A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai alapján idén januárban és februárban összesen 778 darab 2,5 tonna alatti kishaszonjárművet adtak el, míg a 2,5 és 3,5 tonna közöttiekből, ugyancsak két hónap alatt, 2291 darabot értékesítettek Magyarországon. A két szegmenset együtt tekintve a legtöbb autót a Ford (20,1%), a Renault (12,7%), a Fiat (11%), a Kia (8%), valamint a Citroën (6,5%) adta el. Tavaly egyébként ezen a részpiacon 20 százalékos volt a visszaesés az azt megelőző évhez képest, és ez volt az első év, amikor a hét vezető nyugat-európai tehergépkocsi-gyártó eladásai 2-3 százalékkal csökkentek.
A legnépszerűbb típusok
A legnépszerűbb típusok idén: a Ford Transit, a Renault Master, a Fiat Ducato, a Kia K2500, de komoly a részesedése a Mitsubishi Pajero Pickupnak, valamint a Volkswagen T5 Transporternek is. A 2,5 tonna alatti kategóriában a Skoda Praktik (14,4%), a Renault Kangoo Express (13,9%), az Opel Combo (11,6%), a Citroën Berlingo (9,4%), valamint a Peugeot Partner (8,4%) „uralkodik”.
A 3,5–44 tonna összgördülő-tömegű nagyhaszonjárművekből idén az első két hónapban 624 darab kelt el. A legtöbb eladást a Mercedes (179) és az Iveco (143) jegyzi, őket követi a Renault (74), a Volvo (66), továbbá a Scania (52), a MAN (47) és a DAF (37).
Az elmúlt években a haszongépjárművek belföldi eladási árai csak annyival emelkedtek, amennyivel a járművek korszerűsödtek. Nem éri meg külföldről új tehergépkocsit behozni, mert ezek nálunk a legolcsóbbak. Május elsejétől ismét megengedett euro 2-es teherautók és buszok behozatala az országba, hogy a belföldi, javarészt elöregedett és korszerűtlen járműpark frissítését elő lehessen segíteni. Múlt év január elsejétől csak euro 3-as, tehát az Európai Unióban 2001 októbere után forgalomba helyezett járművet lehetett importálni, ami azonban a fuvarozók jó része számára elérhetetlen volt. Az euro 2-es és euro 3-as teherautók közti árkülönbség akár 4 millió forint is lehet, míg az autóbuszoknál ennek a többszöröse is.
3,5 tonna alatt áremelkedés
Az úgynevezett autókereskedelmi csoportmentességi törvényt, amely arra kötelezi a gépkocsigyártókat, hogy 2005. október 1-jéig harmonizálják a gyári átadási áraikat, 2002 júniusában fogadták el az unióban. A törvény célja az európai árturizmus megakadályozása, és a 3,5 tonna össztömeg alatti haszonjárművekre is vonatkozik. Az árharmonizáció tavaly indult el, és negyedéves ciklusokban, lépésről lépésre, 0,5–2 százalékos árnövekedésekkel közelíti a gyártói átadási árakat az egyébként magas német–francia középársávhoz. 2005. október 1-jétől ettől csak a +/–5 százalékos eltérés lesz megengedett.
– Rendszeres munkakapcsolatban állok az Európai Autókereskedők és Autójavítók Szövetségével (CECRA), a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szervezete (Gémosz) pedig, a régióban egyedüliként tagja ennek az európai szervezetnek. Az e forrásokból származó információk alapján ki merem jelenteni, hogy az uniós csatlakozást követően várhatóan a kishaszonjárművek piacán lesz a legnagyobb áremelkedés. Míg a kis- és középkategóriás személyautók esetében hazánk 10–15 százalékos árelőnnyel rendelkezik más országokhoz képest, addig a kishaszonjárműveknél 30–40 százalékos (!) az árelőnyünk. Ezért, aki teheti, minél hamarabb szerezze be a termelőeszköznek számító kishaszonjárművét, illetve cserélje le a meglévőt – hangsúlyozza Gablini Gábor, a Gémosz elnöke.
3,5 tonna felett nem tudni biztosat
A kis- és nagyhaszonjárművek piacát külön kell kezelni, mert amíg előbbieknél bizonyosan jelentős drágulás várható, utóbbiaknál május elseje előtt senki nem tud biztosat mondani. Egyes felmérések szerint ebben a kategóriában a magyar árak a környező országokéihoz hasonlók. A 3,5 és 44 tonna közötti haszonjárművekre nem vonatkozik a regisztrációs adó és a vám, viszont néhány alkatrész után – mint a gumiabroncs, az olaj, az akkumulátor vagy a légkondicionáló berendezés hűtőközege – környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni. A nagyhaszonjárművek emellett sokkal összetettebb, egyedibb járművek, mint a kisteherautók.
– A teherautók erősen személyre szabott járművek, mert a járóképes alvázra rengeteg különböző felépítményt raknak, amelyeket ráadásul más és más cég, eltérő anyagokból gyárt le. A fuvarost a jármű felépítményes végső ára érdekli, amelyet minden esetben a vevői igények részletes felmérése után határoznak meg, így a gyártók árait szinte lehetetlen összevetni. A legolcsóbb felépítmény 1 millió forint körül van, míg egy speciális betonkeverő- vagy tűzoltóautó-felépítmény az alapár kétszeresét teheti ki. Mostanában a ponyva és plató felépítmények helyett egyre inkább terjednek a dobozos járművek, sokszor hátsó emelőfallal ellátva. Emellett a teherautóknál kulcsfontosságú a megfelelő szervizháttér és a kedvező garanciafeltételek. Nem mindegy például, hogy ha netán kiesik a fuvarból egy teherautó, tudnak-e biztosítani ugyanolyan csereautót helyette – mondja Gallatz Zoltán, a Renault Trucks Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója.
– Az utóbbi években az Ivecónál nem volt áremelkedés, csak amennyire a járművek korszerűsödése indokolta. Május 1-je után többet tudunk majd, de véleményem szerint sem árcsökkenéstől, sem pedig árnövekedéstől nem kell tartani. Léteznek olyan törekvések, hogy egy jármű ugyanannyiba kerüljön itthon, mint például Belgiumban, de ez nem egyik hónapról a másikra fog megtörténni. Években mérhető az árharmonizáció folyamata – véli Ruff János, az Iveco Levantex Kft. kereskedelmi igazgatója.
A kicsi kocsi újra drágul
Nem éri meg új tehergépkocsit importálni, mert ezek a járművek hazánkban a legolcsóbbak – állítják a gépjármű-forgalmazók. Május elsejétől újdonság viszont, hogy ismét behozhatók az euro 2-es teherautók és buszok az országba, amivel a javarészt elöregedett és korszerűtlen járműpark frissíthető fel.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?