Az öt- és háromajtós Fiat Stilo két személyiség: amíg előbbi hangsúlyozottan fiatalos és sportos, addig az ötajtós változat a családi autó imázsát viseli magán. A Fiat idén januárban frissítette a modellt, ami a néhány külső módosítás mellett két új erőforrást jelentett.
A népszerűbb, vagány háromajtós Stilo kinézetén egyáltalán nem változtattak: megmaradt az éles formákkal tarkított, széles és laposnak ható karosszéria, a hatalmas ajtókkal és magas övvonallal, és csak a Fiat-emblémát cserélték le rombuszos helyett babérkoszorúsra. Az ötajtós Stilónak viszont átalakították a lökhárítóját is.
A Fiat Stilóba óriási, masszív ajtókon keresztül lehet beszállni, és belehuppanni a mély ülésekbe. A Stilónak azonban sajnos pontosan ez a gyenge pontja, ugyanis az alacsonyan elhelyezett ülés ülőlapja nem támasztja meg kellően a combokat. A deréktámasz túl hangsúlyos, kellemetlenül nyomja az ember hátát. A problémát megoldhatja, ha az üléstámlát a megszokottnál hátrébb döntik. Beletelik némi időbe a kényelmes vezetési pozíció kikísérletezése, és az ember hajlamos menet közben is állandóan állítgatni az ülést. A kormány fogása elég jó, ám a közepe domború, ezért tekerés közben néha megnyomja a dudát.
Egyébként az utastér barátságos, a teljesen előrecsúszó ülések miatt hátra, a viszonylag tágas helyre sem nehéz bemászni. A háromajtós autóban külön öröm elrakosgatni a dolgokat, mert két öblös kesztyűtartó is van, az ajtózsebekben pedig akár egy nagy üdítőspalack is elfér.
A Stilo legnagyobb meglepetést okozó alkatrésze a régi ezerkettes, 80 lóerős egységet leváltó új, 1,4-es alapmotor. A 95 lóerős erőforrás az egyik legkiválóbb darab a kategóriában, imád pörögni, kellemes a hangja, és magas fordulatszámokon tisztességesen húz, szóval hamisítatlan olasz gép. Egyedülálló megoldás a kompakt autóknál, hogy az 1,4-es benzinmotor mellé hatfokozatú kézi váltót társítanak, ráadásul a szerkezet remekül megvezetett és pontosan kapcsolható.
A Stilo nagyon fürge kettes, hármas és négyes fokozatban, a fölött azonban alábbhagy a lelkesedése. Az országúti előzéseket ezért érdemes hármasban vagy négyesben kivitelezni. A fokozatok kivétel nélkül hosszú áttételezésűek, úgyhogy autópályán, hatodikban értékelni fogjuk az alacsony fordulatszámot és az ebből eredő kedvező fogyasztást. A fékek kiválóak, a kormány viszont egy idő után nyúlóssá válik, és nem közvetít elég visszajelzést az útról. Az 1,4-es Stilo jól érzi magát a városi utakon, ugyanis futóműve kifejezetten komfortos hangolású. Sportos kanyarvételre korlátozottan alkalmas, mert erősen dől a karosszéria, cserébe viszont minden úthibát kisimít.
Nincs olyan ember, akinek a háromajtós Fiat Stilo ne tetszene. Valóban nagyon jól néz ki, az új 1,4-es alapmotorral és hatfokozatú váltóval pedig remek nagyvárosi autó. Ára is nagyon kedvező, úgyhogy hajrá, fiatalok!
Műszaki adatok
Jelleg: alsó-középkategóriás ferde hátú autó. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Hatfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Hajtómű: soros négyhengeres benzinmotor. Hengerenként négy szelep. 1368 cm3, 70 kW/95 LE 5800/percnél. Max. nyomaték 128 Nm 4500/percnél.
Dualdrive elektronikus szervokormány, fordulókör átmérője 10,5 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul dobfék, ABS. Elöl McPherson-felfüggesztés alsó lengőkarokkal, hátul torziós rúd.
Méretek, súlyok: hosszúság 4182 mm, szélesség 1784 mm, magasság 1475 mm, tengelytáv 2600 mm. Kerékméret 6,5J x 15, gumiméret 195/65 R 15. Csomagtér 305 liter. Üzemanyag 58 liter. Saját tömeg 1090 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 180 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 12 s, fogyasztás 8,2/5,5/6,5 liter, tesztfogyasztás 7,8 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Stilo 1,4 16V 3-ajtós): 3 185 000 forint.
Alapfelszereltség: 2 légzsák, elektromos ablakemelők, állítható magasságú vezetőülés, 60-40 osztott hátsó ülések, kétszínű szövetülések, központi zár retesszel, immobilizer, állítható magasságú kormányoszlop, fedélzeti számítógép, elektromosan állítható és fűthető tükrök, autórádió-előkészítés, 3 db 3 pontos biztonsági öv hátul, hűtött felső kesztyűtartó rekesz.
Extrák (bruttó, forint): manuális légkondicionáló 260 000, ködfényszóró 30 000, bőrülések 290 000, rádióvezérlés a kormányról 40 000, bőrbevonatú kormány és váltógomb 37 500, elektromos napfénytető 280 000, CD-MP3 rádió + 6 hangszóró 80 000, oldallégzsák 75 000, tolatásérzékelő 55 000, kulcs nélküli rendszer 135 000, függönylégzsák 75 000, sportcsomag 200 000.
Garancia: 2 év kilométer-korlátozás nélküli
Kötelező biztosítás: 17 280 forint/negyedév (Allianz Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Fiat Magyarország Kft.