Az A4 Avant igazi látványkombi: sugárzik az erőtől, minden porcikája a funkcionalitás és a luxus egyedi keverékét mutatja. Az eltalált forma még ma, jó másfél évvel a legutolsó modellváltás után is vonzza az utcán a tekinteteket. A népszerűségét jelzi, hogy elődje a modellsorozat eladásainak 44 százalékát adta. Az utód – elfogult vélemények szerint – a formáját tekintve talán a legjobban sikerült az összes Audi kombi közül. A felfokozott várakozásokat igazolta a tapasztalat.
A biztonságérzet nem csak a hat légzsák miatt alakul ki az emberben, ha beül az autóba. Audis megoldás, hogy az utasokat elöl a karnyújtásnyi széles műszerfal óvja, oldalt pedig vállig körbefogják őket a magas övvonalú, hátrafelé emelkedő ajtók. Az ergonómia elöl abszolút megfelelő, némi hiányérzet talán csak a könyökelhelyezés lehetősége, illetve a sofőrnél az ülés-kormány-könyök közötti képzeletbeli háromszög kissé körülményes megtalálása miatt keletkezhet. A hátsó ülések 180 centi fölöttieknek hosszú távon nem ajánlottak.
Az igazi érzés azonban az, amikor az autó elindul. A konszern egyik csúcsterméke, a hathengeres TDI motor a jelenlegi technika minden vívmányát bevetve adja át elementáris erejét a négy keréknek. A kézi váltó még izgalmasabbá teszi a menetet, bár meg tudjuk érteni azokat, akik a Tiptronic-kapcsolású automatikus váltóra esküsznek. (Maradna egy szabad kezünk például a telefon vagy a hifi kezelésére.) A motor zaja erősebb, mint a common-rail befecskendezésű versenytársaké, más kérdés, hogy ez növeli a gépkocsi férfiasságát, és abszolút értelemben még így is elfogadható.
Az autó menet közben van elemében. Szerpentinen, frissen esett hóban is mintha vasúti pályán mozogna. Jó gumikra persze szükség van, de a quattrót szinte semmi nem hozhatja ki a sodrából, és inkább csak a vezető bátorsága az, ami határt szab nála a kísérletező kedvnek. Pillanatra se feledjük: miközben a quattro menettulajdonságai messze felülmúlják bármelyik kétkerék-hajtású konkurenséit, a megállásban nem jobb azoknál! Az Audi kombi egyébként rossz úton sem hallat egyetlen zörejt sem. A nagyszerűen kiegyensúlyozott futómű, a megerősített, horganyzott karosszéria, az egyenletesen szűk illesztések és – mindebből következően – a menetszélzaj hiánya pedig növelik az utasok luxusérzetét. Olyannyira, hogy felfokozott érzéseink akkor sem csillapodnak, amikor feltesszük a szerény kérdést: „Mindezt mennyiért?” Mert bizony az ár jóval tízmillió fölött kezdődik az A4 Avant bemutatott konfigurációjára. Az viszont feltétlenül kellemes bizsergéssel tölthet el bennünket, hogy benzinkutat már nem szükséges utánunk kötni, mert kímélő vezetéssel akár 800 kilométert is megtehetünk egy tankkal.
Műszaki adatok
Jelleg: középkategóriás kombi. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, állandó négykerék-hajtás.
Hajtómű: hathengeres, V6 turbódízelmotor VTG-vel. Hengerenként négy szelep. 2469 cm3, 132 kW/180 LE 4000/percnél. Max. nyomaték 370 Nm 1500–2500/percnél. Hatfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője körülbelül 11,1 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EDS (differenciálzár), ASR, ESP. Elöl négy lengőkaros felfüggesztés, hátul független felfüggesztés, trapézlengőkaros hátsó tengely. Kerékméret 7J x 16, gumiméret 205/55 R 16.
Méretek, súlyok: hosszúság 4544 mm, szélesség 1766 mm, magasság 1453 mm (tetőléccel), tengelytáv 2650 mm. Csomagtér 442 liter. Üzemanyag 66 liter. Saját tömeg 1645 kg, megengedett össztömeg 2195 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 222 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 8,7 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 11,2/6/7,9 liter, tesztfogyasztás 8,9 liter.
Gazdasági adatok
Alapár: 12 389 000 forint.
Alapfelszereltség: Skyguard T2 riasztórendszer, központi zár, indításgátló, automata klímaberendezés, 6 légzsák, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, két irányban állítható kormány, állítható magasságú vezetőülés, bőrkormány, csomagtérroló elválasztóhálóval, fekete tetőléc, ködlámpa, könnyűfém keréktárcsa, könyöktámasz elöl-hátul, 4 hangszórós rádió-előkészítés.
Extrák (bruttó, forint): bőr üléshuzat 604 000, elektromos első ülések 212 000, elektromos üvegtető 312 000, oldallégzsák hátul 124 000, tempomat 111 000, fedélzeti számítógép 95 000, vonóhorog 244 000.
Garancia: 1 év teljes körű nélkül, 3 év fényezésre, 12 év átrozsdásodásra.
Szervizperiódus: 30 000 km, olajcsere 15 000 km.
Alkatrészkosár (bruttó, forint): szélvédő 38 437, oldalablak 10 394, fékbetét 24 385, első/hátsó lámpa 71 803/34 666, első/hátsó lökhárító 67 700/74 447.
Kötelező biztosítás: 121 480 forint/év.
Casco biztosítás: 10 százalékos vagy 200 000 forintos önrésszel 565 908 forint/év (Allianz Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Porsche Hungária Kft.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.