Hazai körkép

Hogyan változtak az elmúlt években a hazai vásárlói szokások, milyen szempontok szerint választanak ma autót, márkát az emberek? Hat hazai vezérképviseleti vezető és márkakereskedő számolt be tapasztalatairól, s mondta el véleményét arról is, hogyan módosult autó és ember viszonya.

Vérten Sándor PR- és kommunikációs menedzser
Porsche Hungaria Kft.


Az elmúlt tíz évben a magyar autópiacot is az éles verseny jellemezte. Előtérbe került a minőség, a színvonalas szolgáltatás iránti igény, így az importőrök jól állják a versenyt a szürkeimporttal szemben. A Porsche Hungaria által képviselt márkák arculata jelentősen átalakult.
A magyar vevők nagy része árérzékeny, őket kedvező árakkal, alacsony üzemeltetési költségekkel lehet motiválni. A vásárlók másik csoportja minőséget és kiszolgálást vár el a pénzéért. Ők már fogékonyak a márkaüzenetekre, és márkahűek, s fontosak számukra az emóciók, a design, az értékállóság. A döntéseknél keverednek a racionális érvek és az emóciók. A legfontosabb szempont azonban a biztonság, a kényelem és a megjelenés. Ezeket egészíti ki a minőségi, teljes körű szolgáltatási háttér, a szerviz, a kiszolgálás, a tisztaság, a csereautó lehetősége, a megbízhatóság és egyedi szolgáltatások.
Az autó munkaeszköz, s emellett a mindennapi élet részévé vált. A gyártók a változatlan árú, de magasabb felszereltségű típusok kínálatával és a szolgáltatási háttér bővítésével tudnak lépést tartani a versenytársakkal. Ebben a Volkswagen csoport márkái élen járnak. Újabb vonzerőt hordoznak az innovatív típusok – mint a VW Lupo 3L, az Audi allroad quatro, a Seat Cupra vagy a Škoda Octavia RS – is.

Balassa János ügyvezető igazgató
Volvo Autó Hungária Kft.


Az autógyárak új modelljei egyre sűrűbben követik egymást. Az értékesítés módszerei azonban nem sokat változtak, az árura, az autóra koncentrálnak. A XXI. század vásárlója ennél többet szeretne, magasabb színvonalú kiszolgálást és tanácsadást, az új autó átvétele után is. Ezt az igényt ismerte fel a Volvo, amikor kidolgozta és tavaly végén Budapesten útjára indította új értékesítési és vevőszolgálati rendszerét, amely minden részletében az ügyfelet helyezi a középpontba. Mint a gyártó hazai képviselője, közvetlenül állunk kapcsolatban az ügyfelekkel, személyes tanácsadással segítjük őket a vásárlás során, azt megelőzően és azt követően is.
A prémiumkategóriában a kiválasztás legfőbb szempontja, hogy a vásárló mennyire azonosul a márka által közvetített értékekkel, filozófiával. A Volvo által képviselt értékek – mint a legmagasabb szintű biztonság, a kiváló minőség, a hivalkodásmentes presztízs, a környezet védelme – egyre fontosabbak az autót vásárolni szándékozók számára. Egyre nagyobb az igény az egyéb, járulékos szolgáltatásokra is, mint például a speciális finanszírozási és biztosítási ajánlatok, a használtautó-beszámítás.
Mind nagyobb hangsúlyt kap a komfort, a kényelem, a megbízhatóság. Ma már az alapfelszerelés részei a légzsákok, az ABS stb., de légkondicionáló nélkül is nagyon nehéz prémiumkategóriájú autót eladni. A Volvo történetén végigvonuló alapelvek egyike: „Tisztelj minden életet!” Ez a hozzáállás segítette a Volvót abban, hogy vezető pozíciót szerezzen a maximális biztonság és minimális környezeti hatások elérésében.

Müllner Zsolt ügyvezető igazgató
Wallis Motor Kft.


A magyar autópiac jellemzője az árvezérelt vásárlói magatartás, s csak alacsony mértékben jellemző a márkahűség. A gyakori akciók sikeresen csábítanak el vásárlókat a konkurens termékektől. Ennek következménye, hogy az emberek nem mindig a nekik legmegfelelőbb terméket birtokolják, s ez nemegyszer vezet csalódáshoz, kiábránduláshoz a márkából. Gyakori, hogy a vásárló az ár és a fenntartási költségek tekintetében is drágább autót vesz, mint amit megengedhetne magának; ennek oka, hogy az autó nálunk presztízstárgy, a társadalmi helyzet kifejezője. Bizonyos márkák esetében beszélhetünk a piacvásárlás stratégiájáról is: az importőr igyekszik lenyomni az adott kategóriában az árakat, hasonló lépésre kényszerítve a versenytársakat. Ez a vevőknek jó, de aránytalan árszínvonalat hoz létre a piacon, különösen a prémiummárkáknál tűnik túlzásnak egyes autók alacsony ára.
A mi prémiummárkáink esetében az ár kevésbé játszik fontos szerepet, a márkahűség annál gyakrabban. Vásárlóink az átlagnál igényesebbek, és ezt az autóválasztásnál is meg szeretnék mutatni. Általánosítható viszont, hogy megfelelő szervizháttér nélkül nehéz ma autót eladni, és az emberek még mindig gyakran hoznak emocionális döntést az autóvásárlásnál.
Az autó ma az önkifejezés egyik eszköze, bizonyos fokig jellemzi tulajdonosát. A márkák „személyisége” a vezetőre is átszáll. Az emberek igyekeznek is kifejezni hovatartozásukat az autóválasztásnál. Ugyanakkor, mivel az autó ma már több kell legyen egyszerű járműnél, új kategóriák születnek. Gondoljunk az egyterűek, a hobbiterepjárók népszerűségére, de említhető a teljesen új SUV (Sport Utility Vehicle) szegmens is. Az új kategóriák képviselői láthatóan emocionális plusztartalommal kerülnek piacra.

Dános András PR-igazgató
Opel Southeast Europe


A jó kihasználhatóságra, a funkcionalitásra és a flexibilitásra törekvés egyértelmű világszerte. Az egyterűek, a kombik bizonyítják ezt, a haszonjárműveknél is egyre több a személyautós megoldás. A magyar piac árérzékeny, amit a kétmillió forint körüli áron kapható kisautók 30 százalékos aránya is mutat. A nyugat-európai piacokhoz képest a kombik aránya jóval kisebb – nem veszik a gyors, elegáns, multifunkcionális kombikat, mert nem tudják összeegyeztetni a presztízzsel –, és a dízeleké is alacsony. Itthon az eladásokat tekintve az Opel a második helyen áll, és kifejezetten a magyar igényekre szabott autót is kínál.
A kisautók szegmensében a biztonság kisebb jelentőségű, mint a nagyokéban. Érdekes módon a 3 millió forint feletti kategóriákban már alapvető elvárás a sok légzsák, az ABS, de ha légkondicionáló és ABS között kellene választani, az emberek inkább az előbbit kérnék.
A márkahűség és a szervizháttér szorosan összetartozik: ha jó a kiszolgálás, és hosszan tartó személyes kapcsolatot sikerül ápolni, az emberek szívesen maradnak egy márkánál; e tekintetben nagy a márkakereskedők versenye. A komfort, az ergonómia a prémiumszegmensben magától értetődő, de sokat fejlődött a kiskategóriában is. Minden márkánál tetten érhető az exkluzivitásra való törekvés; a tradicionális vásárlóréteg megmaradt, ám a modern, fiatal vásárlók száma egyre növekszik. Az Opel nekik készíti a Zafirát, az Astra Coupét vagy például a Speedstert.
Az autó több, mint közlekedési eszköz, ma már életforma-tartozék. A Nyugaton kirajzolódott trend az autóban való minél kellemesebb időtöltés. Az iroda beköltözik az autóba, Németországban már a mobiltelefonnal, navigációs rendszerrel, e-maillel kombinált rendszerek terjednek. Ez, kis fáziskéséssel, minket is elér majd.

Mayer Gábor kereskedelmi igazgató
Toyota Mayer


Az elmúlt években megélénkült az új gépkocsik iránti kereslet, főképp a bankok által kínált hitelkonstrukciók keretében. Erősödött a márkahű vásárlók tábora, mivel megszokott, jó minőségű autóikat nagyobb arányban tudták a Toyota gépjárművekre vállalt hároméves garanciaidő végeztével új gépkocsira cserélni.
Az ár–felszereltség viszony mindig is dominált a választáskor, sokan várják a sikeres akciós modelleket, gondolok itt az ajándék-klímaberendezést kínáló kampányokra. Erősödő tendenciát mutat a biztonsági felszerelések iránti igény, amelyet a közeljövőben csak nyomatékosítani fog az, hogy az EU-országokban kötelező felszerelésként megkövetelik majd az ABS-t és két légzsákot. A stabil szervizháttér és a periodikus karbantartások alacsony költsége a céges flottavásárlásoknál akár döntő érvként is szerepelhetnek.
A gépkocsi használati értékének felértékelődése legszemléletesebben az egyterű modellek térhódításában nyilvánul meg. A szabadidős tevékenységeket vagy akár a munkát kiszolgáló típusok szinte egyik pillanatról a másikra lettek közkedveltek.

A másik, egyre fontosabb szempont a környezetbarát üzemeltetés, csökkenő üzemanyag-felhasználás mellett. Mi jelenleg kizárólag e szempont alapján tervezett VVTi motorkonstrukciókat kínálunk, amelyek, ezeket megtoldva, még magas teljesítményűek is. A napokban hazánkban is forgalomba kerülő Toyota Prius pedig benzin–elektromos hibridhajtásával az első igazi áttörésnek számít a környezetvédelem szempontjából. A benzin- és dízelmotorokat ugyan még jó néhány évig, évtizedig használni fogjuk, de a jövő motortípusainak fejlesztése már folyik.

Balkányi György kereskedelmi igazgató
Citroën Hungária Kft.


Ma már Magyarországon is megfigyelhető, hogy akinek egyszer sikerült új autót vásárolnia, az igyekszik 3-4 évente lecserélni azt. Éppen ezért hatalmas a márkák által nyújtott komplex szolgáltatások jelentősége. Noha az autót még mindig az ára, pontosabban az ár–érték aránya adja el, egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyors és egyszerű ügyintézés – biztosítás, finanszírozás –, valamint a megbízható szervizháttér – gyorsszervizek, karosszéria-műhelyek, assistance-segélyszolgálat. A Citroën azt tartja, hogy az első autót a szalon adja el az ügyfélnek, a másodikat azonban már a műhely.
A vásárlók elvárásai sokkal magasabbak lettek, különösen a biztonságot illetően. Ma már alapkövetelmény a légzsák, az ABS vagy a szervokormány.
Ami az autó és az ember viszonyát illeti, a tendencia határozottan a családi szabadidő-autók irányába mutat. A Citroën legsikeresebb modelljei – Xsara, Xsara Picasso, C5 – innovatív, szeretnivaló formájuk és remek ár–érték arányuk mellett, többek között multifunkcionalitásuknak és otthonosságuknak köszönhetik népszerűségüket.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo