A Piac és Profit júniusi, A 21. század vállalata. Az elkerülhetetlen átváltozás receptje című konferencia résztvevői számos érdekes üzleti szoftverrel, szolgáltatással ismerkedhettek meg, ha körbenéztek az ott kiállító ifjú informatikusok standjain. Ezek között volt a REND2004, az eQuest rendszer és a WEBLOG.
REND2004: a kis cégek hatékony ügyviteléért
Az SG-Max és a KDBR Consulting Kft. produktuma a kis- és középvállalkozások mindennapos ügyvitelét kívánja hatékonyabbá, egyszerűbbé tenni. A REND2004 megoldáscsomagtestre szabott finanszírozási formát is kínál, messzemenően figyelembe véve a megcélzott cégkategória sajátos likviditási helyzetét, kis tőkeerejét. A szolgáltatáscsomagban többféle pénzügyi konstrukció van, közte egyösszegű beszerzés, bérleti konstrukció, illetve részletfizetés is. A rendszer ára a vállalkozás méretétől függően változik.
A termék lényegi eleme az úgynevezett kettős – tervező és felhasználói –szoftvermodul.
A tervezőszoftver-modul Windows-felületen fut. A programmal meghatározhatók a vállalati belső dokumentumokhoz – ajánlatok, számlák, szerződések – kapcsolódó ügyviteli folyamatok. Szabály rendelhető a dokumentum egyes sorainak kitöltési sorrendjére, meghatározhatók a kitöltésre jogosult személyek vagy csoportok. A szabványos formátumok és a hozzájuk tartozó folyamatok grafikus felületen, egyszerű eszközökkel megrajzolhatók.
A dokumentumokra vonatkozó folyamatok leírásánál csak néhány általános fogalommal kell dolgozni: felhasználók, szerepkörök (felhasználói csoportok), ügytípusok, formátumcsoportok, formátumok, folyamatok. Minden fogalom szabadon meghatározható, mindig az adott vállalat vagy tevékenység igénye szerint.
A rendszerben bonyolultabb folyamatok is hatékonyan leírhatók. A használata csupán általános Windows-felhasználói ismeretet igényel. A tervezőcsomagot csak a tervezőnek, folyamatszervezőnek kell ismernie és használnia, a felhasználóknak nem.
A felhasználóknak – a hozzáférést biztosító szoftvermodul révén – nem kell mást tenniük, mint a rendszergazdától megtudni, hogy hol található meg az új rendszer, és mi a jelszó. Ezután az Explorer segítségével fel kell kapcsolódniuk a lokális webhelyre. Mindegyikük a jogosultságának megfelelő ügyekhez és dokumentumokhoz fér csak hozzá, vagy azokat hozhatja létre. A rendszer minden hozzáférést feljegyez, még akkor is, ha nem történt változtatás. Mindig lehet tudni, hogy egy ügy hol tart, és éppen kinél van. Egyetlen dokumentum sem tűnhet el.
Külső dokumentumok csatolhatók akár ügyhöz, akár belső dokumentumhoz. A felhasználóknak nem kell informatikai ismerettel rendelkezniük, csak a cég tevékenységével kapcsolatos ügyviteli fogalmakkal kell dolgozniuk a webes felületen.
EQuest: a költségek kíméléséért
Vízióra épül az eQuest on-line adatgyűjtő rendszer. 4D SOFT-os alkotói abból indulnak ki, hogy megfelelő webes alkalmazások létrehozása esetén az informatika a jövőben ugyanolyan közműszolgáltatásként vehető majd igénybe, mint ma a víz vagy az áram. Vagyis a drága és kockázatos beruházások helyett a felhasználók jól tervezhető költségű szolgáltatásokat fizetnek elő. És szemben a mai helyzettel – amikor a vállalati IT-szervezetek erejét szinte teljes mértékben a beszerzés és karbantartás köti le – a kis- és középvállalatok a felhasználás mértékével arányos költségeken az informatikai szolgáltatásokhoz is hozzájutnak, fokozva ezzel versenyképességüket a nagyvállalatokkal szemben.
A 2002-ben elindított fejlesztéssel a 4D SOFT eljutott oda, hogy a webszerveren üzemeltetett internetes alkalmazás segítségével a felhasználók elektronikus kérdőíveket tudnak szerkeszteni és eljuttatni az interneteléréssel, illetve WAP-os mobiltelefonnal rendelkező válaszolókhoz. A feleleteket a rendszer az ugyancsak a webszerveren működő adatbázisban gyűjti. A kérdőívekhez rendelt eredménytáblákat a felhasználók tételesen vagy statisztikai összesítésben kérdezhetik le, esetleg a válaszrekordokat XML vagy CSV formátumban letölthetik saját gépükre is.
Mire jó ez az új eszköz? Hasznát vehetik azok az alkalmazók, akik piackutatást, közvélemény-kutatást, -felmérést végeznek. Adatok is gyűjthetők vele az úton levő, a telephelyeken kívül tevékenykedő munkatársaktól, azaz szállítmányozókról, ügynökökről, szervizdolgozókról. Legalább ennyire fontos terület a vevői elégedettség mérése. Az önkormányzatok a segítségével kikérhetik a polgárok, intézmények véleményét aktuális kérdésekről, társadalmi szervezetek megkérdezhetik a tagságukat, munkahelyi vezetők körlevelet juttathatnak el a dolgozókhoz, és kérhetik a tudomásulvétel (vagy elutasítás) jelzését. De ajánlják rendezvényszervezéshez is, hiszen azonnali válaszokat lehet kapni a meghívottak részvételi szándékáról. Honlapok olvasóitól adatgyűjtésre van mód az információk hasznosságáról, színvonaláról.
Praktikus igény, hogy bizonyos esetekben a válaszolók élvezhessenek anonimitást, máskor épp az azonosításuk követelmény. Az eQuest rendszerben mindkettőre mód van.
A termék alkalmazói költségelőnyökkel is számolhatnak; a legrövidebb idő alatt a legtöbb embert kérdezhetik meg, nincs szükség kérdezőbiztosra, postai szolgáltatásra, adatrögzítőkre. A kérdőív gyors és hibamentes elkészítéséhez, a válaszok feldolgozásához nincs szükség informatikusokra. A válaszolók számára pedig – és ez fontos szempont – kényelmesebb megoldás, mint a hagyományos.
WEBLOG: intelligens internethasználat-elemző rendszer
A világháló és a zárt, vállalati hálózatok (intranetek) bővülésével az alkalmazott hálózati eszközök által gyűjtött forgalmi adatok volumene is folyamatosan nő. A növekvő adatmennyiség – ahogyan azt az adatbányászati üzletág fejlődésén is nyomon követhetjük – ellehetetleníti az egyedi statisztikai kiértékelést, ezért egyre nagyobb szerephez jutnak a mesterséges intelligenciát valamilyen formában is felhasználó alkalmazások.
E gondolatok és igények szellemében jöhetett létre a WEBLOG, az Informo Kft. új, intelligens, szabadon lekérdezhető internethasználat-elemző rendszere, amelyet a legtöbb, interneten is jelen lévő szervezet sikerrel hasznosíthat. Az innovatív megoldásokkal kifejlesztett új rendszer – használatához szinte semmilyen szaktudás nem szükségeltetik – statisztikákat készít az internet vagy intranet használatáról, ezzel átláthatóvá, biztonságosabbá, ellenőrizhetőbbé teszi a vállalatok saját hálózatát és honlapjainak forgalmát.
A WEBLOG rendszer nem csinál mást, mint a proxykon, illetve a szervereken keletkező naplófájlokat összegyűjti és rendszerezi. A hálózat használatát részletesen mutató naplófájlokat eddig csak a rendszergazdák vagy az ehhez értők értelmezhették, az új rendszer segítségével azonban a későbbiekben bármely felhasználó tud majd az adatbázisban dolgozni. Tetszés szerint beállítható és módosítható a felhasználók jogköre az egyes műveletekre, lekérdezésekre.
A WEBLOG előnyei között a cég elsősorban a szabadon paraméterezhetőséget, a jogosultságok maximális testreszabásának lehetőségét és a felhasználóbarát kezelőfelületet említi. A rendszer képes a naplórekordok közötti kapcsolatot figyelni, s a mesterséges intelligenciának köszönhetően előre jelzi bizonyos parancsok hatásait.
A WEBLOG segítségével értékes információkhoz lehet hozzájutni a honlap olvasói összetételével kapcsolatban, hiszen a naplófájlok tartalmazzák azt, hogy ki, mikor, milyen internetcímre lépett be. A honlap linkjeinek népszerűségét, hatékony pozicionálását is el lehet végezni, ugyanis sokrétűsége révén még olyan információkkal is szolgál, hogy ki, honnan és hányszor kattintott a hivatkozásokra. A látogatások részletes és pontos mérésétől kezdve a honlapon belüli legnépszerűbb navigációs útvonalakig mindent nyomon követhető a saját oldalakon.
A WEBLOG átmenet a modern internetanalizáló rendszerek és a mesterséges intelligencián alapuló vezetői információs rendszerek között. Az általa szolgáltatott adatok elemzésével akár komplett CRM megoldásokat is kiépíthetők. A rendszer hatékonyabbá teheti egy-egy célcsoportot elérését, és új fejlesztési irányokat is azonosíthat a látogatói szokások elemzése nyomán.
Gergely László–Dén Mátyás András
IT-reménységek és -rendszerek
Három informatikai vállalkozás, fiatal szakemberekkel. Abban különböznek sok százra tehető társaiktól, hogy indultak és nyertek a Piac és Profit IT-reménység pályázatán. Az első helyezettről következő számunkban olvashatnak, most a három második helyezett díjnyertes termékeiről számolunk be.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.