Érdemes egy pillanatra elgondolkozni, hogy a konkrét pénzeszközökön felül mi képvisel anyagi vagy egyéb, egy cég működése szempontjából jelentős értéket. Talán könnyen belátható, hogy a számítógépek és legalább ilyen mértékben a rajtuk tárolt adatok rendkívül fontosak, részben akár pótolhatatlanok is lehetnek. A számítógépnek nem sok fizikai ellensége van, ám az a néhány komoly kárt tehet benne.
Ha kimarad az áramAlapesetben egy PC nem igényel steril, laboratóriumi környezetet és bánásmódot, de az egyszerűbb, elsősorban kikapcsolódásként használt otthoni asztali gép és egy céges szerver között persze muszáj különbséget tenni.
Ahhoz, hogy a munkahelyi gépek huszonnégy órán át működjenek és hozzáférhetők legyenek, a legfontosabb a folyamatos áramellátás és az áram- és feszültségingadozások elkerülése. Nem kell ecsetelni, milyen kellemetlen, ha például egy áramszünet következményeképpen elvész egy még el nem mentett dokumentum, vagy megsérül az adatbázis tartalma, de akár komolyabb hardvermeghibásodás is megtörténhet.
A szerverhosting persze többet nyújt a megfelelő áramellátásnál. Ez a fogalom azt jelenti, hogy a szerverünket nem a cég telephelyén, hanem a kiválasztott szolgáltató által létrehozott, a lehető legideálisabb körülményeket nyújtó speciális környezetben - szerverteremben - helyezzük el. Ennek csak egy része a többszörös védelemmel és biztosítással - mint szünetmentes tápegységek, kettős áramellátás - felszerelt áramellátás.
Ezenfelül a szerverteremben klímaberendezés gondoskodik az állandó hőmérsékletről és páratartalomról, beléptető rendszer védelme pedig a biztonságos elhelyezésről, a maximális rendelkezésre állásról és arról, hogy illetéktelen személy ne juthasson a gépek közelébe. Ez különösen fontos azoknak a cégeknek, amelyek például saját portált, webáruházat vagy más internetes tartalomszolgáltatást üzemeltetnek.
Nem csak tárolják, üzemeltetik isMegkülönböztetünk co-location és dedikált szerverhostingot. Előbbinél a hostingot igénybe vevő cég hozza a szervert, az utóbbinál viszont a szolgáltató adja: tehát nemcsak a helyet, hanem magát a gépet is béreljük.
Megállapodás és üzleti modell kérdése, hogy a szolgáltató számítógépe több ügyfelet vagy csupán az adott előfizetőt szolgálja-e ki. A szerződés típusától függ az is, hogy hardvermeghibásodás esetén a szolgáltató felel-e a rendelkezésre állásért, az esetleges javításokért vagy a cseréért. Ezen túlmenően lényeges még a 24 órás rendszerfelügyelet, a különféle help desk szolgáltatások is, sőt a hostingot nyújtó cég gondoskodik a folyamatos internethozzáférésről is. Tehát a szerverünk nem csupán megfelelő helyhez jut, hanem karbantartást, működtetést, szervizelést is kaphat. Ezek szintén nem lényegtelen elemei a szolgáltatásnak, hiszen egy szerver üzemeltetése komoly anyagi ráfordítást igényel. Ráadásul - különösen kisebb cég esetében - a megfelelő szakértelem sem mindig áll rendelkezésre házon belül.
Gondoljuk végig, hogy saját cégünknek szüksége van-e a hostingmegoldásra, és ha igen, milyen mértékben. Egy néhány fős vállalkozás éppúgy érintett lehet, mint egy nagyvállalat. Számos üzletágban ma már családi vállalkozás sem engedheti meg magának, hogy ne legyen honlapja, ahol információhoz juthatnak az érdeklődők, vagy esetleg rendeléseket is tudnak küldeni, fogadni.
Ha máskülönben nem lenne szükség arra, hogy saját szervert üzemeltessünk, hanem elegendő egy már létező szerveren lévő elkülönített tárhely, a webhosting vagy más néven shared hosting szolgáltatás nagyon hasznos és költséghatékony megoldást jelenthet.
Ha viszont valaki komolyabb on-line szolgáltatással, tartalmakkal szeretne megjelenni, ahhoz már a saját, illetve co-location hostingnál a szolgáltató által kizárólag a számára biztosított gépet ajánlják a szakértők.
#page#
A szervereket üzemeltetők közel fele azonban ma is az IT piac szereplői közül kerül ki, a fennmaradó 50 százalékon pedig a többi szektor osztozik, közel azonos arányban. A Sun Microsystems tavaly novemberben kiadott sajtóközleményéből kiderül: a gépek háromnegyede közepes méretű cégek, egynegyede pedig kis- és nagyvállalatok tulajdonában van.
A szerverhosting-piac vezető szereplőinek becslései szerint 2006 második felében már közel 4000 szerver üzemelt hostingszolgáltatóknál, és a piac további - bár a korábbiaknál visszafogottabb mértékű - markáns fejlődésére számítanak. A szakértők 20 százalék körüli növekedést prognosztizálnak az elkövetkező évekre. Igaz, a bővülés elsősorban a már meglévő ügyfelek újabb és újabb szerverbeállításának s nem az új megbízások kiugró mértékű növekedésének lesz köszönhető.
Az induló vállalkozás legtöbbször vesz egy szervert - ez a beruházás könnyedén elérheti a 1-1,5 millió forintot is -, amit elhelyez a cégnél, jó esetben külön szobában. A szerver azonban igényel némi szoftveres és hardveres karbantartást is, és bármikor felmerülhet olyan probléma, aminek az elhárításához speciális szakértelem szükséges. Vagyis erre külön embert kell felvenni: a rendszergazdát. Aztán a szervert össze kell kötni az internet világával, tehát szüksége lesz valamilyen szélessávú hozzáférésre. Ráadásul a szerver nemcsak drága alkatrészekből épül fel, hanem nagy teljesítményigénye miatt sok áramot is fogyaszt, ráadásul a nap huszonnégy órájában folyamatosan. Ám ha mindezeket - havidíj ellenében - egy erre szakosodott szolgáltatótól kapjuk, nemcsak egyszerűbb, de könnyen lehet, hogy olcsóbb megoldást választunk.
Megspórolhatjuk a beruházást, hiszen vásárlás helyett bérelhetünk is a szolgáltatótól. Azonban a szerver bérlését vagy vásárlását érdemes alaposan megfontolni, különösen növekedési időszakban lévő üzleti vállalkozás esetében. Később ugyanis, ha kinőttük a gépet, és bővíteni vagy cserélni szeretnénk, komoly anyagi veszteségekre is számíthatunk, míg a bérleti szerződésben előre szabályozhatók a változtatás feltételei.
A szerverhosting mellett szól az is, hogy az eszköz kifogástalan üzemi körülmények közé kerül, és a rendszert karbantartó informatikusra sem kell áldoznunk, mivel a hostingszolgáltatóknál megvan a huszonnégy órás felügyelet, az elvégzett munkáért pedig felelősséget vállalnak.
Az internet-hozzáférés áránál is jelentős lehet a különbözet. A hostingszolgáltatók sok esetben egy üzleti ADSL áráért akár 100 megabites sávszélességet is adnak. Ez még egy erősen leterhelt szerver számára sem mondható kevésnek.
Felmerülhet a kérdés, hogy a piacon lévő hostingszolgáltatók mitől tudnak kedvezőbb ajánlatokat kínálni, mint az internetszolgáltatók? Nincs benne semmi rejtély. Egy szerverterem fenntartása nem kerül óriási összegekbe (persze nem is filléres dolog), hiszen egy nagyobb helyiségben akár 200-300 gép is elfér. A teremhez elég egyetlen nagy teljesítményű légkondicionáló, és ugyanígy rendszergazdából sem kell minden gép mellé. Az internetszolgáltatást, a szervereket, a szoftvereket pedig nem kiskereskedelmi, hanem azoknál kedvezőbb áron vásárolják meg, köszönhetően a nagy tételnek.