Idén nyáron három hónap alatt több mint száz programmal zajlik majd a Budapesti Nyári Fesztivál. Ennek összefogása kétségtelenül kőkemény üzleti feladat, Bán Teodóra, a Szabad Tér Színház ügyvezető igazgatója mégis úgy látja, az ő szakmájában, a kultúrában, az érzelem fontos szerepet játszik.
- Egy emberről sokat elmond, hogy milyen érzelemvilággal, ízléssel rendelkezik, ami feltétlenül meglátszik a munkáján, környezetén is. Bár ha egy munka sikeréről van szó, az üzleti érdek felülírhatja a negatív és pozitív érzelmeket is. Kétségtelen, hogy az ember jobban érzi magát egy harmonikus kapcsolatban akkor is, ha munkáról van szó. Egy harmonikusan működő munkahelyi társaságban a feszített tempó is jobban elviselhető. Nincsenek szélsőséges előítéleteim, sőt inkább érdekel egy olyan ember, akit még nem ismerek, aki esetleg titokzatosabb, zárt világban él, még akkor is, ha nincs rögtön harmónia közöttünk. Pozitív élmény, ha sikerül megnyitni valakit.
Együttműködés születik
Az, hogy a művészet világában hogyan alakul ki munkakapcsolat az emberek között, sokkal kevésbé egzakt, mint más területeken. Hogy végül együttműködés születik, abban szerepe van annak, hogy egy hullámhosszon mozognak az alkotók.
- Ebben a szakmában nincs kijelölve, hogy kivel vagy milyen témával kell dolgozni, a döntésben a racionális szempontok mellett szerepe van a személyes preferenciáknak is - mondja Bán Teodóra. - Számtalan választási lehetőség van, de az azonosan gondolkodó, azonos hullámhosszon működő emberek megtalálják egymást. Szándék nélkül is kialakul, hogy az ember azzal dolgozik jól együtt, azzal képes hosszabb ideig együttműködni, akihez pozitívan viszonyul.
A személyes szimpátiánál azonban, mint minden üzletben, itt is vannak fontosabb szempontok.
- A művészi munkában a tehetség és a szorgalom minden mást felülír. Szükség van némi szerencsére is annyiban, hogy az ember képes legyen a szükséges időben és helyen a legjobb formáját hozni. A kemény munka, a felkészülés mind azért van, hogy a megfelelő pillanatra a megfelelő hőfokon működjön minden - így lehet hitelesen átadni azokat az érzelmeket, amiért az emberek színházba járnak.
Egy színpadi előadás esetében ugyanis a "termék", amiért a néző fizet, hogy olyan érzelmeket élhessen át, amire a mindennapi életében nincs lehetősége.
- A színház akkor színház, ha a cselekmény mellett egy olyan érzést kap az ember, amit a hétköznapi életben nem élhetne meg. A feladat szervezőként, producerként és művészként is az, hogy ezt elérjük, motiváljuk a környezetünket. Ha nem sikerül, tudom, hogy hibáztam. Ugyanakkor az is fontos, hogy a kétségtelenül üzletté vált kultúrában megteremtsük az egyensúlyt a fenntartható - tehát jövedelmező -, ugyanakkor igényes, ízléses kultúra között.
Motivált csapat
Egy előadás, de főleg egy nagyobb fesztivál létrehozásához elengedhetetlen a jól működő csapatmunka. Teodóra a balettművészként önmagával szemben megszokott elvárásokat támasztja kollégáival szemben is.
- Példát kell mutatnom a szorgalmammal, a munkában való jelenlétemmel, hogy lássák, minden pillanatban tudom, merre akarok menni. Mindig tudtam motiválni, magammal vinni másokat, hogy higgyenek abban, amit csinálnak, és partnereimmé váljanak. A csapatom ezen elvek alapján nagyon jól működik. A vezető feladata, hogy a csapat energiáit egyfelé terelje. Vezetőként ez esetben az én ízlésem dönt, de természetesen befolyásol a kollégáim véleménye, valamint a színház és a közönség velünk szemben támasztott elvárásai is. Abban, hogy kit választok, kivel dolgozom, megjelenek én magam is, de a lényeg, hogy együtt a legjobbat nyújtsuk a közönségnek. A külső, racionális elemek, amelyek a végső döntést befolyásolják, csak az első, érzelmi alapú döntés után játszanak szerepet, módosítják azt. Egy előadóművésznek nagyobb rutinja van abban, hogyan kezelje az érzelmi együtthatásokat, de ez született adottság is, amit a művészi pálya továbbfejleszt. Ezek a képességek tudattalanul áthelyeződtek a mostani életembe is, és mindenképpen hasznomra vannak.
Bán Teodóra számára fontos, hogy olyasmit csinál, ami valóban közel áll hozzá:
- A Budafestet én találtam ki. Érdekelt, megcsináltam, és tizenhét éve működik. Nem vettem el senkitől, nem léptem senkinek a helyére, új, saját utat nyitottam. A termék, amit létrehozunk, mi vagyunk. Csak pénzért biztosan nem tudnék dolgozni, bár persze valamiből meg kell élni. Mindig a siker motiválta az életemet, üzleti vállalkozásaimat, ami számomra nem pénzben mérhető. A legszebb pillanat, amikor egy ötletből elméleti szinten összeáll valami új. Ezt aztán szét kell bontani, részletekbe menően megtervezni, -szervezni. Ebben a nagyon is racionális fázisban sokat segít, ha még mindig ugyanaz az érzelmi töltet vezeti az embert, mert én ébren is szeretek álmodni.