Befektetésösztönzés: Európára hangolva

A hatékonyabb gazdálkodást ígérő Magyar Befektetési és Kereskedelem-fejlesztési Kht. vezérigazgatója hangsúly- és stílusváltásra készteti a most már a külszolgálati irodák és külgazdasági attasék szervezetét is felölelő "hivatalát". Terták Ádámmal a hazai és a nyugat-európai vállalkozásoknak új partneri kapcsolatot kínáló ITDH-ról beszélgettünk, amely a határ menti jelenlétre erősen koncentrál a következő években.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

- A sokáig két minisztérium felügyeletével, most csak egynek az irányításával működő Magyar Befektetési és Kereskedelem-fejlesztési Kht., az ITDH közelebb kerülhet a vállalkozókhoz, ugyanis a gazdasági tárca átlényegülése is éppen erről szól. Indít-e olyan új projektet a közhasznú társaság, amely kézzelfogható változást jelent az üzleti kör szereplői számára?

- A válasz igen, de nem kívánom megelőzni az információk közrebocsátásával a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot. A tárca szervezete maga alakul át mostanában, s erre illik tekintettel lennünk. Átkerült hozzá a külszolgálati irodák és a külgazdasági attasék irányítása is, folyik a külgazdasági szervezet miniszteriális átformálása.

- Az ITDH-ra nézve ez mit jelent, azt-e, hogy újabb irodái kapnak lakatot az ajtajukra?

- A mögöttünk lévő időszakra volt jellemző, hogy takarékossági okokból tényleg megszűnt egyik-másik képviseletünk. A világ és annak gazdasága azonban igen nagyot változott, a globalizáció, a tőkeáramlás jellege és iránya okán is hangsúlyeltolódások tapasztalhatók. Úgy is, hogy például Magyarország érdekei is megváltoztak. E lényegi folyamatokat nem követte a hálózatunk. Ha tehát a külszolgálati irodák és a külgazdasági attasék szervezetének összevonása megvalósul, tanácsos megnézni, hol és hogyan lehet erőket átcsoportosítani, hogy az ország gazdasági céljait hatékonyabban lehessen szolgálni. A hangsúly - a külföldi tőke magyarországi behozatalán túl - a kis és középvállalatok kereskedelmének a fejlesztésén, a magyar tőkeexport bővítésén van. Valamennyi feladat teljesítésének alfája és ómegája a pénz.

- Az új vezetésű minisztérium hajlandó mélyebben nyúlni a zsebébe?

- A költségvetésben - ahol immáron külön soron található meg a szervezetünk - 3,888 milliárd forint szerepel, kevesebb, mint a megelőző év 4,2 milliárdja. Azt a szándékot azonban látni lehet, hogy az értelmes célok megvalósítása érdekében a gazdasági tárcánál akár át is csoportosítanak pénzt más területekről.

- Forrás van, illetve lesz, a hálózat pedig átlényegül. De hogyan, hiszen korábban például éppen a pénzhiány miatt nem az orosz fővárosban, hanem Jekatyerinburgban nyitott képviseletet az ITDH. Most tehát költöznek?

- Inkább azt mondanám, bizonyos minőségi cseréket hajtunk végre. Azért, hogy sokkal aktívabb munkát lehessen végezni. Ehhez persze a munkatársaknak is alkalmazkodni kell, frontharcosokkal szeretnék együtt dolgozni.

- Budapestről ellát a pekingi irodáig?

- El. Már csak ezért is, mert kialakítunk egy kontrolláló rendszert. Megszervezzük elemzőcsoportunkat, amelyiknek megvesszük a jellemző gazdasági folyamatokról készülő adatállományokat. Az információk birtokában következtetni lehet a tendenciákra, s jelezni tudjuk az ITDH-hálózat számára, mi várható például az autóiparban, az elektronikában, illetve miként lehet kihasználni a változásokat. Az elektronikában például újszerű jelenségek vehetők észre. A legutóbbi időkig Kínában gondolkodott a világ, de mostanában a gyártás és a kereskedelmi pontok közötti szállítási költségek miatt előtérbe kerül a késztermék helyetti alkatrész-fuvaroztatás. Az összeszerelést a világ e felén is el lehet végezni gazdaságosan. Ez is annak példázata, hogy a változásokat időben észre kell vennünk, s a hálózatnak követnie kell a három-öt éves időszakra szóló stratégiát.

- Tavaly május óta ehhez igen megbízható alapot - eszközt - kaptunk, hiszen az uniós közösségi politika hivatott uralni kereskedelempolitikánkat. A klasszikus külkereskedelmi szervezetben átállni a merőben más koreográfiára nehéz lehetett. Sikerült-e?

- A közösségi politika véget vetett a korábbi befektetésösztönzésnek. A verseny azonban nem szűnt meg, a befektetők a korábbi módon és útvonalon kirándulják végig a térséget, megnézik a lengyeleket, a cseheket, a szlovákokat és a magyarokat. Mindeközben a nálunk régebbi uniós tagok, például az osztrákok stílust váltottak, s 34-ről 25 százalékra levitték a vállalati nyereségadót: eszelős versenyre késztetve a bajorokat. Át is mennek a cégek, mert a német 35 százalékos vállalati nyereségadóból szívesen lefaragnak. Szerencsére a magyar gazdasági kormányzat adópolitikai intézkedésekkel kész javítani a versenyképességet akár már a következő költségvetési év kezdete előtt is. Ez azért fontos, mert nálunknál olcsóbban "üzemelő" országok sora gyöngíthetné a magyar cégek üzleti pozícióit akár az unióban, akár a mi országhatáron belüli piacunkon is. Romániával, Horvátországgal mind erőteljesebben meg kell küzdenünk. Délkeleti szomszédainkat vagy éppen a bolgárokat nem kötik az uniós befektetésösztönzési korlátok, úgy csalogatják a tőkét, ahogy akarják. Ukrajnát most még nehéz megítélni, de ha a korrupció visszaszorul - ezt ígérte az új kormányfő -, és a kockázat mérséklődik, akkor jelentős kihívás lesz a keleti szomszédunk is. Meg kell találnunk tehát, hogy hol és miben vagyunk, lehetünk jobbak a környezetünknél.

- Hol és miben?

- Ott, ahol a hozzáadott érték aránya jelentős. A biotechnológia, a gyógyszerkutatás, a szoftverfejlesztés, az informatika mindenképpen ilyen. S ha ki tudjuk használni időben a lehetőséget, akkor a logisztika is kínál megannyi piaci előnyt az országnak és vállalkozásainak. Szingapúrnak, a világ legnagyobb konténerkikötőjének mintájára úgy alakíthatjuk mi is vasúti és közúti szállítási lehetőségeinket, hogy roppant gyorsan folyjék nálunk is a vámkezelés és az átrakás. Magyarországon négy kereskedelmi csatorna vezet át, egy pedig tőlünk indul. Az államnak, az üzleti szférának itt a jó lehetőség tehát - ha tudunk élni vele.

- Például olyaténképpen, hogy a külszolgálati irodák, a külgazdasági attasék információi és a világ gazdaságát jellemző trendek szakismerete alapján a nemzeti fejlesztési tervhez az ITDH adalékokkal, finanszírozandó fejlesztési irányok megjelölésével hozzájárul.

- Mi "csak" azt tehetjük, hogy tudatosítjuk, mely területek fejlődése lesz hangsúlyosabb a jövőben. A már emlegetett logisztika például ilyen, ha a teljes vámkezelést, árubeléptetési szisztémát is abszolút versenyképes állapotba hozzuk, különben a Keletről érkező áru nem Záhonynál lép be Európába, hanem a szlovákiai Ágcsernyőnél... Vagy: Délkelet-Ázsiában a szoftverpiaci lehetőségeink talán jobbak is, mint Európában, ahol nem vagyunk eléggé tőkeerősek, s bírjuk a versenyt a komplett megoldásokban. De Keleten jók az esélyeink, pláne, ha élünk olyan lehetőséggel, mint amilyen a vietnami. Ott legalább ötezer olyan diplomás helybéli dolgozik, aki nálunk végzett, beszéli a nyelvet, s készséggel segít hidat építeni a keleti kultúra és a mi kultúránk között... Vagy: a magyar kis- és középvállalatok tőkeexportjára már lehet számítani, ám csak akkor, ha a bölcsen megválasztott irányt veszik figyelembe a cégek. Az esély a Balkán. Ide illeszkedik a szülőföldprogram, amelynek hátterét az ITDH jelentheti. A tőkeexportot, finanszírozást képes segíteni a bukaresti, a belgrádi, a kijevi irodánk, s az általuk irányított további helyi kirendeltségek láncolata. A különböző hazai szervezetek programjai pedig végre igen jól összefésülődnek, az Eximbank, a Mehib, a Corvinus, az MFB, az Új Kézfogás Alapítvány megtanult összehangolt politikával hatékony programokat véghez vinni.

- Az ITDH az üres zsebű karmester?

- Szervezetünk nem bank, nem befektetési cég. Legfőképp az "igehirdetés" a teendőnk. Itthoni célunk, hogy tudják a cégek, mit keressenek, mit hol találjanak, a különböző banki termékeket miként vegyék igénybe. Határainkon túl sincs általános roadshow. Helyette olyan kapcsolatokat építünk ki, amilyeneknek szereplői a helyi bankok például. Az üzletemberek a saját számlavezetőjüktől szívesen hallják, hogy milyen biztonságos lehetőségeket találhatnak Magyarországon az ő szakterületükön. A magyar diplomácia a gazdaságdiplomáciából is szeretné aktívabban kivenni a részét. Kóka János ezért kért fel, készítsünk el egy olyan prezentációs anyagot, amely segíti a követeink kommunikációját az ország gazdaságának "kiajánlásakor". Ezért kétszáz pen drive-ot megtöltöttünk prezentációt segítő információval, majd elküldtük a Külügyminisztériumnak. Magam is ezt használtam legutóbb, amikor az államfő delegációjával Spanyolországban, ottani üzleti körök előtt adtam elő a "célzott" befektetési, üzleti lehetőségekről. Nyomban reagáltak a hallgatók, kiderült, érdekli őket dunai kikötők, lakások építése, sőt a négyes metró, az Antenna Hungária privatizációja is felkeltette az érdeklődésüket.

- Hovatovább országimázsépítő is az ITDH - milyen üzenetre ráhangolva?

- Olyanra, hogy Közép-Európában a legjobb hely Magyarország, ahová be lehet fektetni.

- Az ITDH "ernstandyoungosodik"?

- Azért, mert onnan jöttem? Nem gondolom. A tanácsadó cégnél tudást, bizalmat adtunk el a partnereinknek, azért fizettek. Lehet, hogy önkényes a megállapításom, de az ITDH "áruja" is hasonló: legfőbb árucikkeink, például a befektetési lehetőségek akkor kelnek el, ha a vevő bízni tud bennünk, illetve az általunk közvetített partnerekben.

- Az nemzetközi tanácsadó cég egykori vezetője most nyelvet tanul, az államigazgatás nyelvét?

- Tény, másmilyen normák léteznek az államigazgatásban, mint az üzleti életben. Csak egy példa: az ITDH-s első napjaim során választ kértem egy problémára. Kaptam egy oldalnyi elemzést arról, hogy miért nem lehet megoldani a felvetett ügyet. Rá kellett írnom a papírra: nem azt kérdeztem, hogy miért nem, hanem azt, hogyan? Két nap múlva ott volt a jó válasz, a feladat megoldásának a leírása - s ez lényeg, az ITDH kész és képes alkalmazkodni a változó környezethez, a kihívásokhoz.

Demcsák Mária - Gergely László

Terták Ádám: "Az ITDH legfőbb árucikkei, például a befektetési lehetőségek akkor kelnek el, ha a vevő bízni tud bennünk, illetve az általunk közvetített partnerekben"

"Bizonyos minőségi cseréket hajtunk végre. Azért, hogy sokkal aktívabb munkát lehessen végezni. Ehhez persze a munkatársaknak is alkalmazkodni kell, frontharcosokkal szeretnék együtt dolgozni."

"Szervezetünk nem bank, nem befektetési cég. Legfőképp az "igehirdetés" a teendőnk. Itthoni célunk, hogy tudják a cégek, mit keressenek, mit hol találjanak. Határainkon túl kapcsolatokat építünk ki."

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo