Közösen a közösségért

A társadalmi felelősségvállalás inkább a nagyvállalatokra jellemző, ám az ő felelősségük kiterjed arra is, hogy a szűkebb környezetükben és a beszállítók körében is terjesszék a szemléletet. A Holcim programjait ez a filozófia hatja át.

Bár az építések száma és az építőipari alapanyagok felhasználásának mértéke jelentősen visszaesett – a folyamatok hatására a cementgyártás több mint ötven százalékkal csökkent –, a Holcim Hungária Zrt. nem szüntette meg egyetlen együttműködési programját sem. Sőt!

Önkéntes munka

Az idén 100 éves multinacionális nagyvállalat az évforduló alkalmából önkéntes munkát hirdetett a helyi közösségek javára. A magyarországi munkatársak összesen 2200 munkaórát vállaltak, amelyből 1925 órát már „ledolgoztak”: 22 programban 144 munkatárs vett részt oktatási intézmények felújításában, sportpálya takarításában vagy akár kutyamenhely fejlesztésében.

– A nehezebb gazdasági körülmények miatt egy-egy munkavállaló óhatatlanul többet dolgozik, ennek ellenére a kollégáink szeretnek adni. Megnézték a helyi igényeket, egyeztettek szervezetek vezetőivel, és csapatot verbuváltak. Bevonták a családtagjaikat, és volt, ahol a polgármesteri hivatal közmunkásai segítettek a munkában. Az ilyen összefogások a társadalom széles rétegei számára értéket teremtenek – mutat rá Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója, aki úgy véli: nehéz időkben – és most azok vannak – az összefogás ereje mindennél fontosabb. A Holcim koordinálásával sokan tudnak fontos ügyek mellé odaállni, amelyre egyedül, magánemberként amúgy nem lenne módjuk.

Marketing vagy jótett?

A globális cementgyártó a nagyvállalatok közül szinte elsőként tűzte zászlajára környezeti lábnyomának csökkentését és az érintett közösségek segítését. A gyümölcs mára beérett: a vállalat megítélése pozitív, a munkatársai pedig lojálisak még a nehéz években is. „Emberarcú cégnél jó dolgozni” – fogalmaz Márta Irén. Az önkéntes programok során ugyanis nem a Holcim, a vállalat kerül a középpontba, hanem a programban dolgozó munkatársak, akik így olyan elismeréshez jutnak, amelyet a vállalat másképp nem tudna számukra biztosítani. Mindez pedig látszik a mindennapi munkavégzésen.

– A kollégák egy nagy gépezet értékes tagjának érzik magukat. Cégen belül és a helyi közösségekben elismertek és ismertek. Ez nagyon fontos motiváló erő. Az önkéntes munka örömforrássá válik, és hozzájárul az egyén boldogságához.

A helyi közösségek is adnak cserébe: szeptemberben a családi nap a művelődési ház fedett színpadán zajlott, illetve egy másik szervezettől érkezett sátrakban, és „adakozásból” tartottak kézműves foglalkozásokat is. Boly polgármestere pedig vadpörköltet főzött a vállalat munkatársai számára, csak úgy, önkéntesen.

Ezek a gesztusok pótolhatatlanok, véli Márta Irén, aki szerint az, hogy mindeközben a vállalat marketingértéke nő, tulajdonképpen a programok pluszhozadéka, nem önmagában a célja.

A fenntarthatóság alfája

A társadalmi felelősség alapja az átlátható működés. A Holcim minden évben elkészíti és az érintettekkel megvitatja a fenntarthatósági jelentését, amelyben a gazdasági tények mellett a vállalat őszintén beszámol a környezetre gyakorolt negatív és pozitív hatásáról, környezetvédelmi tevékenységéről. Az évek óta létező, a Holcim honlapján elérhető üzleti etikai kódex szintén az átlátható működés fontos eleme. A dokumentumban leírtakat a munkatársak és a partnerek képzéseken ismerhetik meg. A tisztességes üzleti verseny tréningen pedig évente szembesülhetnek az ő területükön jellemző problémákkal és tanulhatják meg azok lehetséges megoldásait. Az anyavállalat központi kezdeményezését minden országban a helyi sajátosságokra szabják. Persze a tréning annyit ér, amennyi hasznosul belőle. A munkatársak internetes vizsgán adnak számot tudásukról.

Az üzleti etikai vonal bevezetése sem okozott csalódást: a számtalan program során közösséggé verbuválódott alkalmazottak nem élnek vissza a lehetőséggel. Az esetleges bejelentéseket pedig egy független bizottság rövid idő alatt kivizsgálja.

A cég filozófiája, hogy működésével és programjaival példát mutasson a munkatársai, a partnerei és a tágabb környezete számára, úgy tűnik, működőképes még a nehezebb gazdasági helyzetben is. 

A vállalat legnagyobb önkéntes összefogása a Holcim Hungária Otthon Alapítvány, az Álomépítők produkció és a Holcim Hungária Zrt. együttműködése, amelynek köszönhetően 10 család álma válhat valóra. Ők új otthonhoz és így új élethez jutnak az alapítvány pénzügyi támogatása és a Holcim munkatársainak önkéntes munkája révén. Öt Pest környéki család otthonában már zajlik a felújítás.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo