A régi az új gazdaságban

Tévhit, hogy az új gazdaság uniformizáló hatású. A globalizálódó világgazdaság nem csak a tőkeerős nagyok számára adja meg a távolabbi piacokra eljutás lehetőségét. Az e-kereskedelem demokratizál, fellazíthatja a megmerevedett piaci erőviszonyokat.

Az kétségtelenül igaz, hogy a virtualitáson és elektronikus kommunikáción alapuló iparágak és szolgáltatások irdatlan fejlődése szinte kényszerítően diktálja az átalakulás irányát és módját. De az már nem igaz, hogy nem hagy további életképes alternatívát. A régi gazdaság szereplői és az őket reprezentáló blue chip részvények nem fognak szükségszerűen máról holnapra kihalni, eltűnni. Az érzéki megismerésre építő termékek és szolgáltatások életben maradnak, legyen szó akár magas színvonalú könyvkiadásról az elektronikus könyvekkel szemben vagy speciális konyhájú étterem üzemeltetéséről a netpincérségek ellenében.

Az viszont már biztosnak látszik, hogy a vállalkozók túlnyomó többségének kétlakivá kell válnia. A régi gazdaság háttérbe szorulása miatt fizikai tevékenységüknek az e-kereskedelem lehetőségeit igénybe vevő virtuálisabb változatát is létre kell hozniuk. És talán az új idők jegyében ez lesz a húzóágazat, míg az üzleti tevékenység ódivatúbb, hagyományosabb, fizikaibb része ennek hátán él majd meg, megmaradva a régi időkből tovább élő hóbortnak, kedves, konzervatív szokásnak.

Az új gazdasági és kereskedelmi rendszer, az új szokások és vásárlói igények nem söprik el egyik napról a másikra a hagyományos üzleti formákat, jó ideig együtt fognak élni, természetesen globálisan és üzletfajtánként állandóan változó arányban. De senki nem kerülheti el a változást, változtatást. Az üzlet minden színterén stratégiaváltásra, rugalmas alkalmazkodásra és jóval nagyobb kreativitásra van szükség, mint volt valaha. Mindennapjainkban ezt jelenti a globalizáció jelenléte.

Kriston László

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo