzetért Alapítvánnyal közösen - útjára indította K&H gyógyvarázs, gyermek-egészségügyet támogató programját, amelynek egyik elemeként gyermekgyógyászati és mentési eszközök beszerzésére írt ki pályázatot 5-5 millió forint értékben. A lakossági bankkártyával rendelkező 30 ezer K&H-ügyfél is aktívan támogathatja ezt a programot, a pénzintézet ugyanis - az említett évi legalább 25 millió forintos támogatáson túl - a kártyás vásárlások minden ezer forintja után újabb egy forinttal járul hozzá a gyógyításhoz.
A világszerte sikeresen futó WET (Water education for teachers) interaktív oktatási programcsomag a környezettudatosságra és a vízkészletek védelmének fontosságára hívja fel a diákok figyelmét. A Kékkúti Ásványvíz támogatásával Európában elsőként várhatóan Magyarországon emelkedik akkreditációs szintre a jelenleg nyolc modulból álló, több tudományterületet átfogó általános iskolai tananyag. A 300 különböző interaktív gyakorlatból nyolcat választott ki a programot globálisan felkaroló Nestlé Waters, és ezeket a következő tanévtől vezetnék be a hazai általános iskolákban, az adott oktatási intézmény által választott kereteken belül.
Az Avon 2006. március elsejétől Magyarországon elsőként indította el ingyenesen elérhető Emlőrák Zöld Vonalát, amelyen az emlőrákban szenvedő betegek, azok hozzátartozói, illetve bárki, aki ebben a témában érintett, tehet fel kérdéseket akár a neve s egyéb személyes adatai vállalása nélkül is. A telefont a mellrákot túlélő, abból felgyógyuló nők veszik fel, hogy -személyes tapasztalataik révén - a gyógyuláshoz elengedhetetlenül szükséges lelki támaszt tudjanak nyújtani a telefonálóknak.
A (digitális) tudásértA jövőért, a társadalmak fejlődésének versenyében ne a leszakadókhoz, hanem az élenjárókhoz tartozásért is sokat tesznek cégeink. A Microsoft a XXI. századi készségek a foglalkoztatásért elnevezésű kezdeményezésének keretében Európának a szolgáltatások szempontjából hátrányosabb helyzetű közösségei számára nyújt támogatást. Ennek keretében segít terjeszteni a digitális műveltséget, az informatikai készségfejlesztést szolgáló támogató programokat, valamint népszerűsíti a technológia előnyeit.
Idén két magyarországi nonprofit szervezetet részesített támogatásban Korlátlan Lehetőségek (Unlimited Potential - UP) elnevezésű kezdeményezése keretében az óriáscég: a Roma Esélyegyenlőség az Uniós Csatlakozásért - Tudásközpontnak 77 ezer dollárt, a Fogyatékosok Esélye Közalapítványnak (Foka) pedig 65 ezer dollárt juttatott, amelyen felül hasonló értékű szoftvercsomagokat is a két alapítvány rendelkezésére bocsátott.
Cégajándék helyettA megszokott, de többnyire haszontalan és személytelen bor, naptár és képeslap helyett rendhagyó karácsonyi ajándékkal lepte meg idén mintegy 2400 ügyfelét a Nexon. A társadalmi felelősségvállalás területén is jelentős szerepet vállaló cég az ajándékokra szánt pénzt - összesen mintegy egymillió forintot - inkább három társadalmi szervezet programjaira ajándékozza úgy, hogy az összeg elosztásához partnerei segítségét kérte. De ezt az "ajándékozási" ötletet több cégnek (például a Pannonnak és a Kürt Rt.-nek) is tulajdoníthatjuk.
A Pannon GSM a hétköznapok hőseit keresi és találja meg a Pannon Példakép Alapítványon keresztül. Idén már másodszor adták át a több száz jelölt közül a kuratórium által kiválasztott három legkiválóbbnak a Példakép Díjakat. A kuratórium döntése alapján ismét a mindennapok eddig ismeretlen hőseit, igazi példaképeket ismerhetett meg a közvélemény. Olyan embereket kerestek, akik eredeti ötlettel, tevékenységgel fordulnak valós problémák megoldása felé, akik elszántak és kitartóak, munkájukban nem játszik szerepet az anyagi ellenszolgáltatás.
Rendhagyó segítési területet választott az egyik nagyvállalat. Kilenc magyarországi településen összesen 24 önkormányzati bérlakás épülhet a Holcim Hungária Otthon Alapítvány segítségével. Az összesen 100 millió forintos pályázatot 2006 januárjában immár másodszor írta ki az alapítvány, hogy országos szinten támogassa az önkormányzatok bérlakás-építési programjait és közhasznú szervezetek projektjeit, amelyek a rászoruló családok lakhatási problémáira kívánnak megoldást nyújtani. Az idei győztes projektek a támogatási szerződések aláírása után Miskolcon, Lábatlanon, Gersekaráton, Hatvanban, Szederkényben, Ópusztaszeren, Tiszaugon, Komlón, valamint Jászapátiban valósulhatnak meg.
Sokáig folytathatnánk a sort. Példáinkat az elmúlt fél év történéseiből válogattuk. A társadalmi felelősségvállalásról szóló példák szerencsére egyre szaporodnak.
Helyreigazítás!
A Győri Keksz Kft. a következő helyreigazításra kérte lapunkat:
Júniusi számunkban "Az Etika versenyelőnye" című cikkünkben téves információk jelentek meg a Győri Keksz Kft.-vel és a Danone-nal kapcsolatban.
1. Az az állítás, mely szerint "Az óriáscég felvásárolta a patinás hírű Győri Keksz és Ostyagyárat, s bár megígérte, hogy nem fogja bezárni, mégis megtette", nem helytálló. A valóság az, hogy a győri gyár a mai napig működik, nem zárt be, továbbra is termel, és dolgozókat foglalkoztat.
2. Az az állítás, mely szerint "Később beismerte, hogy szándéka csak a piacszerzés és a konkurencia eltávolítása volt", szintén téves. Ilyen kijelentés a vállalat részéről soha nem hangzott el, és az idézett kijelentés nem is fedi a valóságot.