Díjmentes számlavezetés, ingyenes bankkártya, csoportos beszedési díjkedvezmény és más hasonló akciókat kínálnak a kereskedelmi bankok országszerte az éppen megnyitott új bankfiókjukban. Amiből mostanában egyre több van. Mert annak ellenére, hogy néhány évvel ezelőtt, az internetes pénzügyi szolgáltatások aktív terjedésekor a szakemberek éppen a bankfiókok számának a csökkenését jósolták, az utóbbi hónapokban bankfiók-nyitási láz tapasztalható.
Univerzalitás és személyességA Raiffeisen Bank vezérkara a 100. fióknyitási ünnepségen (azóta már újabbakat is átadtak) így fogalmazott: "A bank fokozott ütemű - három év alatt 72 fiók - hálózatbővítési kampányt indított 2004-ben. Abban az évben 24, 2005-ben 26 új egységgel gazdagodott az országos hálózat. 2006-ban év végén 120 fiók várja majd ügyfeleit."
Amiben pedig a Raffeisen Magyarországon egyedülálló, hogy augusztus végén mini, mozgó bankfiókként mikrobuszjáratot indítottak, a legkisebb vidéki településekre. Ezekben - biztonsági okok miatt a készpénzforgalmon kívül - az összes banki műveletet el lehet végezni. A járatokra egyelőre kísérleti jelleggel négy megyében - Szabolcs-Szatmár-Bereg, Zala, Somogy és Tolna - lehet számítani. S ha a néhány hónapos tesztidőszak sikeresnek bizonyul, 2007-ben az egész országot lefedő, 40-50 mozgó bankfiókból álló hálózatot hoznak létre.
A magyarázat végül is egyszerű: a korábbi célcsoport, a nagyvállalati ügyfélkör már nem jelent elegendő piacot a bankok évi 25-30 százalékosra tervezett növekedési üteméhez. Így azok kénytelenek szolgáltatásaikkal a kis- és középvállalkozások, illetve még inkább a lakosság felé fordulni. Vagyis, amelyek korábban a specializálódásra esküdtek, ma azok is az univerzalitást választják.
Ami az elektronikus bankolást illeti, bár ez is egyre népszerűbb, terjed, és a napi folyószámla-átutalások mellett akár hiteligénylést is el lehet intézni telefonon vagy az interneten keresztül, mégsem váltotta ki a bankárokkal való személyes találkozást. Mert még mindig sokkal többen félnek tőle, és tartják megtanulhatatlannak, mint ahányan nem. Márpedig éppen ez utóbbiak között vannak azok, akiknek a néhány millió forintjáért a nagy kereskedelmi bankok korábban még lehajolni sem lettek volna hajlandók, ma viszont stratégiai céljuk megszerezni őket. Így mind külföldön, mind Magyarországon bebizonyosodott, hogy internet ide vagy oda, a potenciális ügyfelek igenis igénylik a személyes kapcsolatot. Azt, hogy legyen valaki a pult másik oldalán, aki választ ad kérdéseikre, aki segít kitölteni a szükséges dokumentumokat, aki tanácsot ad, hogy az adott lehetőségek közül melyiket érdemes előnyben részesíteni.
Ezt vették tudomásul a bankok, amikor a közelmúltban - lényegében egymástól függetlenül, de látva persze a versenytársakat - az igen beruházás- és költségigényes fiókhálózat-bővítés mellett döntöttek. Nem mellesleg: az elmúlt egy-két évi csúcsjövedelmeik megfelelő fedezetet is biztosítanak ehhez.
#page#
Egyénre szabott megoldások
Az egyik bank végül is csendesebb, szűk körű sajtótájékoztatón és a kollégáik jelenlétében, a másik mazsorettek utcai felvonulásával, a nagyközönséghez szólva, az első ügyfelek között értékes ajándékokat kisorolásával nyitja meg az újabb és újabb, az 59., a 75. vagy éppen a 100. bankfiókját. Körkérdésünkre, hogy az internetes ügyintézés korában szerintük miért nem csökken a bankfiók helyi elérhetőségének a jelentősége, néhány bank marketingosztályáról a következő válaszokat kaptuk: "A helyi vállalkozások alapvető elvárása számlavezető bankjaival szemben a színvonalas kiszolgálás mellett a közelség. Ezen elvárás alapján választják előszeretettel a mi fiókunkat, illetve bankunkat is. Az elektronikus ügyintézés előtérbe helyeződésével a távolság kérdése talán a jövőben másodlagos lesz, de egyelőre még a mai napig meghatározó a vállalkozások bankválasztása esetén. Privát ügyfelek esetén - megfigyelésünk szerint - a bank ismertsége és megbízhatósága mellett a lakóhely vagy a munkahely közelsége dönt bankválasztáskor, de természetesen nem ritka, hogy egy-egy kondíció vagy termék határozza meg a számlanyitás okát." (HVB Bank) "Tapasztalataink szerint az internetes ügyintézés megjelenésével nem csökkent a bankfiókokba látogató ügyfelek száma. A két szolgáltatás egymást erősítve fejlődik, növekszik. Mind lakossági, mind a vállalati ügyfeleink igénylik a személyes tanácsadást, az egyénre szabott megoldásokat. Mindezt jól bizonyítja, hogy fiókjainkban már mikrovállalkozó ügyfeleinket is külön tanácsadó segíti." (Budapest Bank, GE Money Bank) "Bankunk az egyik legerősebb internetes szolgáltató bank Magyarországon, kifejezetten szeretjük ezt a kihívást. Lakossági ügyfeleink nagy része azonban az ügyintézések során igényli a személyes kapcsolatot, és függetlenül a rendelkezésükre álló elektronikus csatornáktól, rendszerint személyesen intézi bankügyeit. A céges partnereink esetében éppen ellenkezőleg: a számlanyitást követően nagyrészt az elektronikus csatornákon keresztül végzik bankügyeiket." (Inter-Európa Bank)
Kistelepüléseken továbbra semA bankok többsége úgy véli, hogy a 10-15 ezer lakos alatti kistelepüléseken továbbra sem érdemes fiókot nyitni. A fióknyitásban szintén élenjáró - és a Postabank megvásárlásával helyzeti előnybe került - Erste Bank felmérése szerint például az 5 ezer fős vagy annál kisebb településeken lakók bejárnak dolgozni a környező városokba, ahol pedig ott vannak a bankok.