Jó példával

Végre valami, amire nem kellett (nagyon) sokat várni, hogy a fejlett országokból meghonosodjon Magyarországon. 2006-ban már egyre több szervezet hívta fel a figyelmet rá, egyre több kisebb vállalkozás követi a nagyvállalatok és a multik példáját, hogy megmutassa, a maga működésén kívül is érez felelősséget környezete és a társadalom iránt. Cikkünkben csokorba szedtük az elmúlt néhány hónap hazai CSR-megnyilvánulásait.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A törvényhozás még nem ismerte fel és az Országos Rádió és Televízió Testület is bújtatott reklámnak fogja fel a különböző cégek felelősségvállalási akcióiról szóló tudósításokat. Létezik azonban másik megközelítés is, amelyet mégsem felejthetünk el: ugyan a cégek nem titkolják, hogy jót tesz megítélésüknek egy-egy felelős döntés, ám akcióik példaként is szolgálnak az üzleti szféra egészének, hogy jó ügyek mellé álljanak, vagy maguk keressenek olyan problémákat, amelyek javításáért bizony nem is keveset tehetnek.

A Mecenatúra Klub becslései szerint évente 100 milliárd forintos nagyságrendben költ az üzleti világ és az állampolgárok a köz megsegítésére és adományozásra. Ez utóbbi nem jelent egyet a társadalmi felelősségvállalással, hiszen az esetében sokkal többről van szó. Ligeti György szociológus szerint az elkötelezett cégek adományozásuk mellett egész szervezetükkel "odafigyelnek" a vállalt ügyre, azaz az a pozícióik szinte teljes vertikumában jelen van. Ez természetesen jól felfogott érdekük, hiszen működésük hatékonyabb és beágyazottabb lesz egy demokratikus társadalomban, ahol mindenki kiveszi a részét a köz érdekében végzett feladatokból.

Ez itt nem a reklám helye!
A Pannon Társadalmi felelősségvállalás és média címmel május 25-én kezdeményezett konferencián a résztvevők egy önszabályozó modell mellett tették le voksukat a jelenlegi gyakorlattal szemben. Az együttműködő cégek, tévék és rádiók célja az, hogy a média működését szabályozó törvény új szövegébe kerüljenek be a gazdasági társaságok társadalmi felelősségvállalásának a médiában való megjelenítésére vonatkozó, a felelősségvállalás jellegéhez, céljához illeszkedő előírások. Azt is el kívánják érni, hogy az Országos Rádió és Televízió Testület gyakorlata az európai normákhoz illeszkedve az új normaszöveg elfogadásáig terjedő időben se gátolja a társadalmi felelősségvállalás körébe tartozó tevékenységek bemutatását a médiában. Június elsején, a Társadalmi Felelősségvállalás Napján az akcióban részt vevő médiumok mindegyike hírműsorban, a cégeket megnevezve számolt be olyan akciókról, amelyek a vállalatok társadalmi felelősségvállalását mutatják be. A médiumok ezzel arra hívják fel a figyelmet: teljesen egyértelmű a különbség egy-egy közérdeklődésre számot tartó esemény tárgyszerű bemutatása és a fogyasztásra ösztönző, bújtatott reklám között, mely utóbbit - a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően - továbbra sem kívánják alkalmazni.
Az utóbbi időben egyre több gazdag magyar is követi amerikai és nyugat-európai társai példáját: Bill Gates Microsoft-főnökhöz vagy Warren Buffet nagybefektetőhöz hasonlóan Csányi Sándor OTP-vezér, Demján Sándor ingatlanfejlesztő vagy Somody Imre, a Pharmavit volt tulajdonosa is milliárdokat ajánlott fel oktatási, egészségügyi programokra vagy éppen a hátrányos helyzetűek támogatására.

A következő nemzedékért

A multinacionális nagyvállalatok hazai leányvállalatai követik anyacégeik példáit. A brit Tesco áruházlánc 2003-ban hagyományteremtő céllal indította útjára Az év támogatottja programot. Akkor hat város tizenöt intézményének, míg 2004-ben már kilenc város tizenhárom gyermekintézményének sikerült támogatást nyújtania. 2005-ben, a Mosoly Alapítvány segítségével a gyermekek lelki rehabilitációját kívánta segíteni a cég, s tette is ezt az alapítványnál már működő terápiás programok folytatásával, illetve új, a fogyatékos emberek támogatási programjának elindításával.

Főként a kisgyerekek segítése állt a Microsoft és a Deloitte figyelmének fókuszában. A Microsoft csapata csapatépítés keretében kilenc Nógrád és Heves megyei településen járt és segített, főként olyan intézményekben, iskolákban, óvodákban, gyermekotthonokban és időseknek szánt közösségi központokban, amelyek kialakítására vagy fejlesztésére az önkormányzatnak nem volt anyagi fedezete. Az egynapos rendezvény alatt többek között megújult egy könyvtár, egy óvoda lépcsője, egy sportpálya és két uniós szabványoknak megfelelő játszóteret is kiépítettek.

A Deloitte jótékonysági napján iskolákban, óvodákban segítettek a cég munkatársai. A könyvvizsgáló június első két hetében a világ hat kontinensén húsz országban egy teljes napi árbevételét - azaz dolgozói munkáját - adja ugyanis támogatásként a kiválasztott szervezeteknek. Magyarországon az iroda helyett ezúttal nyolc, gyerekek által használt intézménybe mentek dolgozni: volt, ahol nyelvórát tartottak, máshol takarítottak vagy kertészkedtek, és játékokat javítottak a cég irodájának közelében, a főváros hatodik kerületében.

Bajban segítők

A katasztrófák sokasodása serkentette néhány céget a segítségadásra. 2004 decemberében az egész világ Délkelet-Ázsia felé fordult: a fejlett országok mellett a szegényebbekben is óriási adományozási hullám indult el. Nincs ez máshogy a magyarországi természeti katasztrófák esetén sem. Az elmúlt időszak óriási esőzései, ár- és belvizei idején önkéntesek ezrei segítettek a munkában, és a cégek sem maradtak tétlenek.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat, az Ökumenikus Segélyszervezet, a Központi Komplex Mentőcsapat embereinek szaktudása, hozzáértése a kulcs például a MOL számára támogatásainak a célba juttatásában. Tavaly az ő segítségükkel enyhíthette a mátrakeresztesi felhőszakadás, a bánsági és székelyföldi árvizek, a Srí Lanka-i és a pakisztáni földrengések áldozatainak szenvedéseit. A dunai és tiszai gáton dolgozók ellátásához tartós kenyérrel, konzervekkel és ásványvízzel járult hozzá a Tesco budapesti, esztergomi, bajai, szarvasi, paksi és szolnoki áruháza is.

A Mohai 1374, segítendő a tiszai árvíz által legjobban sújtott Jász-Nagykun-Szolnok megyei Vezseny folyamatosan készültségben levő lakosságát az árvíz elleni küzdelemben, ivóvízzel támogatta meg a község önkormányzatát. A magas vízállás miatt nehéz helyzetbe került ivóvízellátást egy raklap (ezer liter) ásványvízzel igyekezett javítani. A Coca-Cola Magyarország 13 ezer 680 palack 1,5 liter kiszerelésű természetes ásványvizet adományozott Szob és Nagymaros önkormányzatának. A több mint 20 ezer liter csendes víznek megfelelő adományt az árvízi gátakon dolgozóknak, illetve a kiválasztott településeken élőknek juttatták el.

Az Erste Bank Hungary Rt. a hazai árvizek károsultjait a Magyar Vöröskereszt szervezetén keresztül segítette, azaz anyagi segítségét - tízmillió forintot - a vöröskeresztnek ajánlotta fel, amely ezt a katasztrófahelyzet enyhítésére fordítja.

A tehetségekért

A tehetség, a kultúra, a művészetek felkarolása volt a legszimpatikusabb néhány nagyvállalatnak. A Segíthetek? MOL Tehetségtámogató Program a tehetséges fiatalok képzését és szakmai fejlődését segíti. A Segíthetek? MOL Gyermekgyógyító Programot a beteg gyermekeket szállító szervezetek, illetve súlyos, krónikus betegségben szenvedő gyerekek rehabilitációjával foglalkozó alapítványok és egyesületek támogatására hozta létre az olajcég.

