Matáv Rt. - Straub Elek, elnök-vezérigazgató
A Matáv a tervezettnél hamarabb teljesítette a 8 éves koncessziós időszakra előírt kötelezettségeit. A vállalat az év elején fogalmazta meg új küldetését, amelyben már a liberalizált piac és az új évezred feltételeit vette figyelembe. A domináns magyar távközlési vállalat elsődleges célja, hogy az új gazdaság és az információs társadalom meghatározó szereplője legyen, miközben megtartja a régióban kivívott vezető pozícióját. A Matáv mint privatizált vállalat támogatja a szabad piacot és versenyt, és jó pozícióban várhatja a piacnyitást. A távközlési vállalat mind a mobiltelefon, mind az adatátviteli szolgáltatások területén jelenleg piacvezető, és ő rendelkezik a legtöbb internet-előfizetővel is.
Egyre többen használnak mobiltelefont a vezetékes telefonálás rovására, sőt ma már interneten keresztül is lehet telefonálni, így a vezetékes szolgáltatások is versenynek vannak kitéve. Elismerem az előrejelzések realitását, ám meggyőződésem, hogy a vezetékes telefóniában is van mód a fejlődésre, vannak még tartalékok. A bérelt vonali szolgáltatás, a széles sávú adatátvitel, az üzleti kommunikáció például még sokáig vezetékes hálózaton zajlik majd. Várakozásaink szerint a vezetékes üzletág a jövőben is jelentősen hozzájárul jövedelmezőségünkhöz.
Az eddiginél is nagyobb harc folyik majd a fogyasztó „kegyeiért”, amely nemcsak az árak tekintetében lesz érdekes (a Matáv már több mint egy éve – a díjcsomag-koncepció kialakításával – elindította a tarifacsökkentés folyamatát). Helyi hívásoknál például jelentős tarifacsökkenésre nem lehet számítani.
A macedón távközlési vállalatban, a MakTelben szerzett többségi tulajdonrészével a Matáv megkezdte nemzetközi terjeszkedését is.
Vivendi Telecom Hungary - Dr. Lednitzky Péter, kormányzati és külkapcsolati igazgató
A verseny 2002-ben indul, ez azonban nem minden területen lesz azonnal és mindenki számára érzékelhető. Az informatikai háttérnek sokkal nagyobb szerepe lesz, mint eddig volt. A Vivendi Telecom Hungary cégcsoport már a 2001-es költségvetésében több mit 3,5 milliárd forintot tervezett be informatikai fejlesztésekre, és ez a szám az elkövetkező évben sem fog csökkenni. A versenynek megfelelő új számlázási rendszer, valamint az idén átadott Service Operation Center — ami a teljes hálózatnak a központi szolgáltatásfelügyeletét látja el — új informatikai beruházások a Vivendinél, csakúgy, mint a Veszprémben legutóbb átadott tudakozószolgálat. A vállalat CRM projektje is nagyon jelentős. Az erős it-fejlesztések szolgálják a versenyre való felkészülést a Vivendinél.
Jövőképünk szerint a hagyományos vezetékes, lakossági távközlési piacon legalább kettő nagy, de legfeljebb négy szolgáltató lesz. Az egyik a Matáv, amelynek legfontosabb bevételi forrása (core-business) jelenleg és még egy jó darabig nyilvánvalóan a lakossági vezetékes távbeszélő-szolgáltatás. (Az egységes hírközlési törvény alapján az ezen a piacon szereplők bizonyos egyetemes szolgáltatási kötelezettségekkel rendelkeznek.) Másik a Vivendi Telecom cégcsoporthoz tartozó, koncessziós távközlési tevékenységet végző V-fon, melynek révén 13-14 százalékos a részesedésünk a magyar vezetékes távközlésből. A helyi telefontársaságok (LTO-k) jöhetnek még szóba, mint a Monortel és a HTCC.
Első Pesti Telefontársaság (Ept) - Lipp István, vezérigazgató
Az Ept célja, hogy a liberalizált távközlési piacon is a kis- és közepes vállalkozások eredményes szolgáltatója legyen. Üzleti stratégiája három fő termékcsoportra épül. Mint önálló távközlési infrastruktúrával nem rendelkező, rugalmas szervezetként működő távközlési szolgáltató, célja a kis beruházási igényű, tényleges üzleti előnyöket biztosító, az ügyféligényekhez igazított szolgáltatásportfólió kialakítása. A cég ezen elvek alapján vezette be az IP alapú nemzetközi távhívási szolgáltatást, amelyet hamarosan bővít az IP alapú belföldi távhívási szolgáltatással, illetve komplex IP alapú megoldásokat is kínál majd. Az Ept az országban elsőként vezette be a komplex értékesítést, ügyfélszolgálatot és marketingtevékenységet támogató ügyfélkapcsolati rendszert (Customer Relationship Management — CRM). Harmadik stratégiai terméke a Contact Center, amelyet az Ept ügyfélszolgálati, ügyfélgondozási és CRM tapasztalatainak felhasználásával alakított ki.
Az ígéretek földje — a szolgáltatáskínálat és a szolgáltatóválasztás teljes körű kommunikációja kezdődik meg az idén. Ennek egy nyertese biztosan lesz, a média…
Több lábon állva — erőkoncentráció és szövetségi rendszer jellemzi majd a piacot (vezetékes-, mobil-, beszéd-, adat-… szolgáltatók egyesülése).
Mindenki másképp csinálja — az egyes ügyfélszegmensek igényeihez igazodó szolgáltatáscsomagok jelennek meg.
A szomszéd rétje zöldebb — az alacsonyabb ár és a jobb kiszolgálás reményében megindul az ügyfélvándorlás, azonban ez nem lesz tömeges.
Mondd, te kit választanál? — a kérdés aktualitása üzleti lehetőséget teremt majd a független kommunikációs tanácsadóknak.
A realitások talaján maradva — a távközlési árak nem csökkenek majd jelentősen, csak a belső struktúrájuk változik; a mobil további teret nyer a vezetékes telefon rovására; és a verseny elsősorban a nagyfogyasztóknak hozhat kézzelfogható üzleti előnyt.
GTS Magyarország Távközlési Kft. - Pesti István vezérigazgató
A GTS Magyarország változatlan irányban haladhat a távközlési piac liberalizációja, azaz 2002 után is, hiszen a jövőbeni fejlesztésekhez az anyavállalattól minden pénzügyi támogatást megkapott. A 3,5 GHz-es frekvenciablokk elnyerése és optikai hálózatának bővítése újabb lehetőségeket biztosít. A cég tapasztalatai szerint a többség, az általa megcélzott közép- és nagyvállalati szegmens igényli a magas színvonalú szolgáltatásokat, amelyek bár nem a legolcsóbbak a piacon, de garantáltak és megbízhatók. A GTS-nek tekintélyes nemzetközi hálózata van, amellyel a nemzetközi kommunikációba kíván bekapcsolódni. Elsősorban az üzleti szférára fókuszál, de egyéni előfizetőit is kiszolgálja.
A már jelenleg is nagyrészt liberalizált piacon körülbelül két és fél szolgáltatónak van hely, amelyek rugalmasságuk, a hazai igényeknek megfelelően kiépített hálózatuk és megbízható szolgáltatásaik révén versenyben maradhatnak. Emellett kisebb szolgáltatók, kihasználva a piaci réseket, egyedi szolgáltatásokat kínálva színesíthetik a palettát. A GTS távközlési vállalatként és a GTS-DataNettel internetszolgáltatóként is komoly konkurenciát jelent majd a jelenlegi domináns szolgáltatónak. A Matáv súlya folyamatosan csökkenni fog, de nehéz megjósolni, milyen ütemben. A GTS komoly hazai és nemzetközi infrastruktúrájával, garantált szolgáltatásaival és jó áraival képes versenypozícióban maradni a piacon.
Novacom Rt. - Oravecz Zsolt, ügyvezető igazgató
A Novacom alapvető tevékenysége a liberalizáció után sem változik, bár szolgáltatásainak hangsúlya újabb irányokba tolódhat. A vállalat a jövőben a speciális szolgáltatáskombinációkra törekszik, és a magas színvonalat, a korszerű technológiát az ELMŰ hálózatán alapuló, de önálló távközlési infrastruktúrája biztosítja számára. A Novacom a liberalizáció után is „city carrier” szolgáltatóként működik tovább, tehát a főváros területén nyújt hang-, adat-, carrier- és internetszolgáltatásokat. Továbbra is a nagy adat- és hangforgalmat bonyolító vállalati, intézményi ügyfelekre koncentrál, amelyek a kormányzati, pénzügyi, szolgáltatási szektor területéről kerülnek ki.
A távközlési liberalizáció egyik nagy lehetősége a hazai szolgáltatók számára, hogy termékeikkel a lakosság irányába is nyissanak. A Novacom nem elsősorban a lakosságra, a magán-előfizetőkre fókuszál, de a megfelelő szolgáltatáskombinációval ezt a szegmenst is elérheti.
A liberalizációval az alternatív társaságok mellett teljesen új telkomcégek megjelenése is elképzelhető, amelyek erős marketingkoncepción alapszanak. Azonban megfelelő infrastruktúra és saját hálózat nélkül várhatóan nehezen tudják felvenni a versenyt azokkal, akik az elmúlt néhány évben már megteremtették a továbblépéshez szükséges szilárd szakmai-strukturális alapokat, közülük csak a legjobb marad fenn. A jövő távközlési piacának szereplőit a tulajdonosi struktúra fogja meghatározni. Pillanatnyilag csupán három olyan nagy befektetői csoport portfóliója piacképes, amelyek szolgáltatásaikkal a távközlés minden fajtáját felölelik, a hangtól kezdve egészen az internetig. A befektetői oldal letisztulása is elkerülhetetlen.
Mindezekkel együtt, vagy mindezek ellenére, a Novacom egy kicsi, karakteres, minőségi szolgáltatást nyújtó távközlési vállalat szerepét fogja betölteni a magyarországi távközlés piacán.
Elkészülni, vigyázz, rajt: 2002!
A 2002. január elsejével Magyarországon életbe lépő piaci liberalizációt nagy várakozás előzi meg, mind fogyasztói, mind pedig szolgáltatói oldalról. A távközlési cégek ugrásra készen állnak, hogy beindíthassák új szolgáltatásaikat. Öt telekommunikációs szolgáltatásokat nyújtó hazai céget kérdeztünk arról, hogy milyen piaci pozíciót kíván elfoglalni a liberalizációt követően.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.