A szülinap mindent visz, más ajándéknál sok a sablon

Születésnap, karácsony – ilyenkor mindenki ad ajándékot, na de mi a helyzet a diplomaosztóval, a nőnappal, a babaváró bulival és az apák napjával, na meg a rengeteg egyéb alkalommal, amikor meg lehet egymást ajándékozni? A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásában annak járt utána, hogy milyen alkalmakra és miket szoktunk ajándékozni.

Kinek ajándékozunk?

Természetesen a párunknak és a gyerekeinknek – ezt mondta a válaszadók 64, illetve 63 százaléka. A harmadik helyen a megajándékozottak sorában a szülők állnak. Összességében a válaszadók közel fele legtöbbször a gyerekeit lepi meg valamivel, a 30 év alattiak inkább a párjuknak szoktak ajándékkal kedveskedni. A megkérdezettek közel fele 4-7 embert lep meg évről évre születésnapja alkalmából.

Kép: Pixabay

Élvezet vagy nyűg?

Biztos mindenki érezte már, hogy se ideje, se kedve ajándékok után kajtatni, mégis muszáj volt beszerezni a meglepetést. Máskor viszont, főként ha egy jó ötlet jut eszünkbe, örömmel keresgélünk. A válaszadók fele szereti törni a fejét azon, hogy mit is adjon, 3 százalék egyértelmű teherként éli meg ezt a gondolkodást, míg 47 százalék szívesen ajándékoz, ha van jó ötlete – ennek hiányában számukra is teher az ajándékozás.

A szülinap kötelező

A születésnap olyan ünnep, melynek kapcsán szinte az összes válaszadó (93%) egyetért abban, hogy ilyenkor kell ajándékozni. Szerintük abszolút ez a legfontosabb ünnep, fontosabb a karácsonynál is. Szülinapra jellemzően egyedi, személyre szabott ajándékok a népszerűek.

Nők, anyák, apák, szerelem

A nőnapi köszöntés, úgy tűnik, már csak egy illendőségből megtartott ünnep: a válaszadók több mint fele szerint ilyenkor csak az illem diktál. Érdekesség, hogy a kitöltők közel 80 százaléka nő volt, és számukra sincs igazi érzelmi töltete ennek az alkalomnak.

Az anyák/apák napja már ennél őszintébb ünnepnek tűnik: a válaszadók közel 80 százaléka szerint ilyenkor kötelező megajándékozni szüleit, párját. Valentin-napra közel 50 százalék nem ad semmit.

Az ár és a kedvezmény mértéke számít a kuponos vásárlásnál
Míg 8 éve átlagosan 3300 forintot költöttünk egy vásárlás alkalmával a legnagyobb bónuszos/kuponos oldalon, addig idén már közel 12 ezer forintnyi élmény vagy termék került átlagosan a kosarakba. A legtöbben a vásárlás értékét bankkártyával egyenlítették ki, az átutalás és a készpénz visszaszorulóban.
Húsvét, Mikulás, karácsony

Húsvétkor a megkérdezettek 35 százaléka szerint nem kell ajándékozni, Mikuláskor viszont több mint 60 százalék szerint kötelező megajándékozni egymást – nyilvánvalóan főként a gyerekeket. Karácsonykor 1 százalék nem tartja kötelezőnek az ajándékozást, 6 százalék szerint illendőségből kell adni, a többiek úgy vélik, ezen az ünnepen kötelező ajándékot adni egymásnak.

Eljegyzés, esküvő, házassági évforduló

Nemcsak naptári ünnepeink vannak, egyes életeseményekhez is kötődnek ajándékozási szokások. A nászajándék elterjedt intézmény, ezt a kutatás is alátámasztotta: esküvő esetén a válaszadók 85 százaléka szerint mindenképpen kell ajándékozni.

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo