A helyi sikerekért

A jövőben az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium feladata lesz, hogy egységes, integrált szervezetbe fogja össze a területfejlesztési, területrendezési, településfejlesztési és az építésügyi feladatokat. Az új koncepció célja, hogy a fejlesztések minél hatékonyabban, komplex módon tudjanak megvalósulni. A területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkárság élére dr. Szaló Pétert nevezték ki. Őt kérdeztük a jövőben megvalósuló fejlesztési irányokról.

Dr. Szaló Péter 2004-től a Nemzeti Fejlesztési Hivatal elnöki pozícióját töltötte be, 2006 júliusától pedig az ÖTM területfejlesztésért és építésügyért felelős szakállamtitkára. A kinevezés nem csupán pozícióváltást jelent. Mostantól új struktúrában folyik a hazai területfejlesztés: a tárca koordinálja a régiók tervező munkáját, míg az NFH "utódja", a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség bonyolítja az operatív programokat.

Dr. Szaló Péter
Pályáját a VÁTI-ban kezdte. 1978 és 79 között tervező gyakornok, 1979-86-ig regionális tervező, majd 1986-ban vezető tervező lett. A kistérségi és országos területfejlesztési koncepciók kidolgozásával, tervek készítésével nagyban hozzájárult az akkori a VÁTI szellemiség alakításához.
Szerepet játszott a 90-es évek elején a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium kialakításában, és nagymértékben segítette a hazai területfejlesztés, településtervezés, illetve településrendezés alakulását. 1991-98-ig a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium helyettes államtitkáraként közreműködött a területfejlesztési, valamint az épített környezetalakítástól és védelemről szóló törvény megalkotásában, az építész és a mérnök kamara, a háttérintézmény kialakításában.
Hosszú éveken keresztül ellátta a területfejlesztési PHARE-programok programengedélyező tisztségviselői feladatait. 1998-tól az FVM területfejlesztési helyettes államtitkáraként, az magyar-EU tárgyaló delegáció tagjaként részt vett a csatlakozás előkészítésében, az EU strukturális alapjai fogadásának előkészületeiben, hozzájárult a Területi Információs Rendszer kialakításához, a Balaton törvény és más területrendezési tervek előkészítéséhez.
2002-től a MeH Nemzeti Területfejlesztési Hivatala szakmai elnökhelyetteseként irányította többek között a Regionális Operatív Program kidolgozását. 2004-től 2006-ig a Nemzeti Fejlesztési Hivatal elnökeként az EU támogatások koordinálásáért felelt. 2006. júliustól az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium területfejlesztésért és építésügyért felelős szakállamtitkárává nevezték ki.

- Mi lesz az ön által vezetett államtitkárság feladata?

- Ez az államtitkárság sok-sok szakterület közös tető alá hozását jelenti. A tárca kiemelt feladata az önkormányzati szakterület és a területfejlesztés. A kettőt szorosan összekapcsolja a településfejlesztés, ami korábban az önkormányzati államtitkárhoz tartozott. De az építésügy kapcsán egy helyre került a településrendezés is, ami viszont a területfejlesztéssel együtt szabályozott területrendezési feladatokhoz kapcsolódik. Egyfajta habként a tortára a településüzemeltetési feladatok is ide kerültek, ami szintén helyi önkormányzati feladatkör. Mindezeknek megvan a logikája. Nem elég új kapacitást kínálni, annak fenntartható működéséről is gondoskodni kell: a visszapótlásról, az amortizációról, a működtetési költségekről. Egy felelős gazdálkodónak valamennyi területet együtt kell ellátnia. A területfejlesztés sajátos módon kapcsolódik a többi ágazati fejlesztőmunkához. Vegyük például a turizmust. Egy terület turisztikai aktivitása elsősorban természeti, helyi adottságoktól, infrastrukturális elérhetőségi viszonyoktól, települési hagyományoktól, települési értékektől függ. Másik szálon kapcsolódik a sport, ami az egészségmegőrzéshez is társul. Úgy gondolom, hogy a tárca feladata, hogy ezt a komoly összefüggésrendszert kibontsa.

- Hogyan kapcsolódik össze a Bajnai Gordon vezette Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, és a szaktárca munkája? Mennyire léteznek szinergiák, és azokat hogyan lehet kihasználni?

- A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség magába integrál a jelenlegi öt irányító hatóságból négyet; az agrár- és vidékfejlesztési operatív program viszont 2007 után is elkülönül. Minden, ami kohéziós forrásokból lesz megvalósítva, az egyetlen egy csatornán, a Fejlesztési Ügynökségen keresztül érkezik Magyarországra. Ez az ügynökség bonyolítja a programokat és koordinálja az ágazatok fejlesztéseit. A másik oldalon ugyanakkor mi koordináljuk a régiók tervező munkáját. A régiók részt vehetnek a helyzetértékelésben, a koncepcióalakításban, a stratégiakészítésben, a végén pedig az operatív programok készítésében, sőt, a későbbiekben a kétéves akciótervek kidolgozásban is. A Nemzeti Fejlesztési Terv két fontos horizontális célkitűzést emel ki. Az egyik az esélyegyenlőség, a másik a kohézió követelménye. A kohézió a társadalmi különbségek mérséklését, valamint a területi, társadalmi, gazdasági különbségek enyhítését célozza meg. Ezt csupán regionális munkával nem lehet elérni. Olyan tervet kell kialakítani, amely minden egyes célkitűzése, minden egyes programja az ország felzárkóztatását és a területi különbségek kiegyenlítését szolgálja. Hogy ezt lefordítsam, elmondok egy példát. Ma egy regionális operatív programban jelennek meg a területi kategóriák. Például a hátrányos helyzetű megyékben támogatást kap az egészségügy fejlesztése, az elmaradott térségekben lehet alapfokú oktatási, nevelési létesítményeket megvalósítani, az idegenforgalmi térségekben pedig turisztikai fejlesztéseket. Ha megnézzük, hogyan alakul a regionális operatív program felhasználása, akkor azt látjuk, hogy nagyon jól szolgálja a jó adottságú térségek fejlődését, ugyanakkor az elmaradott térségek felzárkóztatását is. De a gazdasági versenyképességi program már nem ilyen. A támogatások 40 százaléka a fővárosban és Pest megyében, azaz a közép-magyarországi régióban került felhasználásra. Mi az eredménye? Az, hogy növekszik a közép-magyarországi régió, de a szegényebb területeken, ahol gyengébb a gazdaság, kevesebb marad a munkahely, alacsonyabb támogatáshoz jutnak. Tehát nő az egyenlőtlenség. Hogy ezt elkerüljük, nagyon fontos, hogy az ágazati operatív programokban megjelenjenek a területi célok, különösen a felzárkóztatás követelménye. A tárca kialakított egy metódust a támogatások régiók közötti felosztására, hogy legyen egy kívánatos arány, amit figyel az irányító hatóság, amikor a döntéseit hozza. Például, ha Közép-Magyarország elérte a 30 százalékot, vizsgáljuk meg a többi régiót, hogy kaphatnának ők több támogatást.

#page#

- Mi áll az ország területfejlesztési stratégiájának a középpontjában?

-Két látszólag egymást kizáró célkitűzés. Az egyik a felzárkóztatás, a hátrányos helyzetű térségek fejlesztése és a területi egyenlőtlenségek mérséklése. A másik pedig a versenyképesség javítása. Forráshoz jut az elmaradott régió, és forráshoz jut a legfejlettebb régió is, de különböző módon. A legfejlettebb térségben már egy hitel-, vagy kamattámogatás is segítség, hiszen itt akár a tőkepiacokról is pénzhez jutnak. Ezzel szemben a hátrányos helyzetű térségben, ahol hihetetlen tőkehiány van, nincsenek a hitel fedezetéül szolgáló vagyontárgyak, ott csak a vissza nem térítendő támogatás lehet segítség. A másik szempontrendszert indokolja, hogy mindeközben szüksége van Magyarországnak arra is, hogy megerősítse pozícióját a világpiacon. Hogy legyen olyan termék, olyan szolgáltatás, ami versenyképes, amikre büszkék lehessünk mint magyar termékekre. Nem a nemzeti büszkeség miatt, hanem azért, hogy legyen munkája a magyar termelőnek, vállalkozónak. Ma nagyon kevés az igazi saját termék. A gazdaságnak szüksége van innovációra, szellemi megújulásra. Ennek érdekében segíteni kell az egyetemek, kutatóintézetek, vállalatok együttműködését, de ezt csak ott lehet megtenni, ahol léteznek ezek az intézmények: a fővárosban, nagy egyetemi központokban. Innovációt támogatni bármennyire is szeretnénk, nem lehet elmaradott térségben, mert nincsenek meg sem a gazdasági, sem a szellemi feltételei. Vagyis egyfelől a csúcsokra koncentrálunk, ezek versenyképességét próbáljuk elősegíteni, másfelől pedig a településhálózat alsó szintjére.

 - A parlament leszavazta a közigazgatási reformot. Mennyiben befolyásolja ez a területfejlesztési politika megvalósulását?

- Nagymértékben meghatározza, hiszen a regionális önkormányzatok kötelező feladatai között nagyon hangsúlyos szerepet kapott a regionális gazdaságfejlesztés, a területfejlesztés. A regionális önkormányzat lett volna a régió gazdája: részben működtette volna az uniós és hazai támogatásokat, kidolgozta volna a terveket, jóváhagyta volna a programokat, gyűjtötte volna a projekteket. Mint egy jó gazda, aki hosszú távra látja a forráslehetőségeket, az igényeket, és ennek tükrében mérlegel. A regionális önkormányzat felelős lett volna az egészségügyért, oktatásért, a kultúráért és az idegenforgalomért. Szakértők szerint megyei szinten például nem lehet jó egészségügyi rendszert kialakítani. A kórházi ellátás racionalizálása nem működött, a fölös kapacitások pedig mindig megmaradtak a következő kormány számára feladatként. Most, hogy nem lesz regionális önkormányzat, módosítani kell a területfejlesztési törvényt. Az biztos, hogy a potenciális gazda szerepből csak kevesebb tud megvalósulni, mert nem lehet összegyűjteni a szerteágazó feladatköröket, így a közöttük lévő szinergiák sem erősödnek fel. Maradnak az izolált szakági törvények, de azért amit lehet, ezen keretek között is megpróbáljuk kialakítani. A megyei hatáskörök egy része régiószintre telepíthető. Például a megyei területfejlesztési tanácsok, a megyehatáron túlmenő közös feladatok ellátására létrehozhatnak térségi fejlesztési tanácsokat. Ennek régió szintre telepítésével szeretnénk elkerülni, hogy a megyei fejlesztési tanácsok a régiót kikerülve párhuzamos intézménystruktúrát hozzanak létre.

