Citroën Xsara Break HDi - autó a családnak

Magyarországon 2000 októberében mutatták be az új Xsarát, és azóta ez lett a márka legnépszerűbb modellje. 2001 első öt hónapjában majdnem kétszeresére nőtt a HDi motorral szerelt Xsarák aránya, amelyet a 110 lóerős HDi jó eséllyel növelhet.

A Xsara kombi változata majdnem 20 centiméterrel hosszabb, mint az ötajtós, és farkiképzése, hátsó fényszórói is erősen eltérnek az ötajtós és a kupé kivitelétől. A Citroën stílusjegyeit sem olyan izgalmasan hordozza, mint azok: egyszerű alsó-középkategóriás kombinak néz ki, amelybe az egész család, kutya, macska és a csomagok is kiválóan beférnek. De a méreteinek köszönhetően ebbe az autóba könnyebb beszállni, és 100 literrel több poggyászt nyel el. Hely mindenhol van bőven, még hátratolt első üléseknél is kényelmesen elhelyezkedhetnek hátul. A hátfalajtó magasra nyílik, a rakodóperem alacsony, a csomagtér padlója pedig örvendetesen sík. Sajnos, a csomagleszorító háló extrafelszerelés. Remek az első – és persze a hátsó — bársonyülések testtartása, és a vezető pillanatok alatt megtalálja a megfelelő kormány- és üléspozíciót, ahonnan minden irányban tökéletesen kilát. Kritika érheti a kopogós fekete műanyagok alkalmazását, a nemritkán pontatlan illesztéseket, továbbá az első ablakemelő gombok rosszul megközelíthető helyét.

A 110 lóerős HDi motor nagy sikerre számíthat a piacon. Lendületesen mozgatja a Xsara karosszériáját, miközben fogyasztása vegyes bánásmóddal 6 liter körül tartható. A 110 lóerő és az 1750-es fordulattól leadott 250 Nm-es nyomaték már elég arra, hogy a „pincéből” gyorsítsunk, előzzünk visszakapcsolgatás nélkül. Ha összevetjük a motort a korábbi, nagyon kedvelt 90 lóerős HDi-vel, a nem elhanyagolható különbség 45 Nm és 1,5 másodperc 100 km/h-ig. További jó tulajdonsága az új erőforrásnak, hogy fagypont fölött izzítás nélkül indítható. A 160-170-es utazósebesség nem gond – a főtengely ekkor alig forog többet 3000-nél –, és a lassítás ilyen sebességről is nagyon határozott. A futómű kanyarban is kellő stabilitást ad, kényelmes, de nem hozza a nagy francia autók kompromisszummentes viselkedését: a nagyobb úthibák zajt keltenek, és átadják az ütést az utastérnek. A váltó kissé akadozva jár.

A 110 lóerős Xsara Break HDi csak SX felszereltséggel párosítható, és ez közel 4,5 millió forintos végösszeget jelent. Az ajánlat a bőséges felszereltséget, a tágas, praktikus karosszériát és az igényes, nagy teljesítményű és alacsony fogyasztású dízelmotort tekintve kitűnőnek mondható. Szerintünk a 90 lóerős HDi-vel szembeni többlet – ugyanakkora fogyasztás mellett – megér 190 ezer forintot.


Műszaki adatok

Jelleg: alsó-középkategóriás kombi. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.

Hajtómű: négyhengeres, közvetlen befecskendezéses common-rail turbódízelmotor. Hengerenként két szelep. 1997 cm3, 80 kW/110 LE 4000/min-nál. Max. nyomaték 250 Nm 1750/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Változó rásegítésű szervokormány, fordulókör átmérője 10,7 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, elektronikus fékerőelosztó. Elöl pseudo McPherson-felfüggesztés spirálrugókkal és stabilizátorral, hátul hosszlengőkarok, önkormányzó hátsó tengely, torziós rúd, stabilizátor. Gumiméret 195/55 R 15. Üzemanyag 54 liter.

Méretek, súlyok: hosszúság 4354 mm, szélesség 1698 mm, magasság 1426 mm, tengelytáv 2540 mm. Csomagtér 517/1512 liter. Saját tömeg 1265 kg, megengedett össztömeg 1771 kg.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 194 km/h, gyorsulás 0—100 km/h-ra 11,8 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 7,1/4,3/5,3 liter, tesztfogyasztás 6,6 liter.


Gazdasági adatok

Alapár: 4 450 000 forint.

Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 4 légzsák, elektromos ablakemelők elöl, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, automata klímaberendezés, tengely- és magasságirányban állítható kormány, magasságállítható vezetőülés, 5 fejtámla, ködlámpa, színre fújt lökhárítók, védőcsíkok és kilincsek.

Extrák (bruttó árak, forint): fedélzeti számítógép + kormányról vezérelhető rádió 100 000, hátsó elektromos ablakemelők 40 000, elektromos tetőablak 140 000, deréktámasz + csomagháló + billenthető ülőlap hátul 30 000.

Garancia: 1 év km-korlátozás nélküli, 3 év a fényezésre, 12 év átrozsdásodásra.

Szervizperiódus: 20 000 km.

Szervizköltségek (nettó, forint): 20 ezres 23 271, 60 ezres 28 071.

Alkatrészkosár (nettó, forint): szélvédő 34 760, e/h lámpa 41 806/15 498, lökhárító 53 290, fékbetét 21 398, oldalablak 13 251.

Kötelező felelősségbiztosítás: 62 200 forint/év.

Casco biztosítás (forint/év): 10 százalékos vagy 50 ezer forintos önrésszel 215 712, 20 százalékos vagy 200 ezer forintos önrésszel 153 528 (Allianz Hungária Biztosító Rt.).


Forrás: Citroën Hungária Kft.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo