Az Első Mobilfizetés Elszámoló (Eme) Zrt., a Pannon, a T-Mobil és a Vodafone első lépésben 21 hazai városban tette elérhetővé a MobilParkolás szolgáltatást. A rendszer lényege, hogy a számlás és - egyelőre a Vodafone ügyfeleinek kivételével - a kártyás előfizetők előzetes regisztráció és pénzfeltöltés nélkül könnyedén kiegyenlíthetik parkolásuk ellenértékét telefonjuk segítségével. A komplex rendszer egyik megálmodója, Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese szerint a telefonos parkolás legfontosabb hozadéka, hogy újabb lépést jelent a telefon használatának kiterjesztésében.
Kényelmes, és kiváltja az aprópénzt
A lehetőség nem teljesen új, hiszen 2006. július elseje óta a szóban forgó városokban már lehetett mobiltelefonnal fizetni a parkolásért az Eme Zrt. egységes parkolási díjfizetési rendszere segítségével. Ehhez azonban előzetes regisztrációra és előre feltöltött egyenlegre volt szükség, ami nem tette túl népszerűvé a szolgáltatást. A most bevezetett, az Eme Zrt. korábbi rendszerén és a mobiltársaságok fejlesztésein alapuló új megoldás viszont már minden elemében ügyfélbarát.
- Ezentúl valóban bárki, akinek mobiltelefonja van, zökkenőmentesen és előzetes ügyintézés nélkül tud parkolójegyet váltani mobiltelefonja segítségével. A rendszer nagyon egyszerűen és logikusan működik. A parkolás megkezdésekor az autó rendszámát, illetve a második alkalomtól a „start" szót kell elküldeni SMS-ben a díjfizető órákon feltüntetett telefonszámra. A parkolás végén elég a „stop" szót elküldeni ugyanarra a telefonszámra, vagy az automata felhívásával kiválasztani a parkolás leállítása menüpontot. A Pannon ügyfelei a *181# USSD kóddal is jelezhetik a rendszernek a parkolásuk végét. A parkolási díj pedig a számlás előfizetéssel rendelkező ügyfelek esetében a havi esedékes telefonszámlához csatolva jelenik meg, a kártyásoknál pedig azonnal levonódik az egyenlegükből. Mivel rögzülnek a műveletek, nő az ügyfél biztonsága is. A kényelmes megoldás gyógyírt hozhat a korábban a parkolótársaságokkal szemben fennálló díjfizetést igazoló nehézségekre - magyarázza Drozdy Győző.
A parkolójegy kétféle módon vásárolható meg. Ha valaki biztos a várakozás időtartalmában, a maximális parkolási időre vonatkozó önkormányzati rendelet betartása mellett meghatározott időre válthat virtuális jegyet. Ha viszont bizonytalan az autótól távol töltött idő, érdemesebb a „start-stop" szolgáltatást igénybe venni, és az elindított parkolás ebben az esetben is bármikor leállítható, és újraindítható. A mobil parkolójegy megvásárlásával az autó rendszámát egy központi adatbázisban rögzítik, így a parkolóőrök elektronikus úton ellenőrizhetik, hogy tartozik-e érvényes „parkolójegy" az adott kocsihoz.
Az autósok - magánemberként és üzletemberként is - pénzt és időt takaríthatnak meg a környezetbarát megoldás segítségével, hiszen nem kell apróról gondoskodniuk, nem áll fenn a túlfizetés lehetősége, és elhúzódó ügyintézés, tárgyalás esetén a szélvédőt díszítő „mikuláscsomag" esélye sem. A kényelemnek persze ára van. A mobilvásárlást parkolásonként az elküldött SMS árán felül 75 forintos tranzakciós költség terheli, ezen a bevételen az operátor cégek osztoznak.
- A többletköltség azonban valószínűleg néhány parkolás után megtérül, köszönhetően a perc alapú számlázásnak - teszi hozzá Drozdy.
Az új megoldás mellett az Eme Zrt. korábbi rendszere is tovább él, az autósok szabadon dönthetnek arról, hogy melyik megoldást választják.
A mobilvásárlás boomja jön
A rendszer életbelépését bejelentő sajtótájékoztatón Lónyai Tamás, az Eme Zrt. igazgatósági tagja elmondta, a szakértői előrejelzések szerint 2013-tól elsöprő mobilfizetési hullám indul. A most bevezetett szolgáltatás is több a parkolásidíj-fizetés könnyebbé tételénél. Társadalmi küldetése, hogy szélesebb körben megismertesse a felhasználókat a mobiltelefon többletfunkcióival. Például a mobilvásárlások előnyeivel.
- Az autópálya-matrica mobillal vásárlása pillanatok alatt népszerűvé vált, olyannyira, hogy mára a matrica megszűnt, csak virtuálisan létezik tovább. Hasonlóan pozitív tapasztalataink vannak a lottószelvények, a hirdetésfeladások, a wapon elérhető mozijegy-értékesítés és a legújabb lehetőség, a sárga csekkek befizetése tekintetében is - sorolja a Pannon vezérigazgató-helyettese, és hozzáteszi: minden fejlesztésnek az a célja, hogy egy korábban fennálló igényt kielégítsen, ugyanakkor a siker záloga, hogy valamilyen módon többletszolgáltatást nyújtson.
Abban mindhárom mobilszolgáltató egyetért, hogy a szolgáltatást hamarosan igen nagy számban veszik igénybe az ügyfelek, és megítélésük szerint három év múlva már szinte csak a turisták használják majd a hagyományos órákat. Hasonló rendszerek a világ számos országában bizonyították hasznosságukat: Zágrábban és Belgrádban például az autósok közel 80 százaléka már a mobiltelefonja segítségével fizet a parkolásért.
A most elindított szolgáltatás csupán ugródeszka a mobilon vásárlás és fizetés széles körben való elterjedéséhez, vélekedik mindhárom hazai mobilcég. Nem véletlen, hogy a mobilvásárlási és -fizetési rendszerek kiépítése több éve tartó fejlesztési projekt, és a milliárdos nagyságrendű beruházási szükséglet sem rettentette el az operátorokat. Számos tanulmány szól ugyanis arról, hogy a jövőben rohamosan terjedni fognak a digitális vásárlási technikák.
Összefogással hódít
A mobillal történő vásárlás és fizetés elsősorban az aprópénzt tudja kiváltani, és kényelmesebbé tehet bármilyen fizetési kötelezettséget. A Gartner egyik elemzése szerint a mobilt fizetőeszközként használók száma 2011-re globálisan eléri a 103,9 millió főt, szemben a tavalyi 32,9 milliós létszámmal. A dinamikus növekedés mögött a mobillal megvásárolható áruk és szolgáltatások rohamosan szélesedő skálája áll, és valószínűleg kevésbé a technológiai fejlődés. Ezt a vélekedést támasztja alá az is, hogy az amerikai kutatóintézet szerint a mobilfizetési technológiák közül továbbra is az SMS a legelterjedtebb, és a sokat emlegetett NFC (near field communications) az előrejelzések szerint még 2011-ben sem veszi át a vezető pozíciót.
Ezek mellett még a WAP, valamint az USSD (unstructured supplementary service data) technológia is rendelkezésre áll, hogy megkönnyítse a mobillal való vásárlást.
Egy másik tanulmány szerint 2013-ban a mobilvásárlások aránya átlagosan eléri a havi két tranzakciót. A Juniper Research 2008 augusztusában készített előrejelzése szerint az átlagos vásárlási érték 3-5 dollár között lesz, és az összes mobilhasználó közel fele legalább egyszer kipróbálja a digitális vásárlást az elkövetkező négy évben. Az összes digitális áruforgalom bruttó értékének 50 százaléka a nyugat-európai és - Kínát is beleértve - a távol-keleti régióban valósulhat meg.
A nemzetközi tapasztalatok szerint, a mobilfizetés elsősorban azokban az országokban tud gyorsan terjedni, ahol a szolgáltatók összefognak, és közös projekteken keresztül egységes megoldásokat kínálnak. Ez történt a magyar piacon az autópálya-matrica esetében, a totó-lottó szelvény elérhetővé tételekor és most, a parkolási díjfizetés egységesítésével.
- Reményeink szerint a következő lépés várhatóan a MÁV Intercity vonatokra szóló mobil-helyjegyértékesítés és remélhetőleg előbb-utóbb az SMS-ben megváltható BKV-jegy lesz - vázolja a jövőt Drozdy Győző.