Értelem és érzelem szoros kapcsolatban van egymással, együtt alkotnak harmóniát - kezdi a beszélgetést Kósa Erika, a Brokernet egyik alapítója, hálózatért és értékesítésért felelős alelnöke.
- Ahol emberekről van szó, ott az érzelmeket lehetetlen elválasztani az értelemtől. A legtöbb ember érzelmi alapon dönti el még azt is, hogy mit vásárol a boltban. Mi ráadásul olyan területen tevékenykedünk, ami sokszor érzelmekről szól. A cél, amelynek érdekében az ügyfeleink meghozzák pénzügyi döntéseiket, gyakran igen személyes. Például az, hogy hol akarja továbbtaníttatni a gyermekét, és ezt tudja-e majd finanszírozni, egyszerre érzelmi és pénzügyi kérdés. Ezt át kell látnunk, annak ellenére, hogy a mi szempontunkból az ügyfelek helyzete természetesen ténykérdés.
Megtalálni az utat a másikhoz
Az érzelmek ugyanakkor nem csak az ügyfelekkel való kapcsolatban játszanak szerepet. Kezelni kell őket a cégen belül, a kollégák között is.
- Nagyon fontos, hogy az ember megtalálja az utat a másikhoz. Ha nem ismerünk valakit emberileg, akkor üzletileg sem fogunk hozzá közel kerülni. Ahhoz, hogy tudjak hatni a másikra, tudnom kell, hogy mi motiválja, mi befolyásolja, mi vonzza leginkább a sikerben. A pénz, az önmegvalósítás? Ezek mind érzelmi kérdések.
Nagyon tudatosan kell azonban megszabni az érzelmek és a racionalitás arányát a munkában, hangsúlyozza Kósa Erika.
- Mindig az üzlet van az első helyen, hiszen ezért dolgozunk, de az üzletet emberek irányítják, akiknek napi problémáik, örömeik befolyásolják a teljesítményüket. Soha nem avatkozom a kollégáink magánéletébe, nem az én feladatom megoldani a családi problémáikat, de ahhoz, hogy megfelelő döntéseket hozhassak, tudnom kell, mi a pillanatnyi viselkedésük oka. Ha nem így lenne, alap nélkül negatívan bírálhatnánk el valakit, mert nem jelent meg egy továbbképzésen, vagy nem elég aktívan vett részt egy feladatban. Ha tudom, hogy magánéleti problémája van, ez természetesen tolerálható. Nem tanúskodunk a kollégák perében, nem megyünk bele a válásukba, viszont fontos, hogy ismerjük, különben nem tudjuk őt támogatni, megvédeni vagy éppen helyettesíteni, ha arról van szó. Fontos tudnom, hogy milyen érzelmi állapotban vannak a kollégák, ez az üzlet érdeke is.
Hasonló értékek alapján
Az, hogy az országszerte a cégnek dolgozó mintegy hatezer munkatárs és száznegyven alkalmazott között meglegyen a megfelelő összhang, sokban az új kollégák körültekintő kiválasztásán múlik. Ehhez pedig szintén szükség van megérzésekre és érzelmekre - fűzi hozzá Körtvélyesi Zoltán, Kósa Erika férje, a Brokernet Holding Zrt. vezérigazgatója.
- Minden felvételi beszélgetésnél elsődleges, hogy a jelölt emberileg megfeleljen. Mert hiába remek szakember valaki, ha emberileg nem tudunk együttműködni vele. Olyan egyszerű dolgok számítanak például, hogy ki néz a szemünkbe beszélgetés közben. A munkatársak kiválasztása különösen fontos, mert ők a cég arca, ők tárgyalnak az ügyfelekkel, akiknek bennük kell megbíznia. A szervezet biztos alapját azok a vezetők jelentik, akiket személyesen, jól ismerünk. Így azok a kollégák veszik fel az új embereket, akiket mi választottunk. Ez biztosítja, hogy a számunkra ismeretlen kollégák is hasonló értékek alapján működjenek, mint amit mi fontosnak tartunk. Az is fontos, hogy a cég olyan lehetőségeket biztosít a munkatársaknak, amelyek segítik a közösség, az összetartás kialakulását, olyan juttatásokat adunk, amitől megbecsülve érzik magukat. Mindenkinek örülünk, aki itt van a cégnél, hiszen azért van itt, mert szükség van a munkájára. Az alkalmazottak legnagyobb részét személyesen is ismerjük, és bármikor nyitva áll az irodám bárki előtt, aki beszélni szeretne. Nem vagyunk minden kollégával napi kapcsolatban, de a vezetők a mi értékrendünk alapján működnek, a többiek pedig a vezetők viselkedését követik.
Gondolkodásmód és hangulat
Az érzelmi faktor figyelembevétele gazdaságilag is racionális döntés, hangsúlyozza Körtvélyesi Zoltán, bár amikor a vállalkozás kilenc éve elindult, a versenyképesség még nem volt olyan gyakran használt fogalom, mint manapság.
- Amikor elkezdtük, nem versenyképességen gondolkodtunk, egyszerűen csak nagyon szerettük ezt csinálni, és olyan embereket kerestünk magunk mellé, akik szintén így voltak ezzel. A kollégák látják, hogy a tulajdonosok között nagy az összhang és a szeretet, ami biztonságot ad az egész cégnek. Az elején családias volt a hangulat, mára persze egy-egy összejövetel sokkal inkább "fesztiválra" hasonlít, mint családi vacsorára, de mindenképpen számít, hogy az a gondolkodásmód és hangulat, amit mi régen fontosnak tartottunk, megmaradt. Ez is hozzájárul, hogy az alkalmazottak jól érezzék magukat. A céghez való kötődésre jótékonyan hat a pozitív hangulat, így jó idetartozni. A napi érzelmi állapotunk határozza meg, hogy aznap milyen eredményt érünk el. A benti pozitív hangulat, a csapat ereje kizökkenthet valakit a magánéleti problémáiból, ami hozzájárul a cég sikeréhez is.
- Ebben a nagy családban születnek persze újabb kapcsolatok is - folytatja Kósa Erika -, ilyen értelemben is összefügg üzlet és érzelem. Sok házaspár, de egész családok is dolgoznak nálunk. Ez nagy felelősség is, hogy egy család a megélhetését, biztonságát tette erre a cégre. Ez a cég különösen jó az érzelmek megfelelő kezelésében, de szükség is van rájuk. A döntéseink persze racionálisak, hiszen egy pénzügyi tanácsadó cég élén állunk, de aki azt állítja, hogy létezhet üzlet érzelem nélkül, az önmagát is becsapja.