Hálós utazás

Az internet térhódítása, az e-commerce megjelenése a turizmusban - egyes szakértők szerint - az utazási szakma számára az egyik legnagyobb kihívás a repülés általánossá válása óta. Az utazási irodák azonban bíznak abban, hogy az utasok a jövőben sem nélkülük bonyolítják le az utazásaikat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Magyar Turizmus Rt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Társaság 2004 novemberében elvégezte éves felmérését a magyar lakosság utazási szokásairól, amelyben külön kérdés szólt az internet használatáról az úti célok kiválasztásában, az utazási döntések meghozatalában. A válaszok szerint az utazni vágyók az internetet elsősorban mint információforrást veszik igénybe, mégpedig egyre dinamikusabban növekvő hányadban.

Míg 2000-ben a belföldi főutazásoknál az utasoknak az 1, a külföldieknél pedig a 9 százaléka tájékozódott az interneten, addig 2004-ben ez az arány már 22, illetve 42 százalék volt. Arra vonatkozóan nincs adat, hogy azután hányan foglaltak és vásároltak is a világhálón, de olyan van - s ez mindenesetre jelzésértékű -, hogy 2003-ban az utazók 15, 2004-ben pedig már csak a 14,5 százaléka utazott iroda szervezésében. Az egyéni utazásszervezés természetesen nem jelenti azt, hogy csak az internetet használták fel hozzá, de valószínűsíthetően szerepet játszott benne.

 

Off-line támogató internet

 

Az internet ma még elsősorban a döntésekhez szükséges információk forrása az utazásszervezésnél. De egyes szolgáltatásoknál, elsősorban szállodáknál, már van lehetőség az on-line foglalásra, illetve - például a fapados légitársaságoknál - a teljes on-line vásárlásra is.

- Jelenleg Magyarországon egy-öt százalékra becsülik az e-utazás részesedését. Attól függően, hogy ki mit számol bele az on-line forgalomba: az e-mailes foglalást és értékesítést is, vagy csak a fizetéssel záruló, teljes on-line értékesítést.

Az Egyesült Államokban ez az arány már ötven százalék felett jár, s várhatóan felmehet hetvenötig is, ezt követően azonban a szakértők stagnálás várnak - mondja Kurucz Pál, a Vista Utazási Irodák ügyvezető igazgatója, majd hozzáteszi: - Ma Magyarországon a fapados légitársaságok működésén kívül az utazási iparágban a valódi on-line értékesítés népszerűségét nem támasztják alá tényleges sikerek. Furcsa mód tehát még nem az a kérdés, hogy az off-line értékesítés hogyan tudja megvédeni magát az on-line-nal szemben, hanem épp ellenkezőleg. Az utazási portálok - a maguk hallatlanul széles információállományával - inkább az off-line támogatói, mint valós versenytársai. Mi éppen azért indítottuk el saját portálunkat, a go.hu-t, mert hiszünk az on-line értékesítés fellendülésében és abban, hogy akik ma információért keresik fel, holnap vásárolni is fognak ott, és ez sikeres értékesítési csatorna lesz.

 

Biztonságérzetet adó irodák

 

Benefi Zsolt, a Car-Tour értékesítési igazgatója szerint még néhány évbe beletelik, amíg a bizalom eléri azt a szintet, hogy az on-line utazásértékesítés dinamikus növekedésnek induljon.

- Az utazási iroda biztonságot kínál - hangsúlyozza. - Ha az utas interneten foglalja le a szállását, majd odamegy, és kiderül, nem egészen olyan a szálloda, mint amilyet a honlap ígért, akkor nem sok mindent tud tenni. Míg ha utazási irodán keresztül foglalja le, s az nem felel meg az utazási szerződésben foglaltaknak, akkor az iroda vagy helyi partnere gondoskodik az elhelyezéséről.

A klasszikus utazásszervezők és irodáik Benefi Zsolt szerint akkor tudják megtartani versenyképességüket, ha méretbeli előnyökre tesznek szert, s ez által is versenyképes árakat alakítanak ki, magas fokú szakértelemről tesznek tanúbizonyságot, és speciális árukínálattal jelennek meg.

- A kulturális körutak, az egzotikus utazások, az incentív túrák csak szakmai hozzáadott értékkel valósíthatók meg, amelyhez nem nélkülözhető az utazási iroda a jövőben sem - jelenti ki.

- A kulturális különbözőség és a nyelvi nehézségek miatt is egzotikusnak számító kedvelt úti célok esetében, mint Tunézia, Marokkó, Egyiptom, Törökország, még nagyon messze van az az idő, amikor a magyarok on-line foglalják le és fizetik ki utazásukat - erősítik meg Benefi Zsolt véleményét Radics Lajos és Végh Balázs, a stratégiai partnerségben dolgozó Medina Tours és Best Reisen értékesítési igazgatói. Ráadásul ezekbe az országokba elsősorban charterjáratokat szerveznek, így versenyképes árakon tudnak megjelenni az irodák.

- De a fejlesztés útja számunkra is az, hogy legyen on-line foglalási rendszerünk is - hangsúlyozza Végh Balázs.

A versenyképesség megőrzésének egyik módja tehát az, ha a nagy utazásszervezők és utazási irodák mielőbb kialakítják on-line utazási áruházaikat.

- Nyilván csökkenni fog a klasszikus utazási irodák száma, lesznek olyanok, amelyek lemorzsolódnak, mert nem bírják a versenyt, akár az internettel, akár egymással - prognosztizálja Benefi Zsolt.

 

A személyes kapcsolat igénye

 

Hogyan őrizhetik meg azonban versenyképességüket azok az utazási irodák, ügynökségek, amelyeknek nincsenek saját szervezésű utazásaik, csak más utazásszervezők termékeit értékesítik?

- Az internet egyelőre inkább segíti az utazási ügynökségek munkáját, mint akadályozza - vélekedik Gyimesi Tamás, a Phönix Tour igazgató tulajdonosa.

 - Az utas tájékozódik, végigböngészi a különböző lehetőségeket, s az utazási irodába már konkrét kérdésekkel érkezik. Ez nekünk segítség, hiszen nem itt az irodában kell a százféle alternatívát felsorakoztatnunk, amiből választhat. A reális veszély az lehet számunkra, ha egyes utazásszervezők áttérnek az on-line értékesítésre, és megszakítják az együttműködést az utazási irodákkal. De a külföldi példák nem ezt mutatják, s így ez nálunk sem valószínűsíthető teljes körűen. Mert a humán szolgáltatások iránti igény mindig megmarad. Mindig lesznek olyanok, akik nem azért nem foglalják le az interneten az utazásukat, mert nem tudják használni, hanem azért, mert meg akarják beszélni, vitatni elképzeléseiket, tanácsot akarnak kérni. Az utas már ma sem csupán az utazás megvásárlásáért jön be az irodába, hanem mint minden vásárlási folyamatnál, élményekre vágyik, s ezt személyes kontaktus útján tudja csak megszerezni. Ezért a jól felkészült, tapasztalt, széleskörű ismeretekkel rendelkező utazási irodákra a jövőben is szükség lesz.

Az on-line értékesítés a legerőteljesebben és leghamarabb minden bizonnyal a belföldi utazások piacán hódít magának teret elsősorban a szállásfoglalások terén, hiszen egyre több hazai szálloda fejleszti már internetes honlapját. De a Magyarországra irányuló turizmusban, a beutazásban is dinamikusan növekszik az internetes foglalások részaránya, hiszen a fő küldő országokban, elsősorban Németországban, Ausztriában, de Olaszországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában nem csupán az on-line értékesítési rendszer fejlettebb, hanem az utazni vágyók is gyakorlottabbak, és jobban bíznak az internet használatában.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo