A Renault Magnum jellegzetessége a technikai szint és a vezetőfülke elkülönítése akusztikai és lengési szempontból. Alul van a hajtáslánc, amelynek ezúttal a csúcsváltozatát próbáltuk ki, a hathengeres, soros, elektronikus szabályozású, 480 lóerős verziót (van 400 és 440 lóerős is), fölötte pedig a pilóta síkpadlós, szobányi élettere, amelyből a szórakoztató és kommunikációs elektronika kellékei se hiányoznak. A fülke rendkívül csendes és kényelmes, a kilátás elsőrangú. A vezetőhely ergonómiája is nagyon jó, különösen amióta – a szervorásegítés jóvoltából – személyautósan rövid úton és könnyedséggel mozgatható a 16 fokozatú sebességváltó karja. Szálfatermetű sofőrnek is elég hosszú a fekhely, tágasak a rakodórekeszek. A Magnum tehát minden feltételt megteremt ahhoz, hogy a pilóta fitten láthassa el feladatát.
A vezetés stimuláló élményében oroszlánrésze van a hajtóműnek. A 12 literes új motor, amely Euro 2-es besorolású, de előkészítették az Euro 3-as fokozatra is, annyira rugalmas, nyomatékos, hogy sok helyzetben, visszakapcsolás helyett, elegendő egy kis gázadás, és a hatalmas gép enyhe turbósivítással, újult erővel durálja neki magát az emelkedőnek, leelőzi a kisebb teljesítménydotációjú teherautókat, jócskán emelve az átlagsebességen. Lejtőn nem kevésbé előnyös a helyzet. A Magnum nagy hatású motorfékje és a váltóművel egybeépített, még erősebb intardere finoman szabályozható, és úgy megfogja a negyventonnás nyerges szerelvényt, mint az anyahajó fékezőkötele a leszálló vadászgépet, s a bőséges méretezésű, elektronikus felügyelet alatt álló tárcsafékek hidegen várják, hogy egyszer-egyszer kivehessék részüket a lassításból.
A fuvarozó céget vagy vállalkozót persze nagyon érdekli a kamion gazdaságossága is. A Magnum E-TECH nem titkol el semmit. Hálózatba foglalt számítógépekből álló elektronikus rendszere nem csupán felügyeli, vezérli és diagnosztizálja az egyes funkciókat, hanem pontos naplót is vezet a jármű üzemeltetésének mozzanatairól. A telephelyen a kocsira rácsatlakoztatják a megfelelő szoftverrel ellátott laptopot, és már ki is olvasható, hány indítózás, túlpörgetés, vészfékezés fordult elő az úton, mikor melyik fokozatban, mekkora sebességgel és fordulatszámmal haladt az autó – és az is, hogy mennyit fogyasztott. A mi esetünkben, teljes terheléssel és minél nagyobb tempóra törekedve, mindössze 32 liter volt az eredmény, ami az egyik legszebb gyöngyszem az utak királyának koronáján.
Karlovitz Kristóf
Műszaki adatok
Jelleg: nagykategóriájú nyerges vontató, nemzetközi és távolsági fuvarozásra. Hosszirányban álló orrmotor, hátsókerék-hajtás.
Hajtómű: hathengeres, soros dízelmotor, magas nyomású, elektronikusan vezérelt hengerenkénti befecskendezéssel, turbófeltöltés levegő-visszahűtéssel. Levegő-előmelegítő ellenállások, Vmac3 elektronika. Hengerenként két szívó- és két kipufogószelep. 12 000 cm3. 347 kW/472 LE 1900/min-nál. Max. nyomaték 2250 Nm 1100–1400 min-nál. Zajszint 80 dB. Akkumulátor 24 V, 220 Ah, generátor 24 V, 80 A.
Hidraulikus szervokormány, változó áttételű alákormányzással. Elöl hűtött tárcsafékek, hátul dobfék, EBS, ABS, növelt hatékonyságú motorfék (LMFT), fékerő-szabályozó, egytartályos légszárító. Elöl-hátul merevtengely, teleszkópos lengéscsillapítók, hátsó stabilizátorrúd nélkül. Elöl szimpla, hátul dupla kerék. Kerékméret 22,5 x 9,00, gumiméret 315/70 R 22,5. Üzemanyag 550 liter. Menetkész tömeg (a vontató) 7566 kg, megengedett össztömeg 40 tonna. Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 85 km/h (elektronikusan korlátozott).
Gazdasági adatok
Alapfelszereltség: magas fülke, dupla fekhely, központi zár, 2 fűthető, elektromos működtetésű visszapillantó tükör, tetőszellőző, napellenzők, ablakemelők és ajtók, Grand Comfort Luxe légrugós vezetőülés fejtámlával, biztonsági övvel, gerinctámasszal, fűthető ülő- és háttámlafelülettel, állítható ülőfelület-magassággal, sebességtartó automatika, programozható D1LC állófűtés, légkondicionáló, 2 szúrófény és 2 ködlámpa, tető- és oldalspoiler.
Szervizperiódus: motorolajcsere szintetikus olaj esetén 80 000 km-enként.
Garancia: 2 év kilométer-korlátozás nélküli garancia.
Súlyadó: 75 000 forint/év.
Kötelező felelősségbiztosítás (a vontatóra): 227 040 forint/év.
Casco biztosítás (a vontatóra): töréskár esetén 300 000 forintos vagy 20 százalékos önrésszel 293 592 forint/év (Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Renault Trucks Hungária Kft.
A műszaki és gazdasági adatokat írta:
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.