Magazinunkban novemberben teszteltük a szinte egyenesen az őszi frankfurti autószalonról érkezett 1,6 és 1,8 (GDI) literes benzinmotoros változatot. Ahhoz képest jószerivel csak a motor változott, de az lényegesen: Mitsubishi személyautóban most először jelent meg a nemzetközi fejlesztések irányát mutató dízelmotor.
A népszerű Carismát nálunk eddig nem lehetett dízelmotorral megrendelni. Ha néhánnyal találkoztunk is útjainkon, azok biztosan külföldről, főként Ausztriából kerültek be az országba (ott az autók 60 százaléka dízelmotoros, míg hazánkban ez az arány ma sincs 18 százalék!). A piacot befolyásoló tényezők sem az ilyen személyautók javára alakultak a közelmúltban. A dízelolaj ára utolérte a 95-ös oktánszámú ólommentes benzinét, a dízelmotoros autók pedig továbbra is 10-20 százalékkal drágábbak, mint a hasonló kategóriás benzinmotorosok. A Mitsubishi-vásárló ráadásul csak a viszonylag elmaradottabb műszaki-technikai színvonalú dízelmotorral találkozhatott. A gyémántos márka legjobb képviselői dízelmotoros változatban sokkal népszerűbbek a világban, mégis a gyár Magyarországon is csak az elmúlt évben rukkolt ki a világszínvonalat jelentő közvetlen befecskendezéses motorral (Pajero 3,2 DI-D). A konkurensek itt bizony évekkel megelőzték a japánokat. (Elég csak a Mercedes CDI-, a Volkswagen, Audi, Skoda, Seat PD TDI vagy a Citroen és a Peuget HDI megoldásaira gondolnunk.) Szakértők azt remélik, hogy a Mercedes tulajdonszerzése a Mitsubishiben kedvezően befolyásolja ezt a folyamatot is.
A Carisma új motorja nem keltett csalódást, sőt… A vezető első benyomása az, hogy nem is dízelmotorral van dolga, hiszen olyan csendes és szinte vibrációmentes, álló helyzetben is. Elindulás után, már alacsony fordulatszámnál érezni, itt bizony tekintélyes erő áll rendelkezésre, ami könnyedén kihasználható: a 265-ös nyomatékú motor gyorsulása jobb, mint a hasonló benzineseké. A DI-D környezetbarát is. A kibocsátott mérges gázok koncentrációja alacsony, és viszonylag étvágytalan.
A Carisma megerősített védelmet kapott, még finomabbak a belső anyagok, esztétikusabbak színek. Nem mellékes szempont végül az új dízelautó ára, amely nagyjából annyi, mint az 1,8 GDI motoros változaté, és mintegy egymillió forinttal drágább, mint az 1,6-os benzines.
Műszaki adatok
Jelleg: középkategóriájú limuzin, öt ajtóval, variálható utas-csomag térrel. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.
Hajtómű: négyhengeres, soros, közvetlen befecskendezésű turbódízelmotor. Hengerenként két szelep. 1870 cm3, 85 kW/115 LE 4000/min-nál. Max. nyomaték 265 Nm 1800—2500/min-nál.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,4 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul dobfék, ABS. Elöl McPherson-felfüggesztés csavarrugókkal, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Kerékméret 5J—6J x 15, gumiméret 195/55 R 15–195/60 R 15. Üzemanyag 60 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság 4475 mm, szélesség 1710 mm, magasság 1405 mm, tengelytáv 2542 mm. Csomagtér 430 liter. Saját tömeg 1285-1365 kg, összsúly 1775-1780 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 195 km/h, gyorsulás 0—100 km/h-ra 10,4 s, fogyasztás 7,3/4,5/5,5 (város/országút/átlag), tesztfogyasztás 7,8 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Mitsubishi Carisma DI-D Comfort): 5 887 000 forint.
Alapfelszereltség: ABS, központi zár, indításgátló, négy légzsák, hárompontos automata biztonsági övek, öt fejtámla, állítható magasságú vezetőülés, kormány és fényszóró, elöl-hátul elektromos ablakemelők, külső fűthető tükrök és légkondicionáló, 4 hangszóró rádió-előkészítéssel, színre fújt lökhárítók védőcsíkkal.
Fontosabb extrák (bruttó árak): fa-bőr kormány 165 000 forint, navigációs rendszer 710 000 forint, hátsó spoiler 120 000 forint.
Garancia: 3 év vagy 100 000 km.
Szervizperiódus: 15 000 km-ként vagy évente.
Szervizköltségek: 15 000 km-es mintegy 25 000 forint, 30 000 km-es mintegy 50 000 forint.
Alkatrészkosár (bruttó árak): első fékbetét 39 000 forint, szélvédő 78 000 forint, oldalablak 30 000 forint, fényszóró 86 000 forint, hátsó lámpa 40 000 forint, külső tükör 58 000 forint, első lökhárító 115 000 forint.
Kötelező biztosítás: 60 000 forint/év.
Casco biztosítás: 10 százalék vagy 100 000 forintos önrésszel kb. 336 000 forint/év, 20 százalék vagy 200 000 forintos önrésszel 264 000 forint/év.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.