Ide nekem a medvét, vagyis az orosz piac is bevehető. Gondolta ezt Balla István egri borkereskedő egy szép napon, amikor úgy döntött, hogy maga, vagyis cége alá gyűri, gyakorlatilag leitatja a vodkán edződött orosz népet finom egri borokkal. Gyakorlatilag arra vállalkozik, amire csak kevesen mernek, hiszen óriási mennyiségi követelményeknek kell eleget tenni, ami csak gyökeres cégátalakítással és jelentős előzetes beruházással valósulhat meg.
Elnöki meghívás
Pedig a döntéséhez csak annyi indíttatás kellett, hogy Vlagyimir Putyinnak igencsak megízlett kétfajta bor, amelyet a volt magyar miniszterelnöktől kapott, és amelyeket történetesen Balla István forgalmaz. Az ominózus látogatás után egy évvel az orosz elnök már a Balla cégnek üzent, hogy látogassák meg, és tartsanak borkóstolót az egyik dácsájában.
- Ez alatt az egy év alatt mi is igyekeztünk felvenni a kapcsolatot orosz cégekkel, de szerencsére abból az irányból is megindult az érdeklődés felénk. Amikor Putyin elnök gazdasági kapcsolatokért és protokollért felelős államtitkára közvetítette a meghívást, még csak egy jó alkalomnak gondoltuk az utazást, hogy feltérképezzük és alaposan megismerjük az orosz ízlést. Addig puhatolóztunk, kérdezősködtünk, próbáltuk előzetesen felmérni a piacot, és úgy találtuk, hogy mind a minőségi, mind a mennyiségi követelményeknek meg tudunk felelni - kezdi történetét Balla István.
A meghívás a Balla Borászati és Kereskedelmi Rt.-nek szólt, bár az egri vállalkozó borásznak és kereskedőnek egyaránt vallja magát. Barátok közt leginkább az előbbinek, tárgyalások alkalmával pedig utóbbinak. A látogatásra a jó kereskedő tehát nemcsak a saját borait vitte, hanem összeállított egy válogatást kereskedelmi készletének legjobbjaiból: Vincze Béla, Thummerer Vilmos, dr. Dula Bence pincészetéből is.
A szortiment kialakításának egyik rendezőelve volt: kizárólag a közép- és felsőkategóriás borokkal bejutni a piacra, s olcsó borokkal egyáltalán nem foglalkozni. Egyvalamivel nem számoltak csak, hogy mennyire felpörögnek az események a szimpla piaci feltérképezésnek induló utazás után. Tulajdonképpen csak az elnöki találkozó nem jött össze, gazdasági kapcsolatok építése szempontjából minden várakozásukat felülmúlta a kirándulás.
Putyi Cuvée
A gazdasági minisztérium képviselőivel, alkoholforgalmazó cégek és palackozóüzemek vezetőivel találkoztak. Nem tárgyaltak, csak ismerkedtek, borokat kóstoltak, kóstoltattak és sommelier-ket oktattak. Végül is három céggel vették fel a kapcsolatot, a többiek saját magukat golyózták ki azzal, hogy olcsó borokban gondolkoztak. És az eredmény?
- Elsőként Baskíriában fogjuk a borainkat forgalmazni. Ebben a különleges jelentőségű tagköztársaságban a nagy olajmezők és a kitermelőüzemek miatt magasabb az életszínvonal, van fizetőképes kereslet. Évi 1,2 millió liter borra kaptunk megrendelést, amelyet folyóborként szállítunk ki, majd a baskír partnerünk palackozza, de természetesen a mi nevünkön kerül forgalomba. Ezenkívül megállapodtunk egy bornagykereskedővel, akihez évi 440 ezer palack bort viszünk, egy harmadik céggel pedig még zajlanak a tárgyalások.
A bort nem mint Balla-bort fogják forgalmazni, hanem egy, csak az orosz piacon érvényes nevet találtak ki neki. Balla Istvánt gyerekkorában a Pityuból szabadon Putyinak becézték, ami ugye hajaz a Putyinra. A legdrágább bornak, amelyet egy Cabernet Sauvignon Franc és Merlot házasításából állítanak össze, és várhatóan palackonként 60-70 dollár értékben kerül forgalomba, a Putyi Cuvée nevet adják.
Ugyanilyen kiváló minőségű borokkal szeretnének a második körben Moszkvába is betörni, bár oda jóval több felkészülési időt hagynak maguknak. Az orosz fővárosban - a Putyi Cuvée-t is beleértve - kizárólag csak a minőségi és a legdrágább, általuk forgalmazott borokkal szeretnének megjelenni.
Ekkora - minőségi - mennyiség leszállításához jelentősen bővíteni kényszerülnek eszközállományukat, technikai berendezéseiket, növelniük kell a pincészet kapacitását is, amely az eddigi mérték háromszorosára nő.
Fejlesztési lehetőségek
Elsőként arra kellett felkészülniük, hogy a borok a célállomásig 11 napot utaznak szélsőséges időjárási körülmények között, tehát bírniuk kell a plusz 20 és mínusz 30 Celsius-fokot egyaránt. Ehhez viszont nagyon komoly, drága hűtő-fűtő berendezések szükségeltetnek.
Másrészt bonyolult logisztikai folyamatok felállítására és működtetésére kell felkészülniük. A három pincészetet közös együttműködésre kell bírni, mivel készülnek közös borok is, és szállítanak az orosz piacra csak az egyes pincészetektől is. Ez többfajta folyamat egyszeri és együttes megszervezését jelenti, amelyre eddig nem volt szükség.
A Balla Borászati és Kereskedelmi Rt. ezért folyamatos fejlesztésben van. Saját erőből 80 millió forintot képesek kigazdálkodni, a többit pedig pályázatokból fedezik. Agrár- és versenyképességi -AVOP és GVOP - pályázatokat nyújtottak be, az előbbi keretében egy saját, 1500 négyzetméteres tárolópince kialakítására, amelyre 87 millió forintot sikerült is elnyerniük, a másik operatív programnál viszont folyamatosan buknak el, a legutóbb azért, mert az aláírási címpéldány három hónapnál régebbi volt, hiába voltak a cégokiratok teljesen frissek. A palackozóüzem kialakítása tehát egyelőre késik.
A Magyar Fejlesztési Banknál egy 200 millió forint értékű törzstőke-emelési konstrukciót igyekeznek elnyerni pályázati úton. Ezzel a fedezettel, úgy érzik, már kellő hátteret tudnak biztosítani az exporthoz, amelynek csak az első állomása lenne az orosz piac. A cél Dél-Korea és Japán a következő három évben.
Családi örökség
Családi örökségnek vagy inkább fertőzöttségnek is mondhatnánk a bor iránti szerelmet, szenvedélyt. Balla Istvánnak mindkét nagyapja borász volt, az "átkosban" pedig a nagymama mentette át a művészetet. Állítja, hogy vannak nála jobb borászok, precízebb szakemberek, de őket nem is akarja felülmúlni. Ő eredetileg számítástechnikai folyamatszervező, egy folyamat teljes megszervezését és az eredmény létrehozását tanulta. Nem csinál hiúsági kérdést abból, hogy olyan emberekkel vegye körül magát, akik az adott területen jobbak nála, hiszen nem ő akar a legjobb lenni minden téren, hanem a cégből a lehető legtöbbet kihozni. A cég életében is elérkezett az a méret, amikor a jó működéshez már nem elég az egykezű irányítás. Létre kellett hozni egy erős középvezetői réteget, és megtanulni delegálni a munkát, egy feltétellel: a pénzügyek a cégvezető kezében maradnak. És van még valami, ami várhatóan nem változik.
