- Külföldön munkát végző apa mellett az európai kulturáltságot szinte természetes módon szívta magába. Meghatározó volt az életében a német és az osztrák iskolákban töltött idő?
- Valószínűleg sokat jelentett az a kilenc év, melyet túlnyomórészt általános iskolásként töltöttem el az NSZK-ban. De középiskolai éveimet, talán a legmeghatározóbbakat identitásom kialakulása szempontjából, már itthon éltem meg. Bécsben kezdtem el a közgazdasági egyetemi képzést, de itthon fejeztem be. Hazai közgazdasági egyetemi diplomám van.
- Itthon is kezdett el dolgozni?
- 1991-ben a világ legnagyobb irodabútor-gyártója, a Steelcase keresett meg. Olyan emberre volt szüksége, aki felvállalja a hazai piacot. Kilenc évet töltöttem itt el, közben piacvezető lett a cég, húsz emberrel dolgoztam, egymilliárd forint feletti forgalmat produkáltunk. Az utolsó két évben megbíztak a cég kelet-európai piacának kiépítésével. Nagy kitekintést és tapasztalatot szereztem Szlovákia, a volt Jugoszlávia, Románia, Bulgária és Görögország üzleti életének, szokásainak megismerésével.
- Elég rövid idő alatt eljutott egy nagy cég regionális vezetői posztjára. Hogyan volt tovább?
- Kilenc év után nagy váltásra határoztam el magam. Otthagytam a vállalatot, beiratkoztam saját költségemen egy MBA-re az INSEAD-ban, Szingapúrban és Franciaországban.
- Miért döntött a tanulás mellett?
- Mert úgy gondoltam, hogy van mit tanulnom, és egy nemzetközileg elismert MBA-diplomával még felkészültebb leszek a multinacionális vállalatok szemében. Az MBA elvégzése után Franciaországban maradtam, s egy Lilly nevezetű, a nyolcadik legnagyobb gyógyszergyártó cégnél helyezkedtem el marketingért és stratégiáért felelős vezetőként. Közben megszületett az első kisfiam is, a második két hónappal ezelőtt. 2002-ben a cég marketingigazgatóként hazaküldött Magyarországra.
- Mikor jött be a képbe a Medicover?
- Másfél éve vagyok a Medicovernélmint magyarországi vezérigazgató, ez év eleje óta pedig a cég szlovákiai és cseh leányvállalatát is irányítom. Az előző munkahelyeim tapasztalatai ideális ötvözésének lehetőségét láttam ebben a svéd tulajdonban lévő, nemzetközi cégcsoportban. A Medicover vezérigazgatójaként hasznosítani tudom az egészségügyi szakismereteimet, valamint a B2B értékesítési tapasztalataimat.
- Ez alatt a rövid idő alatt mit tudott megváltoztatni a Medicoverben?
- Jelentős szereplői vagyunk a privát egészségügyi szolgáltatók piacának. Nemcsak magánklinikát tartunk fenn, hanem fő profilunként a vállalatok munkavállalóinak egészségügyi ellátását szervezzük ki. Átalánydíjas szolgáltatást végzünk, mely áll az üzemorvosi ellátásból, valamint a béren kívüli juttatások rendszerére és az egészségpénztárakra épül. Kártyát adunk a szerződéses ügyfeleink munkatársainak, mely feljogosítja őket szolgáltatásaink korlátlan igénybevételére. Menedzserszűréseket végzünk, mely üzletágunk szintén nagyon nagy felfutásban van. Saját egészségközpontunk van a West End Business Centerben, az Infoparkban s itt, a telephelyünkön, a Szépvölgyi Business Parkban április hónapban nyitunk egy harmadikat. Célom az, hogy felvértezzem a céget arra, hogy képes legyen egy jelentős növekedési pályát befutni.
- Milyen eszközökkel, módszerekkel?
- Az említett három budapesti egészségközpont mellett hét, vállalatokhoz kihelyezett - úgynevezett on-site - rendelőnk van. Ezenfelül több mint százharminc szerződött partnerrel dolgozunk országszerte. Lényeg az ügyfélszolgálat, az ügyféltér és az orvosi ellátás minőségének magas szintű standardizálása, egységes színvonalának megteremtése és megtartása. Sok változáson esett át az elmúlt évben az átalánydíjas szolgáltatásunk, jelentősen gyarapítottuk a foglalkozás-egészségügyi profilunkat. Másfél éve hatezer ügyfelünk volt, ma huszonháromezer. A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásunk, valamint az átalánydíjas kártyás szolgáltatásunk fejlődik a legdinamikusabban, de a menedzserszűrést is jelentősen fejlesztettük. Nagy reményeket fűzök az egészségügyi reformhoz, mert ha a világban meglévő modelleket követjük, akkor a vállalatoknál megjelenhetnek olyan finom, minőségi juttatási lehetőségek is, amelyek bővülő piacot jelenthetnek számunkra.
- Önök milyen szemlélet alapján közelítik meg a gyógyítást?
- A prevencióra, megelőzésre épül a modellünk. Gyógyító módszereink egységesek, természetesen a klasszikus orvoslás alapszabályait követik. Orvosi szempontból is sokat jelent az, hogy jelentős tapasztaltra tudunk támaszkodni, hiszen Kelet-Közép-Európa öt országában több mint tíz éve szolgáltatunk. Ügyfeleink száma pedig eléri a félmilliót.
- Mit tart a legfontosabbnak vezetőként, az emberekkel való kapcsolatában?
- Az őszinteséget. Erősen hiszek az emberekben, az emberek képességeiben. Egy csapat igazi tőkéje az emberekben van. Szerintem a vezetői poszton a magas szintű szakmai tudásnál sokkal fontosabbak a vezetői képességek. Szakmai tudásuk legyen a kollégáknak. Mindenkinek a maga posztján. Egy jó vezetőnek stratégiával kell rendelkeznie, s el kell érnie, hogy higgyenek benne az emberek. S megfelelő önkritikával is kell bírnia. Tudnia kell, miben erős, és miben gyenge.
- Önnek mi az erőssége és a gyengéje?
- Sokszor nem vagyok képes a részletekben elmélyülni. Hajlamos vagyok állandóan előre futni. Tehát olyan emberekre van szükségem magam körül, akik működtetik a rendszereket. Nem vagyok forrófejű. Stresszhelyzetekben sem hagy el a megfontoltság. Hiszek az időbeosztás fontosságában. S mivel bízom a munkatársaimban, a feladatokat könnyű szívvel delegálom, s ezzel a felelősséget is átadom. Azt gondolom, hogy a felelősségátadással a vezetőnek képesnek kell lennie elengedni a feladatot, s megbízni száz százalékban a munkatársában. Lehet, hogy ezzel hibát követek el, s károk keletkeznek. De úgy gondolom, azzal, hogy bevonjuk a döntésbe, a felelősségbe a munkatársakat, megkérdezzük tőle: "Te mit gondolsz? Mit tegyünk?", motiválttá és önállóvá válnak. Ha hibát követnek el, tanulnak belőle, levonják a megfelelő következtetéseket. Ez is csak előrébb visz.
- Nagyon kell bízni bennük, ha ezt megteszi. Mert végső soron mindenért az első számú vezető a felelős.
- Az embereket maximális tisztelettel kell kezelni. Ha olyan pozíciókba helyezzük őket, amelyek testreszabottak, mindenféle szempontból a képességeikre illő, jól fogják érezni magukat, maximálisan teljesítenek. Ha véletlenül nem sikeresek az adott helyen, őszinteséggel kell visszacsatolni. Meg kell beszélni, mi a hiba, s megtalálni a nekik megfelelő helyet, pozíciót. Emberi módon mindent meg lehet oldani konfliktus és stressz nélkül. S természetesen megesik, hogy őszintén meg kell mondani, nem megy tovább.
- Mit jelent az ön olvasatában a "siker" szó?
- Nagyon szeretem a munkám. Sokat dolgozom. Általában boldoggá tesz a munka. De meg kell találni az egészséges egyensúlyt a munka és a magánélet, a család között. Mert az első számú prioritás mégiscsak a családom, a gyerekeim. Nehézséget az okoz, ha egy feladat nincs elvégezve. Ha rosszul van megoldva, az is jobb, mint ha sehogy. Akkor érzem igazán a helyemen magam, ha fejlesztésben gondolkodom, ha a változásképességemet, az innovativitásomat próbára tevő dolgokkal foglalkozom. Fellelkesít, ha egy növekvő szervezetbe, iparágba képes vagyok új dolgokat belevinni. Élvezem a döntéshozatali mechanizmust, a minden szempont figyelembevételére ráhangolódást. Egyszerűen, jó dolog alkotni, gondolkodni, előrevinni dolgokat.