A Piac és Profit üzleti magazin szeptember 16-án második alkalommal szervezte meg a kis- és középvállalatoknak szóló integrált vállalatirányítási (ERP) rendszerek hazai piacának szereplőit felvonultató workshopját, tekintettel az első, júniusi rendezvény sikerére. A négy blokkba tagolt, tizenkét színvonalas előadásból az érdeklődők első kézből tájékozódhattak az ERP-ben rejlő lehetőségekről. A prezentációk közötti tárgyalási félórák alatt pedig üzletkötésekre is lehetőség nyílt.
Az ERP-piac kínálata bőséges: több mint száz cég van jelen benne, és közülük egyre többen tekintik célcsoportnak a kis- és középvállalatok (kkv) szektorát mint a jelenleg 30 milliárd forintos piac további növekedésének egyik alternatíváját.
Német precizitás
A magyar tulajdonban lévő infor:corvex Rt. tízéves múltra tekint vissza, és egyik legfontosabb terméke az infor:com integrált vállalatirányítási rendszer. A német-amerikai hátterű szoftver igen elterjedt a világban, és eleve a kkv igényeire fejlesztették ki. Az infor:corvextől pedig azért érdemes beszerezni, mert mint Kovács Lajos, a cég kereskedelmi igazgatója hangsúlyozta: "A nagyobb, nemzetközi jelenlétű vetélytársaktól eltérően rugalmasabban alakíthatjuk árainkat és a finanszírozási konstrukciókat." A rendszer erőssége a gyártmányszerkesztés és a termelés irányítása, s persze integrált megoldást kínál a szokásos funkciókra, a vevői rendelések kezelésére, az értékesítésre, az ügyfélkapcsolat-menedzsmentre és a vállalatvezetés minden területére.
"A pénzügyi-számviteli kimutatások csak melléktermékek, a lényeg a kontrollingfunkció" - hangsúlyozta az abas Business Software erősségéről szólva Hoffer István, az alkalmazás hazai forgalmazója, az InterJNet Kft. ügyvezető igazgatója. Az európai ügyfél-elégedettségi felmérések többszörös győztesét a bankoktól az autóipari beszállítókig több mint másfélezer vállalat használja világszerte. A német fejlesztésű szoftver előnye, hogy - a legtöbb versenytárs megoldástól eltérően - karakteres üzemmódban is működtethető. Mintegy 50 modulból épül fel, és az ügyfél megkapja azokat a fejlesztőeszközöket is, amelyekkel maga is elvégezheti a testreszabásokat, módosításokat, vagy például a súgót is kiegészítheti. A frissítés a gyártó oldaláról sem marad el, az alkalmazás forráskódjának 30 százaléka évente cserélődik.
Hazai fejlesztések
Az előadás-sorozatot az egyik legismertebb magyar gyártó folytatta. Az 1986-ban alapított, több mint 170 referenciát felmutató, tízszázalékos piaci részesedésű Megatrend 2000 Rt. saját fejlesztésű vezértermékét, az InfoSyst K. Szabó Imre elnök-vezérigazgató mutatta be. A vállalatirányítási rendszer versenyképességének egyik tényezője, hogy az alap modulcsomag különböző ágazatok speciális területeivel egészíthető ki. Ezt bizonyítandó az előadó már megtörtént vagy folyamatban levő bevezetéseket mutatott be, többek között az erdőgazdaságok, az autó- és alkatrészipar, az építőipar és a hűtőházak területéről. A másik tényező az előadó szerint az innováció: a vállalat az elmúlt tíz évben négymilliárd forintot fordított fejlesztésekre.
Szintén hazai fejlesztő a Számadó Közös Vállalat, amelynek az idén piacra dobott ügyviteli rendszerét Csiba András, a cég vezető rendszerszervezője mutatta be. A Számadó Ügyviteli Rendszert három megoldásra - szolgáltatás, termelésirányítás, kivitelezés - bontották. A könyvvezetés feladatait teljeskörűen ellátó alapmodult további tizenhattal, például a deviza-, a folyamatkezelő, a gyári számot nyilvántartó, a többnyelvű adatkezelő vagy a menedzsermodullal lehet bővíteni. Az alkalmazás segítségével tetszőleges számú cég akár több devizában is könyvelhető. Felhasználóbarátiságát növeli, hogy az adatbevitel döntő többsége egyetlen felületen történik. A listák pedig egyszerűen kezelhető, Excel típusú táblázatokban jelennek meg.
Microsoft-háttérrel
Az Axis Consulting Kft. a Microsoft 2002-es ERP-akvizícióját, a Navisiont ismertette a workshop résztvevői előtt. Kárpáti Zoltán, cég munkatársa elmondta: a Navision Professional és Standard a Microsoft Business Solutions (MBS) család részeként a közepes, illetve kisméretű cégeknek készült. Az ERP rendszer alapját képező általános modulokon túl a Navision olyan speciális megoldásokkal egészíthető ki, mint az élelmiszer-ipari nyomkövetés, az ingatlangazdálkodás, a pénzügyi tervezés és kontrolling, illetve az irodai integrációt elősegítő workflow-alkalmazások. A program hazai fejlesztéseket is tartalmaz, mint a házipénztár és a bérelszámolási modul, s ígérete szerint a Microsoft még legalább tíz évig fejleszteni fogja a Navisiont - érvelt az alkalmazás értékállósága mellett Kárpáti Zoltán.
Az MBS család másik, főként közép- és nagyméretű cégeknek kifejlesztett ERP-rendszerét, az Axaptát mutatta be Tóth László, az aPLUS Consulting Kft. vezető tanácsadója. Az alkalmazás funkciói felölelik a termelést, a disztribúciót, a projekt- és a pénzügyi menedzsmentet, az ügyfélkapcsolat- és emberierőforrás-kezelést és az üzleti elemzést. "Az Axapta mindegyik modulját telepítjük, viszont csak azért kell fizetni, amelyik használatban van" - utalt a szolgáltatás rugalmasságára az előadó. Az Axapta webes hozzáférést is lehetővé tesz, ezáltal nemcsak a döntéshozók jutnak a szükséges információkhoz, hanem például az üzletkötők is megtekinthetik saját teljesítményértékeléseiket, és bárhonnan megnézhetik és módosíthatják az ügyfelek adatait.
Globális duó Testreszabás helyett konfigurálás, webalapú biztonságos hozzáférés, beépített üzleti intelligencia - sorolt fel pár, az Oracle PénzÜgyes fantázianevű gazdálkodási rendszere mellett szóló érvet Schmidt Pál, a Konzorcia Kft. munkatársa. A 10-50 felhasználó telepítését lehetővé tevő, teljes körű vállalatirányítási és döntéstámogató rendszer előre konfigurált, iparág-specifikus változatokban is megvásárolható, és ennek köszönhetően akár húsz nap alatt bevezethető. A PénzÜgyes az Oracle nagyvállalati irányítási rendszerére épül, tehát a technológia azonos, így garantáltan illeszkedik a vállalat többi szoftveréhez. És a nagy testvérhez hasonlóan a PénzÜgyes is Red Hat és Suse Linux operációs rendszereken fut. A cég és a szoftver neve is magában hordozza az alkalmazás egyik legfontosabb tulajdonságát: a skálázhatóságot - folytatta Szabó László, a kezdetektől fogva kisvállalkozásoknak fejlesztő Epicor Scala Kft. értékesítési vezetője. A részletekbe menően paraméterezhető iScala bevezetése után nincs szükség oktatásra, ugyanis a letelepítés során a cég által kijelölt dolgozók - a kulcsfelhasználók - az alkalmazás gyakorlati oldalát is elsajátítják, és így ezt a tudást a későbbiekben bármikor továbbadhatják. A felhasználók dolgát tovább könnyíti, hogy az iScala és az MS Office között nagyfokú az integráció, és ezáltal az adatok a megszokott irodai alkalmazásokon keresztül is közvetlenül elérhetők. A 140 országban 30 nyelven forgalmazott szoftver komplexitásának köszönhetően nincs szükség regionális változatokra - szögezte le Szabó László. Világelső kicsiben A világ piacvezető ERP-gyártója, az SAP idén dobta piacra két, kifejezetten a kkv-knak szánt termékét. Félmilliárd forint éves árbevétel alatt az SAP Business One-t, e fölött pedig a mySAP All-in-One-t ajánlotta Pálfalvi György üzletágvezető. A Business One az olyan, kevés alkalmazottat foglalkoztató, több, szigetszerű megoldással rendelkező cégeknek válhat a hasznára, amelyek IT-büdzséje nem haladja meg a tízmillió forintot - pontosított Molnár Attila, az SAP-partner HostLogic Kft. üzletágvezetője. Szerinte ez az integrált vállalatirányítási rendszer pár hét alatt bevezethető. Ezzel szemben az All-in-One megoldás olyan vállalatoknak ajánlott, amelyeknek van már integrált informatikai rendszere, amit továbbfejlesztenének, és ahol a szervezet három-négy szintű, és IT-beruházásokra évente legalább 15 millió forintot tesznek félre. Az integrált vállalatirányítási rendszerrel kapcsolatban öt éven át felmerülő ráfordításoknak ugyanis mindössze a 40 százaléka köthető a bevezetéshez, a többi az üzemeltetéshez. Ez utóbbi kiváltására a HostLogic az SAP megoldásokat egyedi módon, szolgáltatásként is kínálja: az Application Service Provision modellben az ügyfél a szolgáltató szerverein futó programokat - egy kommunikációs csatornán keresztül - havi bérleti díj fejében használja. Speciális alkalmazások Főként gyártó és kereskedő cégek hasznosíthatják a proALPHA Software Kft. integrált megoldását, amely a termelés, a logisztika és a pénzügy-számvitel területeit fedi le teljesen. Az alapfunkciókon túl több olyan speciális alkalmazás is van a csomagban, mint a workflow-automatizáció, a dokumentumkezelés vagy a CAD integráció. A proALPHA beépített vezetői és menedzsmentinformációs rendszerrel is rendelkezik, és a legtöbb nemzetközi fejlesztésű ERPrendszerhez hasonlóan, bér- és munkaügyi modullal. Bármely elterjedt operációs rendszeren - Unix, Windows NT, 2000, XP vagy Linux - fut, és az internetes megoldásokat is támogatja - sorolta Sasfi Imre, a cég ügyvezető igazgatója. "A vállalatirányítási rendszereknek nem igazán hangsúlyos oldala a kontrolling" - kezdte e meglepő kijelentéssel Gosztonyi Szilvia, a Pentatrade Kft. termékmenedzsere. Ezért örvend Európa-szerte szerint nagy népszerűségnek a cége által forgalmazott Corporate Planner, amely komplex kontrollingeszköz, és vállalati mérettől függetlenül alkalmazható. A szoftver három funkciócsoportot foglal magában: a tervezést, az elemzést és az információszolgáltatást. Utóbbinak köszönhetően az alkalmazás összekapcsolható például az SAP, a Cognos, a Navision és az abas rendszerekkel, és a jelentések, az elemzés, a tervezés és a szimulációk eredményei a legismertebb irodai alkalmazásokba, valamint PDF-fájlokba, HTML és XML formátumokba exportálhatók. A Corporate Planner mellett szóló érv, hogy használatához nincs szükség speciális informatikai ismeretekre, gyorsan implementálható, és rövid idő alatt megtérül.