 - Ma viszont a regionális tanácsok nem választott intézmények.

- Igen, de ezekkel a feltételekkel is lehet, sőt, kell működni. Az önálló regionális operatív programok szintén fontossá teszik a területfejlesztési törvény átgondolását. A hat program akkor kap értelmet, ha a lebonyolításban szerepet kapnak a regionális fejlesztési tanácsok, ügynökségek. Ha csak a központi szervezetek kapnak teret a jövő formálásában, az ország nem lesz sikeres.

 - Régóta húzódó vita a régiók és megyék szerepének tisztázása. Vajon kellenek-e megyék?

- A megyerendszer olyan gyenge hatáskörökkel rendelkezik, hogy igazán nem áll útjában a regionalizmusnak, de megyei szinten vannak ellenzői a változásnak, hiszen ez koncentrációval jár. Ugyanakkor a regionalizmus azt is jelenti, hogy újabb állami feladatokat lehet delegálni. Idetartozik a regionális gazdaságfejlesztés vagy a gazdaságszervezés. Magyarországon szükség van a régiókra, de nem azért, mert az Európai Unió ezt mondja; azoknak a feltételeknek így is eleget tudunk tenni. Magyarországnak azért van szüksége régiókra, hogy ily módon is elősegítse a társadalmi, gazdasági fejlődést. Szükséges lenne a régió gazdasági szereplői között a hálózati együttműködés kialakulására, az egyes önkormányzatok valamint önkormányzatok és a gazdasági szereplők közötti együttműködésre. A régió egészére kiterjedően kellene gazdaságszervezési feladatoknak megjelenni. Tudományos kutatók azt mondják, hogy újraiparosításra van szükség. Ezt a feladatot a régiókhoz kell telepíteni, nem lehet a megyéknek adni. Túl kicsi egységet jelentenek; gazdaságszervezési szempontból nem lenne optimális.

Megye vagy régió?
A hét önkormányzati szövetségből hat - a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Megyei Jogú Városok Szövetsége, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége, a Községi Önkormányzatok Szövetsége és a Magyar Faluszövetség - elvileg támogatta a kormány közigazgatási reformelképzeléseit, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Gémesi György viszont technikai okokra hivatkozva nem vett részt az ezzel kapcsolatos tárgyaláson. A megyék megszüntetésének tervét a Megyei Önkormányzatok Szövetsége sem kifogásolta amennyiben erős régiók jönnek létre.
Igaz Gyenesei István, a szövetség elnöke parlamenti beszédében hangsúlyozta: "Az államigazgatás hatékonyságát csak egyidejű decentralizációval és centralizációval, a funkciók jelentős részének kistérségi és regionális szintre való helyezésével lehet elérni. A régió azonban nem nagyobb méretet jelent, hanem többlethatáskört, amihez elsősorban a minisztérium-dinoszauruszok radikális reformjára van szükség."
Wekler Ferenc, a Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetségének elnöke pedig kifejezetten támogatta a megyék megszüntetését célzó kormányzati törekvést, mert mint elmondta "azoknak nincs funkciójuk, az intézményfenntartáson kívül semmilyen feladatot nem látnak el. A régiók ezzel szemben rendeletalkotási jogot kapnának, adókat vethetnének ki, ennek megfelelően saját vagyonnal rendelkeznének".
A megbeszélésről távol maradt Gémesi György a tervezett változtatásokkal kapcsolatban a Magyar Rádiónak elmondta: "Elsősorban az alulfinanszírozottság miatt jutott a jelenlegi önkormányzati rendszer működőképességének határára. A tervezett közigazgatási reform nem tekinthető csodafegyvernek, mert nincsenek benne pénzügyi tartalékok. A hivatalok, vagy az önkormányzati képviselők számának csökkentése nem oldja meg a financiális gondokat." A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke kiemelte, nem hagyják, hogy csupán azért szüntessenek meg jól működő dolgokat, mert az új változat olcsóbb.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének szentendrei küldöttgyűlésének megnyitóján dr. Zongor Gábor, a TÖOSZ főtitkára a kormányzat önkormányzati reformtörekvéseivel kapcsolatban hangsúlyozta, az átalakítást valóságos decentralizációnak kell kísérnie. A reformok nem szólhatnak csupán a megyei dekoncentrált szervek integrációjáról és regionalizációjáról.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo