Az, hogy régiókban gondolkodnak a vállalatok, nem új keletű dolog; a feladatok egy helyről történő, központosított ellátása viszont csak pár éves múltra tekint vissza. Ám mindkét tényező – regionalizmus és központosítás – olyan, amelyből Magyarország most előnyt kovácsolhat.
A kettősségek megszüntetése
Eddig ugyanis a cégek külön egységként kezelték Európát és a kelet-közép-európai régiót: külön folyt a termelés, és más-más adminisztrációs központ alá tartoztak; két apparátus dolgozott pénzügyi, számviteli, logisztikai és adminisztratív területen is. Most viszont, hogy az újonnan csatlakozott országok a közös belső piac részévé váltak, értelmetlennek tűnik ez a megosztottság.
– Csak a backoffice funkciók összevonásából huszonöt-harminc százalékos költségmegtakarításra lehet számítani a szinergiák révén – mondja Heinczinger Róbert, az Ernst & Young partnere.
A multiknak tehát már csak azt kell eldönteniük, hogy a meglévő központokhoz csatlakoztatják-e a közép-európai országokat, vagy új központokat építenek a régióban helyi felelőséggel, netán egy új európai központ jön létre. Érvek – pró és kontra – bőven akadnak.
Eddig leginkább Hollandia és Belgium szakosodott az európai regionális központ szerepére. Ha ezek a feladatok a most csatlakozott országok valamelyikébe kerülnek, az további költségmegtakarítást eredményez az olcsóbb munkaerő miatt.
De van más érv is az itteni központok felállítása mellett: az ügyfél azt szereti, ha az anyanyelvén szolgálják ki a call centerek, CRM-ek – ügyfélszolgálatok –, és Magyarországon könnyebb angolul, németül, franciául vagy akár svédül beszélő munkaerőt találni, mint Brüsszelben vagy Amszterdamban magyarul, csehül, lengyelül tudót. A GE például az összes európai vállalatának könyvelését végzi Magyarországról, az EDS május végén nyitotta meg regionális (európai) pénzügyi és számviteli szolgáltató központját, és az Alcoa, a Diego, az Avis, az ING vagy az Exxon Mobile is úgy döntött, hogy Magyarországon hoz létre régiós központot.
A vándorlás most kezdődik
De van egy dilemma: mi legyen a termelőegységekkel? Mostanáig ugyanis nem csak az adminisztráció folyt külön; a magas vámterhek miatt gyártókapacitás is kiépült ezekben az országokban. Május elsejétől azonban – a kis belső piacot jelentő környezetben – már nem rentábilis fenntartani ezt. Így például az édesiparban tevékenykedő Kraft már ki is vonult Magyarországról, a Reemtsma bezárta debreceni dohánygyárát, és a jövőben Szlovákiából látja el a környező országok piacait. S miután az egri gyárat birtokló Philip Morris Csehországban, a pécsi üzemet működtető British American Tobacco pedig Németországban is gyárt cigarettát, elképzelhető, hogy a közeljövőben e cégeknél is lesznek gyárbezárások.
– Ám nem feltétlenül Magyarországon: 2005 és 2006 a mozgások éve lesz a cseh, lengyel és magyar piacokon – prognosztizálja Heinczinger Róbert. – Más ágazatokban, például a söriparban, ahol a logisztikai költségek is jelentősek, a döntés ideig-óráig még várat magára.
Az adminisztrációs központok nem törvényszerűen kerülnek a gyártás mellé – bár szakértők szerint ez logikus lépés –, az erről szóló döntés a vállalat stratégiájának része, mint ahogyan az is, hogy ha egyes feladatokat harmadik félre bíz. Az outsourcing szolgáltató központok bevonása további költségcsökkentő tényező lehet.
Egy biztos: az alapos helyi piacismeretet igénylő marketingfeladatokon kívül minden egyébet koncentráltan végeznek majd a cégek, vagyis az eddig pár száz főt foglalkoztató irodák és gyárak helyett lesz, ahol mindössze kis „helyőrségek” maradnak az országban.
A tőke a kiszámíthatóságot keresi
A gyártótevékenységet viszonylag egyszerű másik országba áthelyezni, ám a magas hozzáadott értéket jelentő szolgáltatások mozgatása már nem ilyen problémamentes. Vagyis a most kirajzolódó térkép hosszú távon meghatározza a világ multinacionális cégeinek elrendeződését.
Egy ország számára egyáltalán nem közömbös a kivonulók és betelepülők aránya. Egy multinacionális cég központja több ezer négyzetméter korszerű irodaterületet bérel, jó néhány száz főt foglalkoztat. A működtetés költségeinek hetven százaléka bérköltség, amiből már közvetlenül is – az adók révén – komoly bevételre számíthat az állam. Ehhez járul a bérből élők fogyasztása, az irodaházépítés, az infrastrukturális fejlesztések büdzsét növelő hányada és a foglalkoztatottságra gyakorolt hatása. Tehát a költségvetésnek sem mindegy, hogy Magyarország mennyire vonzó helyszín a régiós központok számára.
Az viszont régi igazság, hogy a tőke mindig a biztonságot és a kiszámíthatóságot keresi, szemben a legolcsóbb megoldással. Az unió bővülésével az európai és amerikai vállalatok elsősorban Magyarország, Csehország és Lengyelország felé tekintgetnek. Jóllehet az elméleti tanulmányok eddig elsősorban Lengyelországot hozták ki győztesnek, Heinczinger Róbert úgy véli, a gyakorlatban Magyarország és Csehország a leggyakoribb alternatíva a döntéshozók asztalán.
– Lengyelország lehet, hogy pillanatnyilag jobbnak tűnik, de a mezőgazdaság helyzetétől kezdve egészen a tisztázatlan társaságiadó-kedvezményekig túl sok a bizonytalansági tényező – véli a szakértő.
Drága Magyarország
Ma összesen körülbelül 4000 főt foglalkoztatnak a már itt lévő szolgáltatási központok. Ez azonban nem azt jelenti, hogy Magyarország nyugodt lehet. A személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás magas terhei nem teszik versenyképessé a hazai környezetet, különösen, hogy a szolgáltató ágazat a termelésnél érzékenyebben reagál az élőmunkaköltségekre. Ez sokkal relevánsabb probléma, mint maga a bérkiegyenlítődés; munkabéreinkkel ma még versenyelőnyben vagyunk: szakértők úgy vélik, körülbelül tizenöt év alatt érjük el az unió átlagát, a szellemi munkák terén ennél valamivel rövidebb időre lehet számítani.
Az itteni megélhetési költségeket tekintve számos multinacionális vállalat panaszkodik, hogy Magyarországon többe kerül egy külföldi szakértő állomásoztatása, mint Brüsszelben. Drága a lakásbérlés és a gyerekek iskoláztatása; a monopolhelyzetben lévő amerikai, angol, francia iskolák bizony nemritkán több ezer eurós tandíjat kérnek a szülőktől.
Nem kedvez a szellemi munkára épülő központok létrejöttének az állam támogatási politikája sem. Még ma is elsősorban termelőkapacitás kiépítésére lehet pályázni, holott a munkahelyteremtés támogatása ugyanúgy többletbevételt eredményez a költségvetés számára.
Leányvállalatból regionális központ
Az EDS május végén Budapesten megnyitott regionális központja egyike a vállalat stratégiailag kiemelt best shore központjainak Európában. A 8,5 millió dollár értékű beruházással létrejött 450 férőhelyes, 4500 négyzetméteres intézményben 10 nyelven pénzügyi, számviteli és egyéb üzleti folyamatirányítási (BPO) szolgáltatásokat nyújtanak nem csak külső ügyfeleknek. 2004 májusától ez a szolgáltató központ végzi az EDS 17 európai leányvállalatának pénzügyi és könyvelési feladatait is. Az országok integrációja a tervek szerint kilenc hónap alatt megy végbe szemben a 20 hónapos iparági standarddal.
– Tizenhárom éve van jelen az EDS Magyarországon, és a vasvári központ, illetve a 2002 szeptemberében nyitott regionális call center már bizonyított. Az itt lévő jól képzett, nyelveket beszélő munkaerő, a műszaki tudás, az emberek munkához való hozzáállása és az ország gazdasági-politikai stabilitása megvalósíthatóvá tették azt a vállalati stratégiát, hogy az EDS Magyarország leányvállalatból a vállalat egyik stratégiai régiós központjává váljon – mondja Bill Thomas, az EDS Europe EMEA – Kelet-Közép-Európa és Afrika –régiójának elnöke.
– Az időzítés persze nem véletlen: az uniós csatlakozással az ország az egységes belső piac tagja lett, megszűntek az eddigi adatvédelmi problémák, és a tőke és munkaerő szabad áramlása is lendületet adott a döntéshez. Ráadásul az európai ügyfeleknek fontos, hogy európai országból történik a kiszolgálásuk – teszi hozzá Matthew W. Appel, a globális szolgáltatási üzletág elnökhelyettese.
Az EDS eddig angliai irodájából végezte a nyugat-európai vállalatok pénzügyi irányítását, külön kezelve az EMEA-régiót. Az összeolvadás olyan költséghatékony megoldás, amelyből az ügyfelek is profitálnak. Ez persze nem azt jelenti, hogy a globális amerikai nagyvállalat kizárólag egy központot hoz létre.
– Ez a szektor, éppen úgy, mint a nemzetközi kereskedelem, a komparatív előnyök elvére épül. Vagyis a szolgáltatás-üzletág is oda költözik, ahol az adott feladatot a legjobb minőségben a legkedvezőbb áron lehet ellátni – hangsúlyozza Bill Thomas.
Európa új üzleti térképe
Külföldi vállalatok jönnek, mennek nálunk az elmúlt másfél évtizedben. Mostanáig elsősorban termelőcégek települtek meg, majd esetleg költöztek tőlünk keletebbre, kihasználva az olcsóbb munkaerő előnyeit. Az Európai Unió tagjaként azonban újfajta lehetőségek nyílnak meg az ország előtt: számos nagyvállalat régióközpontot telepít ide. De vannak versenytársaink: Lengyelország és Csehország.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.