Az AEGON Magyarország immáron tizenöt éve támogatja a hazai kulturális-művészeti életet. Idén művészeti díjat alapított, mert célja az, hogy elsősorban a magyar irodalmi élet kitűnő alkotóit, tágabb értelemben a hazai művészeti élet kiválóságait elismertesse, s ezzel is felhívja rájuk a közvélemény figyelmét. A Herder-díjhoz hasonlóan - ahol a díjazott ösztöndíjast jelöl meg - a biztosító társdíjat is létrehozott, amelyre a díjazott író jelölhet kortárs magyar művészt.

Adományozzunk etikusan!
A rendszerváltás után 15 évvel a becslések szerint 100 milliárd forintos nagyságrendben költ az üzleti és magánszféra szociális, egészségügyi, kulturális, esélyegyenlőségi célokra. A jogi szabályozás és az eltérő szakmai értelmezések miatt újra és újra tisztázandó kérdések merülnek fel egy-egy adományozás megítélése és annak kommunikációja terén. Ezért a Mecénás Klub kezdeményezésére adományozási kódex született, amelynek elsődleges célja, hogy önszabályozással a társadalmi felelősségvállalás terén kiemelkedő mecénások és tetteik a helyi társadalomban és a széles közvélemény előtt követendő példává válhassanak. A mecenatúra területét átfogóan kezelő jogszabály megszületéséig a kódex aláírói a kódexben aláírtakat magukra nézve kötelezőnek ismerik el.
A kódex szerint az adományozás (mecenatúra) olyan "ellenszolgáltatás vagy ellenérték nélküli támogatás nyújtása, amely támogatásra szoruló természetes személyek és csoportok vagy társadalmi szervezet érdekében történik". Hogy a médiában az adományozás vagy a társadalmi felelősség megjelenése ne legyen reklámnak tekinthető, a kódex megfogalmazza a "közcélú kommunikáció"-t, amely így a társadalom vagy társadalom egy csoportjának érdekét szolgálja, és nem (közvetlen) gazdasági érdek irányítja. Ezért az adományozó a nevének említéséért semmiféle ellenszolgáltatást nem ad, és nem szabja adományozása feltételéül a médiában való megjelenést, és nem befolyásolhatja a műsor vagy megjelenés tartalmát sem. A kódex és alapelvei zökkenőmentes betartása érdekében az aláírók valamennyi, a leírtakba ütköző tevékenység esetén jeleznek a többi aláíró felé. Ha az alapelvek sérülnek, a Mecénás Klub elnöksége által felkért háromtagú ad hoc bizottság - tagjai: a Mecénás Klub elnöksége által delegált személy, a média képviselője és a legnagyobb adományozók egyike - foglal állást az adott adományozásról. A bizottság döntése mindig nyilvános és publikus. Ha a bizottság elmarasztaló véleményt alkot, a bizottság felszólítja az érintett adományozót a vizsgált tevékenység megszüntetésére, korrigálására. Ennek elmaradása esetén a média segítségével felhívja a figyelmet a konkrét eseményre, értesíti a támogatottakat, valamint az államigazgatás képviselőit.
A Mecénás Klub és az aláírók bíznak abban, hogy a kódex megszületésével és elvei betartatásával egy átláthatóbb adományozási kultúra születik Magyarországon.
#page#

Egészség és oktatás

Magyarországon különösen elkeseríti az egészségügyi szakembereket, hogy a szív- és érrendszeri betegségek egyharmada, a daganatos betegségeknek pedig 30-40 százaléka egészséget támogató életmóddal megelőzhető lenne. Van tehát mit tenni egy egészségesebb országért, és sokan áldoznak is érte.

Második éve, hogy a K&H Bank - az Egészséges Nemzetért Alapítvánnyal közösen - útjára indította K&H gyógyvarázs, gyermek-egészségügyet támogató programját, amelynek egyik elemeként gyermekgyógyászati és mentési eszközök beszerzésére írt ki pályázatot 5-5 millió forint értékben. A lakossági bankkártyával rendelkező 30 ezer K&H-ügyfél is aktívan támogathatja ezt a programot, a pénzintézet ugyanis - az említett évi legalább 25 millió forintos támogatáson túl - a kártyás vásárlások minden ezer forintja után újabb egy forinttal járul hozzá a gyógyításhoz.

A világszerte sikeresen futó WET (Water education for teachers) interaktív oktatási programcsomag a környezettudatosságra és a vízkészletek védelmének fontosságára hívja fel a diákok figyelmét. A Kékkúti Ásványvíz támogatásával Európában elsőként várhatóan Magyarországon emelkedik akkreditációs szintre a jelenleg nyolc modulból álló, több tudományterületet átfogó általános iskolai tananyag. A 300 különböző interaktív gyakorlatból nyolcat választott ki a programot globálisan felkaroló Nestlé Waters, és ezeket a következő tanévtől vezetnék be a hazai általános iskolákban, az adott oktatási intézmény által választott kereteken belül.

Az Avon 2006. március elsejétől Magyarországon elsőként indította el ingyenesen elérhető Emlőrák Zöld Vonalát, amelyen az emlőrákban szenvedő betegek, azok hozzátartozói, illetve bárki, aki ebben a témában érintett, tehet fel kérdéseket akár a neve s egyéb személyes adatai vállalása nélkül is. A telefont a mellrákot túlélő, abból felgyógyuló nők veszik fel, hogy -személyes tapasztalataik révén - a gyógyuláshoz elengedhetetlenül szükséges lelki támaszt tudjanak nyújtani a telefonálóknak.

A (digitális) tudásért

A jövőért, a társadalmak fejlődésének versenyében ne a leszakadókhoz, hanem az élenjárókhoz tartozásért is sokat tesznek cégeink. A Microsoft a XXI. századi készségek a foglalkoztatásért elnevezésű kezdeményezésének keretében Európának a szolgáltatások szempontjából hátrányosabb helyzetű közösségei számára nyújt támogatást. Ennek keretében segít terjeszteni a digitális műveltséget, az informatikai készségfejlesztést szolgáló támogató programokat, valamint népszerűsíti a technológia előnyeit.

Idén két magyarországi nonprofit szervezetet részesített támogatásban Korlátlan Lehetőségek (Unlimited Potential - UP) elnevezésű kezdeményezése keretében az óriáscég: a Roma Esélyegyenlőség az Uniós Csatlakozásért - Tudásközpontnak 77 ezer dollárt, a Fogyatékosok Esélye Közalapítványnak (Foka) pedig 65 ezer dollárt juttatott, amelyen felül hasonló értékű szoftvercsomagokat is a két alapítvány rendelkezésére bocsátott.

Cégajándék helyett

A megszokott, de többnyire haszontalan és személytelen bor, naptár és képeslap helyett rendhagyó karácsonyi ajándékkal lepte meg idén mintegy 2400 ügyfelét a Nexon. A társadalmi felelősségvállalás területén is jelentős szerepet vállaló cég az ajándékokra szánt pénzt - összesen mintegy egymillió forintot - inkább három társadalmi szervezet programjaira ajándékozza úgy, hogy az összeg elosztásához partnerei segítségét kérte. De ezt az "ajándékozási" ötletet több cégnek (például a Pannonnak és a Kürt Rt.-nek) is tulajdoníthatjuk.

A Pannon GSM a hétköznapok hőseit keresi és találja meg a Pannon Példakép Alapítványon keresztül. Idén már másodszor adták át a több száz jelölt közül a kuratórium által kiválasztott három legkiválóbbnak a Példakép Díjakat. A kuratórium döntése alapján ismét a mindennapok eddig ismeretlen hőseit, igazi példaképeket ismerhetett meg a közvélemény. Olyan embereket kerestek, akik eredeti ötlettel, tevékenységgel fordulnak valós problémák megoldása felé, akik elszántak és kitartóak, munkájukban nem játszik szerepet az anyagi ellenszolgáltatás.

Rendhagyó segítési területet választott az egyik nagyvállalat. Kilenc magyarországi településen összesen 24 önkormányzati bérlakás épülhet a Holcim Hungária Otthon Alapítvány segítségével. Az összesen 100 millió forintos pályázatot 2006 januárjában immár másodszor írta ki az alapítvány, hogy országos szinten támogassa az önkormányzatok bérlakás-építési programjait és közhasznú szervezetek projektjeit, amelyek a rászoruló családok lakhatási problémáira kívánnak megoldást nyújtani. Az idei győztes projektek a támogatási szerződések aláírása után Miskolcon, Lábatlanon, Gersekaráton, Hatvanban, Szederkényben, Ópusztaszeren, Tiszaugon, Komlón, valamint Jászapátiban valósulhatnak meg.

Sokáig folytathatnánk a sort. Példáinkat az elmúlt fél év történéseiből válogattuk. A társadalmi felelősségvállalásról szóló példák szerencsére egyre szaporodnak.

Etikus kereskedelem
A kereskedelmi vállalkozásokat képviselő szakmai szervezetek - a VOSZ kereskedelmi szekciója, az OKSZ, az ÁFEOSZ, a KISOSZ, illetve a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége a jogszabályi előírásokon túlmutató, önként vállalt megállapodáson alapuló, etikai normaként szolgáló etikai kódexet készített. A kódex a kereskedelmi szereplők eljárását, tevékenységét, a vásárlókkal, versenytársakkal, alkalmazottakkal és a beszállítókkal szembeni etikai követelményekre vonatkozó szabályokat az önszabályozás és önkorlátozás eszközével tereli mederbe. Megalkotásával a felek olyan konszenzust értek el, amely szerintük a korrekt üzleti kapcsolatokra törekedve kiszámíthatóságot eredményez a kereskedelmi életben, és a verseny tisztaságát tartja szem előtt, tartózkodva a versenytársak jó hírnevének veszélyeztetésétől. Elsősorban a fogyasztó érdekében megszületett kódex kiemelten foglalkozik a kommunikáció, illetve a reklámok hitelességével, hogy a kereskedők megfelelő tájékoztatást adjanak a termékek külső és belső, tényleges tulajdonságairól. Az általános megfogalmazásokon kívül az etikai kódexbe bekerült a fogyasztók félretájékoztatásának tilalma és a termék nem látható hibáinak elrejtése esetén az etikátlanságának kimondása. A dokumentumot aláírók delegáltjaiból álló Kereskedelmi Etikai Testület eljárási szabályait is kidolgozták a kódex keretében. Az eljárási szabályok részletessége garantálja, hogy a panaszok orvoslása hatékonyan történjen meg. Vállalták azt is, hogy az emberi értékek és környezet védelme érdekében határozottan síkraszállnak, így fokozva a társadalmi felelősség érdekében tett vállalásaikat. A hazai termelés védelmében pedig a megállapodás külön hangsúlyozza, hogy az azonos tartalmú ajánlatok közül a hazai előállítású termékeket kell népszerűsíteni.

Helyreigazítás!

A Győri Keksz Kft. a következő helyreigazításra kérte lapunkat:

Júniusi számunkban "Az Etika versenyelőnye" című cikkünkben téves információk jelentek meg a Győri Keksz Kft.-vel és a Danone-nal kapcsolatban.

1. Az az állítás, mely szerint "Az óriáscég felvásárolta a patinás hírű Győri Keksz és Ostyagyárat, s bár megígérte, hogy nem fogja bezárni, mégis megtette", nem helytálló. A valóság az, hogy a győri gyár a mai napig működik, nem zárt be, továbbra is termel, és dolgozókat foglalkoztat.

2. Az az állítás, mely szerint "Később beismerte, hogy szándéka csak a piacszerzés és a konkurencia eltávolítása volt", szintén téves. Ilyen kijelentés a vállalat részéről soha nem hangzott el, és az idézett kijelentés nem is fedi a valóságot.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo