Amerikában a gépkocsigyártók és -kereskedők kétszeresen is odafigyelnek az on-line aktivitásra – állapította meg a J. D. Power and Associates felmérése. Nagyon jól tudják ugyanis, hogy az autószalonok pénzt és időt takarítanak meg az internetes vásárlások révén. És nemcsak ők, hanem a vásárlók is jól járnak: azok, akik a weben keresztül keresik ki és vásárolják meg új vagy használt autójukat – és ők ma már a vásárlók majdnem kétharmadát teszik ki –, átlagosan 300-400 dollárral olcsóbban jutnak hozzá, mint ha személyesen tennék ugyanezt.
Korlátozott hazai kínálat
A gyártók közül egyik legeredményesebb ezen a téren a General Motors (GM), hiszen egy hónap alatt átlagosan 100 ezer internetes érdeklődőt irányított tovább on-line módon a márkakereskedőihez, és ezek 30 százaléka valóban vásárolt is autót.
A legnagyobb független webes vállalkozás, az Autobytel.com tavaly 600 ezer gépkocsivásárlást jegyzett, ami az összes USA-beli eladás 4 százaléka. A cég minden egyes megvalósult üzlet után 19 dollárt kap a márkakereskedőktől. Az idei terve 700 ezer eladott autó.
Az on-line érdeklődés fenntartásának és minél több vásárló elérésének egyik eszköze lehet a szolgáltatás globálissá tétele – az MSN Carpoint például 13 országban működik –, de az a cég is sikeres maradhat szolgáltatásai továbbfejlesztésével, amelyik országhatárokon belül tevékenykedik.
Az interneten keresgélve nem bukkantunk rá független magyar gépjármű-értékesítő weboldalára, és a gyártók oldalai közül is csak háromnál – a Volvónál, a Renault-nál és az Opelnél – találkozhatunk a magyarországi vevőket megcélzó úgynevezett autókonfigurátorral. Korábban a BMW honi weboldalán is igénybe lehetett venni ezt a szolgáltatást, bár csak a 3-as sorozatra. A Volvo és a Renault esetében a konfigurálás látványosabb és más jellegű, mint az Opelnél, de a végeredmény ugyanaz: az egyéni ízlés szerint állítható össze az autó, és kérhető ár-, illetve finanszírozási ajánlat a márkakereskedőtől, valamint az illetékes banktól.
Cél a kedvcsinálás
A Volvo az összes országban tavaly márciusban vezette be az autókonfigurátor-szolgáltatást, így a magyar honlapon, a www.volvocars.hu oldalon is. Az autókonfigurátort – a Volvo tájékoztatása szerint – eddig több mint 136 ezren látogatták meg, idén 90 ezer körül jár a szolgáltatást használók száma. Persze azok, akik ténylegesen a konfiguráció végére jutottak, jóval kevesebben vannak, mindössze körülbelül 5850-en. Végül tavaly 131, idén pedig 210 vásárló küldte el egyéni ízlése szerint összeállított autóját a márkakereskedőnek árajánlatkéréssel.
– Miután az ügyfél bejelentkezik a rendszerbe, elküldheti a konfigurációt a márkakereskedőnek, aki vagy telefonon, vagy – és ez a gyakoribb – személyesen veszi fel vele a kapcsolatot. Ha valaki eljut az árajánlat kéréséig, szinte biztos, hogy személyesen is felkeresi az eladót, sőt még ezután is gyakran változtat autója paraméterein. Egyébként raktáron ritkán van autó, az utakon is nehéz két ugyanolyan Volvót találni – számol be a tapasztalatokról Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária Kft. kommunikációs igazgatója.
Az autókonfigurátor célja tehát a minél alaposabb ismerkedés lehetővé tétele, a kedvcsinálás azáltal, hogy a látogatónak lehetősége van a kínálat feltérképezésére. Az érdeklődő először kiválasztja a modellt, választ hozzá motor-, karosszéria- és váltótípust, majd választ az autóhoz egy felszereltségi csomagot. Ezután a külső és belső megjelenést dobhatja fel különböző keréktárcsákkal vagy például faburkolatokkal, s az opciós listáról egyenként kiválogathatja az extrákat.
A konfiguráció megtekintése előtt a külső fényezést és a belső kárpitozást választhatja ki a vásárolni szándékozó. A folyamatot mindig az aktuális kombinációt mutató képek illusztrálják. Az autóépítés befejeztével a konfigurációt el lehet menteni, tovább lehet küldeni valakinek, illetve árajánlatot lehet kérni rá a legközelebbi márkakereskedőtől. Utóbbi esetben előbb elkészítik a felhasználói profilt.
Gyors és kevésbé részletes
A Renault webes autókonfigurátora szintén tavaly tavasszal indult. A cég tájékoztatása szerint már erős igény volt rá, s ezt később a regisztrációs számok is visszaigazolták. A tervezőprogramot a vevők mellett az értékesítők is használják.
A www.renault.hu oldalon is több ezren állították már össze autójukat, és az érdeklődők körülbelül egyharmada árajánlatot is kért. Ehhez itt regisztrálás szükséges, az ajánlatkérés e-mailben érkezik a kereskedőhöz. Miután a kereskedő felveszi a kapcsolatot az érdeklődővel, a vásárlás adminisztrációs szempontból a hagyományos úton halad tovább.
A tervezőre rákattintva új ablakban ugrik elő a program, a modell kiválasztásával kezdődik a logikusan felépített, de elég részletes konfigurátor. Első lépésként a motortípust és az alapfelszereltséget lehet meghatározni – az egyes felszerelések listaszerűen jelennek meg –, majd az extrák következnek. A konfigurálás folyamata gyorsabb és kevésbé részletes, mint a Volvónál, így az összeállított Renault gépkocsinál a szín és a belső kárpit kiválasztása is pillanatok alatt lezajlik.
Pénzügyi segítség
A www.opel.hu oldalra kattintva az Opel BuyPower segítségével “szerkeszthetjük meg” autónkat.
Először a gépkocsi kategóriáját – városi autó, kiskategóriás, családi autó, cégautó, terepjáró, sportautó – és a karosszéria fajtáját határozhatjuk meg, utána beírhatjuk, hogy általában hány utast szállítunk, majd következik a motor méretének és típusának kiválasztása. Ha tudjuk, mekkora összeget szánunk az autóra, ezt szintén megadhatjuk, mielőtt elindul a keresés. Ha a rendszer rátalál a paramétereket leginkább teljesítő modellre, rajtunk áll, hogy részletesen is tájékozódunk a járműről, vagy pedig rögtön elindítjuk a konfigurálást. Ha az utóbbit tesszük, válogathatunk a motorok között, tetszés szerint meghatározhatjuk a gépkocsi színét és kárpitját. Továbblépve legördül az extralista.
Az összegzést követően háromféle finanszírozás közül választhat az érdeklődő, és mindegyikre külön kiszámítható a havi törlesztés összege. A kapcsolatfelvétel viszont csak személyesen történhet.
Áttörés nem várható
A Porsche Hungaria 165 kereskedéssel van jelen Magyarországon, és 9 honlapot tart fenn, amelyből 7 a különböző autómárkáké. A vállalat jövőbeli tervei között szerepel a honlapok egységesítése a márkakereskedői oldalakkal, de autókonfigurátor megjelenése egyáltalán nem várható.
A márka weboldalai szigorúan frissülnek, “prospektushonlapok”, amelyek teljes körű információt nyújtanak az egyes modellekről, akciókról, tehát alapvetően arra szolgálnak, hogy az érdeklődőket és az ügyfeleket minden igényt kielégítően tájékoztassák.
– Az emberek a márkakereskedéseket személyesen keresik fel, mert semmi nem helyettesítheti az élményt, mikor az ember beül a kocsiba, megtapintja a felületeket, kipróbálja az autót – mondja Vérten Sándor, a Porsche Hungaria Kft. PR- és kommunikációs menedzsere. – Magyarország autópiaca kis méretű, az állandó internetezők életkora húsz–harminc év között van, és a legtöbben budapestiek. Ez az egyik oka annak, hogy a következő három-négy évben sem változtatunk stratégiánkon – teszi hozzá a menedzser.
Hasonló véleményen van Melegh Csaba, a DiNero Internet Stúdió kreatív igazgatója, aki szintén nem vár áttörést, és annak ellenére nem hisz az on-line autóvásárlás elterjedésében Magyarországon, hogy ők kezdték néhány évvel ezelőtt szinte elsőként ezt a fajta tartalomszolgáltatást.
– A világháló kitűnő információgyűjtésre, de az olyan személyes kapcsolatot igénylő dolgokra, mint az autóvásárlás, nem az igazi – mondja. – Például lehet, hogy személyesen rábeszélnek egy autóra, amit nem is akartam megvenni. Igaz, ha az interneten ugyanaz az autó olcsóbb lenne, azért meggondolnám a vásárlást – teszi hozzá.
Állítsd össze, és rendeld meg!
Az új autót vásárlók hatvankét százaléka a világhálót használja autója összeállítására, illetve megvételére – egy Amerikában készített felmérés szerint. Ezzel szemben Magyarországon a gyártók egyelőre csak a minél alaposabb és részletesebb tájékoztatás céljából tartják fenn weblapjaikat. Bizonyos márkatípusok persze nálunk is megrendelhetők interneten, de az itt történő vásárlások aránya az összes eladásokon belül elenyésző.
Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa
A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát
Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek
A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.