- Attól érzem magam olyan sikeresnek, hogy olyan feleségem van, aki nemcsak bármilyen területen, bármikor képes ugyanazt megcsinálni, amit én, hanem nagyon kreatív is, rengeteg olyan ötlete van, amellyel segíti a cég előrejutását. Ő volt mindig is az én személyes kontrollom, aki, ha kellett, az erényeimre, ha kellett, a hibáimra hívta fel a figyelmet. Ez az együttműködés emelt minket olyan szintre, hogy képesek legyünk egy nagy céget felépíteni - kezd bele egy egészen más cégirányítási filozófia taglalásába Balla István.
- Különböző a gondolkodásunk - folytatja. - Ő egy kicsit a marketing és a kreativitás oldaláról értelmezi a céget, az én szemléletem realistább, földhözragadtabb. Ezt jól tudtuk ötvözni, főleg a csapatépítésnél, az emberek irányításánál. Én képes vagyok csapatot összehozni és motiválni, a megfelelő embereket a megfelelő pozícióba tenni, míg a feleségem le tud velük ülni, és a napi gondjaikat megbeszélni, érzelmileg támogatni őket. A sikeres munkának ez az alapfeltétele.
Nyolc óra munka
- Családi hagyomány ugyan a borászat, de a gyerekeinkre semmiképp sem akarom ráerőszakolni a hagyomány továbbvitelét - szögezi le Balla István. - A fiamnál és a lányomnál is vigyázok, hogy ne jelöljek ki nekik olyan utat, amelyen járniuk kell, csak lehetőségeket mutatok nekik. A fiamat azért bevezetem a bor rejtelmeibe, hiszen azt én is családi örökségként kaptam, és majd ő eldönti, hogy szeretne-e ezzel foglalkozni. A lányom viszont eleve az édesanyja munkájához áll közel, aki belsőépítész, lakberendező. Neki is csak utat mutatunk. Elvem, hogy egy héten az öt munkanapból négyszer legkésőbb délután négykor otthon legyek. Szerintem nem az a lényeg, hogy valaki hány órát dolgozik, hanem az, milyen hasznosan. Az a vezető, aki nem képes hat-nyolc óra alatt elvégezni a munkáját, annak érdemes átnéznie a céget, és a problémákat feltárni, hogy miért nem megy. Abból a hat-nyolc órából viszont a lehető legtöbbet kell kihozni, ehhez kell az állóképesség, és ezért hasznos a sportmúltam. De a család és az érzelmi háttér adja azt az alapot, hogy képes legyek erre, ezért ezekre még több időt kell szánni. Számomra egyértelműen a család a legfontosabb, kész lennék a munkámat is feladni érte. A feleségemnek mindig azt mondom, ha harmadik gyereket szülne, lemondanék a vezérigazgatói székről, de egyelőre nem tudom rávenni.
Az egri borkereskedő a borászokkal történő megállapodásai alapjának is az érzelmeket tekinti. A borászok érzelmekkel, valamilyen lelki töltéssel készítik el boraikat, amit a borkereskedőnek képesnek kell lennie átérezni és közvetíteni is egyszerre. Ezt Balla István borászként nagyon jól tudja. Ezért csak azok borait forgalmazza, akikkel maga is azonosulni tud. Az esélyes borok többszörös előválogatáson esnek át, amikor ő is és csapata is kóstolja őket.
A saját borával kapcsolatban próbál nem álmodni. Azt mondja, tudatosan építi fel azt a struktúrát és hátteret - mind csapatban, mind technológiailag -, amellyel eljuthatnak odáig, hogy létrehozzák a Grand Coup-t, a borok borát. Hosszú évek kemény munkáját hajlandó ezért beletenni a folyamatba, amelynek sok lépcsőfokát meglépték már, a neheze még hátravan, de talán öt éven belül a Balla pincészet már képes lesz rá, és ezáltal a világ egyik legkomolyabban jegyzett pincészetévé lép elő.