A feladat: pozícióőrzés

Már-már megkongatta a vészharangot több, idén megjelent jelentés Kelet-Közép-Európa és így Magyarország felett az üzleti folyamatok és az informatikai szolgáltatások kihelyezésének piacán eddig betöltött szerepének elvesztése miatt. Az okok között első helyen az egyre növekvő munkaerő-költségek szerepelnek. A versenytársak között Románia és Ukrajna szerepel. Csekély vigasz számunkra, hogy Thaiföld és India számára a Fülöp-szigetek és Vietnám jelent fenyegetést. Milyen jövő elé néz a magyar outsourcingpiac?

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az elmúlt évek sikerei közül kiemelkedik azoknak a Magyarországra települt központoknak a működése, amelyek több száz, magasan kvalifikált munkaerőt foglalkoztatva az egész világra kiterjedő szolgáltatást nyújtanak multinacionális vállalatoknak vagy azok ügyfeleinek. Az emelkedő fizetések és a növekvő adóterhek sem rontottak eddig hazánk piaci pozícióin, bár a nemzetközi verseny drámaian erősödött e téren az elmúlt években. A magyar nagyvállalatok és a kormányzati szféra egyelőre nem tudta kihasználni az outsourcingban meglévő hatékonyság és költségmegtakarítás előnyeit, viszont a kis- és középvállalatok, igaz, egyelőre nem túl nagy számban, már beléptek erre a piacra.

Árnyaltabb a kép

Nem csak Magyarországon versenyképességet rontó tényező, hogy ha a fizetések nem is, de a munkabérköltségek igen magasak. Mint azt Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség (MOSZ) elnöke elmondta: Indiában, amely az informatikai outsourcing legjelentősebb bázisa, olyan mértékben nőttek a fizetések, hogy azok szintje már nem kompenzálja az olyan kellemetlenségeket, mint a kulturális különbségek, a földrajzi távolság vagy eltérő időzónák. Az elnök azért árnyalná a képet: a kihelyezett folyamatok keletebbre költöztetése eddig a munkafolyamatok "legalsó szintjét" érintette. A feltörekvő országokba ugyanis leginkább az egyszerűbb munkákat helyezik ki: a pénzügyi szolgáltatások közül a bérszámfejtést, könyvelést, dokumentumfeldolgozást.

Az outsourcing-szolgáltatásban mind Magyarországon, mind a világban élen járó EDS ügyvezető igazgatója, Szakál László szerint ugyan nagy versenytársnak számít India és a Távol-Kelet, de hazánknak van egy komoly versenyelőnye: a nem angol nyelvű szolgáltatásokban Ázsia nem rúg labdába. Az unióhoz újonnan csatlakozott országokkal azonban már más a helyzet, hiszen az elmúlt időszakban végrehajtott adó- és járulékemelések, valamint a némileg kiszámíthatatlanná vált gazdasági környezet sokat rontott a helyzeten. Szerencsére egyelőre nem érezhető a bizalomvesztés - mondja Szakál László, aki szerint a kormányzat befektetésösztönző politikája ellensúlyozza a romló gazdasági környezetet.

Hiányos oktatás, gyenge stratégiák

Az elmúlt 10-20 évben drámaian megváltozott a fejlett gazdaságok szerkezete, de még Magyarországé vagy Indiáé is: a szolgáltató szektor ma már a nemzeti össztermék 60-70 százalékát adja, az ehhez szükséges munkaerő-utánpótlás pedig egyre kisebb. Németországban és az Egyesült Államokban például több tízezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról, de Indiában is, ahol az elmúlt években évente tucatnyi sokmillió dolláros informatikai beruházás valósul meg, a következő években több mint félmillió képzett munkaerő hiányzik majd.

A magyar oktatási rendszer sem tudja tartani a lépést a változásokkal. Néhány éve Nyugat-Európában már felismerték, hogy a gazdaságnak újfajta képzettségű, új ismeretekben jártas munkaerőre van szüksége. Az SSME (service science management engineering), azaz szolgáltatástudomány jelenleg hiányzik a magyar oktatási rendszerből, hiszen három tudományágat ötvöz: a műszaki, az üzleti és a humántudományokat.

A MOSZ létrehozta a Szolgáltatástudományi Módszertani Központot, amelynek célja, hogy önkormányzatokkal és oktatási intézményekkel együttműködve minél hamarabb elindítsa a képzést.

- A sietség oka, hogy a térségben és Magyarországon is bérspirál indult el, egymástól csábítják el a munkaerőt a nagyobb szolgáltató központok, és az oktatási rendszer nem tudja megfelelő módon képezni diákjait, vagyis az utánpótlást - ecseteli a helyzetet Suhajda Attila. Ebben az EDS vezetője is egyetért: Szakál László szerint sem megfelelő a magyar oktatási rendszer, hiszen sem a közép-, sem a felsőoktatásban nem alkalmazkodtak a változó igényekhez.

Kormányzati lassúság
Az államreform egyik célja, hogy hatékonyabb és a jelenleginél jóval olcsóbb közszolgáltatásokat nyújtson az állam. Hasonlóan a kormányzati HR-központhoz, az egyéb folyamatok kiszervezésekor sem az ötlettel és a stratégiával, hanem a kivitelezéssel van probléma. Ez ugyanis embereket és egzisztenciákat érint, így a köztisztviselők cégalkalmazottakká való "átminősítése" nem egyszerű. A ma folyó változás kétarcúságát mutatja, hogy a létszámcsökkenés mellett a feladatok leépítése és kiszervezése nem történik meg, a szervezeti és működési szabályzatok átírására és korszerűsítésére nem kerül sor.
A brit kormányzat évente fontmilliárdokat spórol meg outsourcing révén - például a hadsereg teljes munkaügyét az EDS-re bízták -, a flamand kormány az elmúlt években szervezte ki teljes informatikairendszer-üzemeltetését, és a sor folytatható. A beszerzésekkel is probléma van, hiszen számos múltbeli esetben sokmilliárdos projektek indultak el, majd félúton megakadtak, és csak a raktárakban porosodó drága eszközök maradtak utánuk.
Az államigazgatás szervek és az önkormányzatok elsősorban nem attól tartanak, hogy kikerülnek az adatok, inkább az a gond, hogy a felelősségi köröket nem sikerül átírni, és a szervezési problémák miatt állnak gyakran a projektek.
A Magyar Outsourcing Szövetség ebben próbál a kormányzatnak segíteni, például a hosszú távú beszerzések jogszabályi kereteinek kialakításában. A szövetség elnöke pozitív és előremutató példát az épületüzemeltetés vagy egyes kórházak belső működésének már sikeresen működő kiszervezésében lát, amit az egészségügy területén a külföldön már szinte általánossá vált kiszervezések is alátámasztanak.

#page#

Lépcsőfokok

A teljes outsourcingpiacon körülbelül 20 százalékot tesznek ki az informatikai (IT), és ennél valamivel nagyobb részarányt a pénzügyi szolgáltatások. A harmadik-negyedik helyen az épületgazdálkodás- és üzemeltetés, illetve a HR áll. A ma már kevésbé hangsúlyos gyártás - hiszen az a legtöbb esetben nem kiszervezés, hanem beszállítói kapcsolat - mellett a marketing, a logisztika és a kutatás-fejlesztés az a terület, ami az utóbbi időben erős növekedésnek indult.

Mára az összetettebb folyamatok is megjelentek Magyarországon. Szemben egy összeszerelő üzemmel, ahol betanított munkások dolgoznak - és a gépsort bármikor le lehet bontani, ahogyan ennek tanúi lehettünk a Flextronics vagy a Microsoft ilyen üzemei, ruhaipari cégek, multinacionális dohány-, kávé és cukorgyárak esetében -, a manapság szaporodó szolgáltató központokban, mint amilyenek az egész világot kiszolgáló call centerek vagy éppen egy multinacionális cég teljes szerviz- és támogatásszolgálata, a munkatársak gyakran több hónapos képzésben vesznek részt.

- Magyarországon komoly felkészültséget és tudást igénylő központok jöttek és jönnek folyamatosan létre, amelyek nem a magyar piacra dolgoznak, hanem szolgáltatásexportot valósítanak meg, vagy saját vállalataik számára globális feladatot végeznek - fest optimista képet Suhajda Attila, aki szerint annak ellenére, hogy itthon a legmagasabb a bérköltség a régióban, az összetettebb, magasabb tudást igénylő folyamatok kihelyezése Magyarországon további fejlődés elé néz.

Jó példa erre a Morgan Stanley amerikai befektetési bank magyarországi beruházása, amely pénzügyi elemző központot hozott létre Budapesten, ahol a bankok különböző folyamatait elemezni képes felkészült közgazdászokra van szükség. Ez a szolgáltatás már nagyon magas szintű. A Magyar Outsourcing Szövetség elnöke szerint ilyen és ehhez hasonló színvonalú szolgáltatások, például kutatás-fejlesztési outsourcingban lehetne Magyarországnak esélye kiemelkedni a globális versenyben.

A kisebbek lehetőségei

Az üzleti folyamatok kiszervezésének fokozatai
1. Egyszerű "back office" jellegű tevékenységek: adatbevitel és -feldolgozás, tranzakciók kezelése, dokumentumok menedzselése
2. Ügyfélkapcsolatok kezelése: telefonos ügyfélszolgálat, telemarketing, ügyfélkapcsolat-menedzsment
3. Vállalati alapfunkciók: könyvelés, pénzügyek, személyzeti munka, informatika, beszerzés
4. Szakértői tevékenységek: piacelemzés, portfólióelemzés, kockázatmenedzsment, hitelképesség értékelése
5. Kutatás, fejlesztés, termék- és technológiai innováció: design, technológiai fejlesztés, kutatás, tesztelés
 - A magyar vállalati kör is nehezen kapcsolódik be a kiszervezés piacára - fest még sötétebb képet a helyzetről Szakál László, aki szerint a TOP200 cégei egyelőre nincsenek abban a helyzetben, hogy kihasználják az outsourcing kínálta hatékonyságot. - Nagyon sok torz ügylet születik Magyarországon, és csak néhány sikeres projekt. Furcsán hangozhat, de a magyar cégek kontrollingért felelős vezetői nem tudják megmondani, mennyit költ a vállalat egyes belső folyamataira, így azt sem tudják, mennyit takaríthatnának meg kiszervezéssel - teszi hozzá -, pedig egy 50-100 fős szervezetnél outsourcing esetén a költségcsökkenés 20 százalékra tehető.

Egy szinttel lejjebb, a kkv-k piacán viszont látszik elmozdulás a hatékonyabb működésre.

- A kisebb, 10-200 fős cégek esetében, amelyeknek vezetői tanultak a Magyarországon működő multinacionális vállalatoktól, vagy éppen korszerű menedzsmentszemléletet honosítottak meg, egyelőre még szűkebb területen, beindult az outsourcing - mondja Suhajda Attila, aki szerint a kisebb cégek ugyan nem tudnak belépni a multik piacára, de a saját szektorukban egyre sikeresebbek. - Ez a piac Amerikában már évek óta jól működik, hiszen a cégek felismerik, hogy előnyös specializált külső partnerre bízni a nem alaptevékenységhez kapcsolódó folyamatokat, ami nem más, mint az outsourcing.

A MOSZ elnöke arra viszont nem ismer példát, hogy egy Magyarországra települt multinacionális szolgáltató vállalatnak egy kisebb magyar cég dolgozna. A kisebb vállalkozások közötti együttműködés viszont óriási lehetőség, hiszen versenyképesebbek lesznek akár megrendelőként, akár szolgáltatóként a piacra lépő magyar cégek. További növekedési lehetőséget jelenthet a külföldre lépés: már most is vannak próbálkozásai azoknak a középvállalatoknak, amelyek a szomszédos országokban is elkezdték outsourcingtevékenységüket. Az üzleti környezet viszont ma lassítja a növekedést, hiszen az idén bevezetett megszorító intézkedések, amelyek főleg az élőmunka terheit növelték, nem igazán segítik a magyar vállalkozásokat.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo