A kedvenc dobozos - Citroën Berlingo 1,9 D

Az 1996-ban bemutatkozott, első látásra meghökkentő, dobozos járműből mára igazi közönségkedvenc lett. Nem véletlenül: kedvező az ára, és igen jó a használati értéke. Kényelemben is vetekszik a testvérmodell Peugeot Partnerrel és másik francia vetélytársával, a Renault Kangoo-val.

A Berlingo a debütálása óta folyamatos megújításon megy át. Idén a gyár -növelendő a használati értéket - az SX és a Multispace változatban bevezette a kétoldali tolóajtót. Ezzel a Citroën ismét egyedit alkotott. A formabontó autót tekinthetjük hagyományos limuzinnak, kombinak vagy akár egyterűnek is. Mi tesztünkben az 1,9 literes dízelmotorral felszerelt haszongépjárművet vallattuk.
Az autó viszonylag nem hosszú karosszériája meglehetősen széles, és igen magas. Ránézésre sejteti a 3 köbméteres rakodóteret, amely a mi autónkban nélkülözött mindenféle belső borítást. A „funkcionális puritánság” egyértelmű: ezt a furgont haszongépjárműnek szánták, az áfa-visszaigénylés itt nem leplez álcázást. A rakományt a legváltozatosabb helyeken rögzített kapaszkodófülek segítségével fogathatjuk meg, a tolóajtókon keresztül pedig a raktér bármely helyét könnyedén elérhetjük. A Berlingo ideális szállítójármű, amelybe szűk városi helyeken vagy kisebb garázsokban is egyszerű a pakolás.
A kocsiban a vezető mellett még egy személy utazhat, viszonylagos kényelemben. Mindkettejük számára a megemelt üléspozíció és a megerősített, tervszerűen gyűrődő karosszéria az eddiginél nagyobb biztonságot ígér. Kényelmük feltétele azonban, hogy magasságuk a 180-185 centit ne haladja meg, mert különben szűk lesz nekik a hely: az üléseket a raktér miatt nem lehet kellő mértékben hátratolni. Miközben a Berlingo a gyár tájékoztatója szerint szinte minden aktív biztonsági felszereléssel is ellátható, sajnálatos, hogy a „mezítlábas” furgonváltozat még vezető oldali légzsákot sem tartalmaz. Ugyancsak bosszantó apróság: a városi, bűzös levegőt alapáron nem lehet az utastérből kizárni. Ahol egyébként a tervezők megpróbáltak minden (alul és fölül) eldugott helyet kihasználni. Tetszett az is, hogy a beépíthető rádiót lehajtható fedél rejti el a kíváncsi szemek elől.
A hagyományos szívódízel motor jóindulatúan reagál a vezető minden mozdulatára, semmi extra, de az megbízható minőségen. Azt mondhatnánk: a haszonjármű változatba ez illik tökéletesen. Fogyasztása sem volt rossz, de a gyár jelzett értékeit meghaladta, igaz, az autó tesztünk során még 1000 kilométer alatt járt. Úttartása feltétel nélkül dicsérhető, rugózása üresen és terhelten is a Citroën család legjobb hagyományait idézi.
Igen kellemes a Berlingo ára is. A benzines változat már kétmillió forint alatt megkapható. A potenciális vásárlónak mindazonáltal érdemes eleve néhány mértékletes árú extrafelszereléssel rendelnie Berlingóját.

Műszaki adatok

Jelleg: kiskategóriájú haszonjármű. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor.
Hajtómű: négyhengeres szívódízelmotor, 1905 cm3, 53 KW/71 LE 4600/min-nál. Max. nyomaték 120 nm 2000/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervókormány, a fordulókör átmérője 11,25-11,75 m. Elöl tárcsa-, hátul dobfék. Elöl McPherson felfüggesztés, hátul torziós rudakkal felszerelt, független kerékfelfüggesztés. Gumiméret: 165/70 x 14. Üzemanyag: 60 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság: 4108 mm, szélesség: 1719 mm, magasság: 1802 mm. Rakodótér: 1700 x 1600 x 1245 mm. Saját tömeg: 1155 kg, összsúly: 1955 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 144 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 15,6 s, fogyasztás (90 km/h, 120 km/h, város, átlag): 5,6/8,1/7,3/7 liter/100 km, tesztfogyasztás: 8,5 l/100 km.

Gazdasági adatok

Alapár (Citroën Berlingo 1,9 D): 2 280 000 forint + áfa.
Alapfelszereltség: transzponderes indításgátló, merevített ajtólemezek, kétszárnyú, üvegezett oldalra nyíló hátsó ajtó, két, aszimmetrikusan elhelyezett oldaltolóajtó, állítható magasságú szervókormány és fényszóró, körbefutó műanyag ütközésvédők, biztonsági övek, pirotechnikai övfeszítőkkel, fűthető hátsó szélvédő, 2 hátsó ablaktörlő, rádió-előkészítés, raktéri gumiszőnyeg.
Extrák (nettó árak): vezető oldali légzsák: 52 000 forint, vezető- és utasoldali légzsák: 105 000 forint, ABS: 165 000 forint, kétoldali fix oldalablak: 20 000 forint, légkondicionáló: 200 000 forint.
Garancia: 1 év teljes körű, kilométer-korlátozás nélkül, 3 év szavatosság, 12 év átrozsdásodás ellen.
Szervizperiódus: 20 000 km vagy 1 év.
Alkatrészkosár: első fékbetét 16 760 forint, fényszóró 23 150 forint, hátsó lámpa 9500 forint, szélvédő 54 890 forint, első oldalüveg 11 800 forint, külső tükör 18 290 forint.
Kötelező felelősségbiztosítás: 59 224 forint/év.
Casco biztosítás (közelítő értékek): 10 százalékos vagy 50 000 forintos önrésszel 186 000 forint/év, 20 százalékos vagy 300 000 forintos önrésszel 120 000 forint/év (Hungária Biztosító Rt.).

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo