A cseh szívrabló - Skoda Fabia 1,9 PD TDI

A Skoda Fabia modern formájú, jó minőségű, rendkívül biztonságos kiskategóriás autó, és ezzel jócskán túlmutat a cseh gyártó korábbi típusain. A már megkopott 1,4 literes benzines és a szintén nem fiatal SDi dízel után most egy szuperdízel kapott helyet a Fabia motorpalettáján, ami igencsak exkluzívvá teszi a kisautót.

A Skoda Fabia külalakja olyan mutatósra sikeredett, hogy nem lehet szó nélkül elmenni mellette. Jól illik rá a kedves vagy az aranyos, kellemesen „bumfordi” jelző, de karosszériája modern vonásokkal is rendelkezik. Semmi kétség, a Fabia vonzereje sokakat megérinthet.

Az utastér ízlésesen kárpitozott, a burkolóanyagok harmonizálnak egymással, de kemények. A Volkswagen-csoport társmárkáinál megszokott kidolgozási minőséget hozzák: zörgésről és illesztési hibákról nem beszélhetünk.

A Skoda műszerfala nem túl látványos, de funkcionális, minden jól megközelíthető rajta. A magasságban állítható vezetőülés oldaltartása megfelelő, viszont nem támasztja meg a hát egészét. A kilátás az autóból példás, egyedül a csapott orr-rész okozhat parkolásnál nehéz pillanatokat. A kiskategóriához mérten tágas belső tér fogadja az utasokat, közepes termetű sofőr mellett hátul is elegendő a fej- és térdhely. A jól rakodható csomagtartó a hátsó ülések lehajtásával majdnem négyszeresére növelhető.

A 100 lóerős gázolajas erőforrással a Fabia gyorsulása megegyezik a legerősebb benzinesével (1,4 16 V), de nyomatéka jóval nagyobb annál. A felsőbb kategóriában is dicséretes, 240 Nm-es nyomaték rászabadítása az első kerekekre nehéz feladatot ró a kipörgésgátlóra, menet közben pedig a gázpedál határozott lenyomására kilövi az autót. A VW-től kölcsönzött kisebbik PD TDI motor hidegen kissé nyers, ha bemelegszik, kulturáltabb lesz, de húzatáskor megtartja morgó hangját. A Fabia egyenesfutása hibátlan, ám kanyarban a nehéz motor miatt érezhetően alulkormányzottá válik. A karosszéria hajlamos a hosszabb úthullámokon lengésbe jönni, de az amúgy kényelmes rugózást más kritika nem érheti. Dicsérő szavakat érdemel a rendkívül pontosan, és akár gyorsan járó váltó, valamint a hatásos fékrendszer is.

Magyarországon a Skoda név hallatán az emberek még hajlamosak elbizonytalanodni, pedig a cseh márka az utóbbi években minőség tekintetében márkatársaié szintjére lépett. A Fabia kitűnően autózható, szerethető, a PD TDI-vel pedig takarékos és gyors is. Ha ritka vendég lesz az utakon, az csakis 3,9 millió forintos árának köszönhető.

Műszaki adatok

Jelleg: kiskategóriájú limuzin, variálható utas- és csomagtérrel. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor.
Hajtómű: négyhengeres, turbófeltöltésű, közvetlen befecskendezésű, adagolófúvókás dízelmotor. Hengerenként két szelep. 1896 cm3, 74 kW/100 LE 4000/min-nál. Max. nyomaték 240 Nm 1900/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,48 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul, dobfék, ABS, EDS (elektronikus differenciálzár), ASR (kipörgésgátló). Elöl McPherson-felfüggesztés keresztlengőkarral, hátul csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés. Kerékméret 6J x 14, gumiméret 185/60 R 14. Üzemanyag 45 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság 3960 mm, szélesség 1646 mm, magasság 1451 mm, tengelytáv 2462 mm. Csomagtér 260/1016 liter. Saját tömeg 1162 kg, összsúly 1667 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 185 km/h, gyorsulás 0—100 km/h-ra 11,5 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 6,4/4/4,9 liter, tesztfogyasztás 5,8 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (Skoda Fabia 1,9 PD TDI Comfort): 3 977 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, vezető- és utasoldali légzsák, elektromos ablakemelők elöl,
tengely- és magasságirányban állítható kormány, állítható magasságú vezetőülés és fényszóró,
csípőöv hátul középen, hátul 2 fejtámla, fényezett lökhárítók és tükörházak, ködlámpa elöl, fedélzeti komputer,
4 hangszórós rádió-előkészítés.
Extrák (bruttó árak): elektromos ablakemelők hátul 49 900 forint, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök 33 500 forint, automata klímaberendezés 326 600 forint, oldallégzsák elöl 67 300 forint, elektromos napfénytető 167 800 forint.
Garancia: 1 év teljes körű, kilométer-korlátozás nélkül, 3 év szavatosság, 10 év átrozsdásodás ellen.
Szervizperiódus: 15 000 km vagy 1 év.
Alkatrészkosár (átlagárak): első fékbetét 14 000 forint, szélvédő 45 700 forint,
első/hátsó lökhárító 40 300/38 800 forint, fényszóró 32 100 forint, hátsó lámpa 17 000 forint,
oldalablak 13 100 forint.
Kötelező felelősségbiztosítás: 61 200 forint/év.
Casco biztosítás (közelítő árak): 10 százalékos vagy 100 000 forintos önrésszel 189 600 forint/év,
20 százalékos vagy 200 000 forintos önrésszel 152 400 forint/év (Hungária Biztosító Rt.).

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo