A több mint 2500 kilométeres, igen változatos, hegyi szerpentinnel sűrűn tarkított olaszországi túrára szerkesztőségünk tagjai olyan autóval szerettek volna menni, amely nemcsak a hat felnőttet, hanem a hozzájuk tartozó síléceket, bakancsokat és mindazt a felszerelést el tudja szállítani, amely egy ilyen kirándulásnak óhatatlan része. Mégpedig úgy, hogy a hosszú órák alatt ne kelljen szorongani. Választásunk így nem véletlenül esett a Hiace-ra.
Kívülről az autó igazából nem is látszik olyan hatalmasnak, legalábbis a hagyományos személyautókhoz szokott szemmel. Több mint ötméteres hosszával szerencsés átmenetet képez a buszlimuzinok és a kisbuszok között. Tetszett, hogy a jobb oldali tolóajtón a legszűkebb oldaltávolság esetén is könnyedén közlekedhettünk, a magasra nyíló hátsó ajtó pedig lehetővé tette a kényelmes pakolást. A három sorban elhelyezett, s egymástól is bőséges távolságban lévő üléssor nagyvonalú kínálata akkor becsülhető igazán, ha kiderül: mögéjük-alájuk még befér az összes síléc és cipő, nyolc bőrönd és utazótáska stb. Kár, hogy néhány - japán autóktól egyébként régóta megszokott kényelmi kiegészítőt - kispóroltak a mi autónkból: elsősorban - a vezetőülés kivételével - az ülések állítható háttámlájának és a kartámaszoknak a hiányára és a méltatlanul kevés tárolórekeszre gondolunk. Nagyon kifogásolhatónak tartottuk, hogy nincs hátsóablak-fűtés és -törlő.
A vezető persze minden irányban tökéletesen lát, és magas üléséről tökéletesen „uralhatja” a forgalmat. A biztonsági berendezések szintje jó színvonalúnak mondható. A megnövelt erejű turbódízel motor néhány másodperces izzítás után már hidegen is kulturáltan jár (nincs dízeles kerregés), és meggyőző erővel mozgatja az autót. Könnyedén tudtuk tartani a megengedett maximális sebességeket is, s gyorsításkor sem kellett szégyenkeznünk. A végsebesség (140 km/h) közelében azonban a Hiace étvágya 1,5-2 literrel megnőtt az utazótempóhoz (120-130 km/h) képest, s ilyenkor hangja is erőszakosabb lett.
Az autót igen könnyű irányítani, amit tesztautónk esetében a klasszikus hátsókerék-hajtás elősegített, a kormány nagyon pontos visszajelzést adott az útról. Igazi téli viszonyokra azonban célszerűbb az első- vagy a négykerék-hajtású változatot választani.
Mindent összevetve, a Hiace jól szolgálja vezetőjét és utasait. Érthető, hogy a különlegesen alacsony meghibásodási ráta és a hosszú futásidő a magyar vásárlók kedvencévé tette ezt a modellt.
Műszaki adatok
Jelleg: 9 személyes kisbusz, 2 ajtó + 1 oldalsó toló- és 1 hátsó ajtó. Önhordó acélkarosszéria.
Hajtómű: négyhengeres turbódízel motor. Hengerenként két szelep. 2446 cm3, 66 kW/90 LE 3500/min-nál. Max. nyomaték 226 Nm 2400/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervokormány. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul dobfék, ABS. Elöl független felfüggesztés dupla lengőkarral, kanyarstabilizátorral, hátul ferde lengőkar tekercsrugóval. Gumiméret 195/70 R 15. Üzemanyag 75 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság 5160 mm, szélesség 1800 mm, magasság 1995 mm, tengelytáv 3430 mm. Rakodófelület 2780 x 1650 x 1420 mm (az első üléssor mögött). Saját tömeg 1825 kg, hasznos tömeg 1125 kg.
Fogyasztás (város/országút/átlag) 13,5/9,3/10,8 liter; tesztfogyasztás 11,8 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Toyota Hiace Combi Bus Long 2,5 TD): 7 975 000 forint.
Alapfelszereltség: ABS, 3 pontos állítható automataövek övfeszítővel elöl, 6 db 3 pontos automataöv hátul, 9 fejtámla, fényszórómagasság-állítás, két első légzsák, magasságállítású kormányoszlop és vezetőülés, oldalajtón ablak, rádió-előkészítés.
Extrák (nettó árak): rozsdamentes acél orrvédő 104 000 forint, légterelő 18 800 forint, hátsó gumiszőnyeg 3 500 forint, középső és hátsó textilszőnyeg 4800 forint, tetőcsomagtartó 5 keresztrúddal 59 100 forint, fix vonóhorog 38 200 forint, ködlámpaszett 27 500 forint.
Garancia: 3 év vagy 100 000 km.
Szervizperiódus: 7500 km.
Szervizköltségek: 100 000 km-ig 120 600 forint + 78 liter olaj.
Alkatrészkosár (nettó árak): szélvédő 67 100 forint, első fékbetét 16 200 forint, első lökhárító 58 300 forint, hátsó lökhárító 38 200 forint, fényszóró 26 100 forint, oldalablak 12 000 forint, külső tükör 16 900 forint.
Kötelező felelősségbiztosítás: 89 320 forint/év.
Casco biztosítás: 10 százalékos vagy 100 000 forintos önrésszel 340 020 forint/év, 30 százalékos vagy 300 000 forintos önrésszel 230 028 forint/év (Hungária Biztosító Rt.).
AZ ÉLLOVAS - Toyota Hiace Combi Bus Long 2,5 TD
Az eladási statisztikák alapján évek óta vezeti a haszongépjárművek toplistáját. Nem csoda: a kínálatban nem nagyon találni hozzá hasonlót: választható két- vagy négykerék-hajtással, dízel- vagy turbódízel motorral. Mi tesztünk során a kilencszemélyes, utasszállító változatot próbáltuk ki.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.