Mit keres egy kockázati befektető?

2018. május 16. szerda - 11:00 / piacesprofit.hu
  •    

Az idei Startup Safary rendezvénysorozat több előadása is érintette a tőkebefektetés témakörét. A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. blogja tudósított a Bepillantás a befektető fejébe című programról, amelyen Károlyi Antal, a HunBAN (Hungarian Business Angel Network) elnöke, valamint Horgos Lénárd, az Absolvo Consulting partnere mutatták be a (seed és kezdeti fázisú) befektetők elvárásait, gondolkodásmódját.

Az első és legfontosabb tisztázandó dolog, hogy pontosan milyen befektetésre is van szüksége a vállalkozásnak. Nem mindegy ugyanis, hogy egy magvető befektetésről van szó vagy egy növekedési befektetésről, hogy a befektető robbanásszerű bővülést vár, vagy kiszámítható stabil növekedést. Könnyen lehet ugyanis, hogy jó az ötlet, a kölcsönös szimpátia is megvan, de egyszerűen nem alkalmas a kívánt befektetési konstrukcióra a vállalkozás, mert még nincs a megfelelő fázisban. A Széchenyi Tőkealap-kezelő az egyes tőkealapjain keresztül némileg eltérő életfázisban lévő vállalkozásokat keres, de alapvetően olyanokat, amelyek stabil növekedési potenciállal rendelkeznek, akár induló cégről van szó, akár sokéves működés áll mögötte. Fontos tehát a felkészülés, értékes időt és energiát spórolhatunk meg magunknak is azzal, hogy megismerjük a befektetői portfóliót.

Nem elég egy jó ötlet

Kínai startupverseny: 60 ezer euróra is pályázhatnak magyar cégek
Május közepéig jelentkezhetnek magyar cégek a Go2China startup-versenyre, ahol Kínába szánt innovatív termékek, szolgáltatások megvalósítására kaphatnak támogatást, akár 60 000 eurót is.

A startupperek többsége meg van győződve arról, hogy az ötlete semmihez sem hasonlítható. Azonban egy létező problémát sokan észrevesznek, néhányan megpróbálják megoldani, és van, akinek sikerül is – de nem feltétlenül az elsőknek. Egy projekt sikere csak 10 százalékban múlik az ötleten, 90 százalékban a kivitelezésen.

Validáció

A validáció a befektető számára egyértelmű megerősítés, hogy a kínált termékre vagy szolgáltatásra valóban van igény a célcsoporton belül. A döntési folyamat során az egyik legfontosabb kérdés, hogy ki fogja megvenni a terméket, szolgáltatást. Ha erre a kérdésre van válasz, a befektetők megbizonyosodhatnak arról, hogy van-e potenciál az üzletben és a projektünk alkalmas-e üzleti szempontból a tőkebefektetésre. A Széchenyi Tőkealap-kezelő is elsősorban olyan vállalkozásokat keres, amelyek termékét vagy szolgáltatását már validálta a piac.

A piac ismerete

Ha egy befektető ismerősen mozog egy bizonyos iparágban, valószínűleg pontosan tudja, hogy milyen versenytársakkal számolhat a befektetésre váró vállalkozás. Így biztosan az fogja érdekelni, hogy mi az a versenyelőny, amit a vállalkozás versenytársai nem tudnak egyszerűen behozni. A cél persze nem az, hogy azt állítsuk, senki nem száll versenybe velünk – hiszen az igazság az, hogy igenis fognak; hanem az, hogy tudjuk, mi az, ami miatt ennek ellenére fenntartható versenyelőnyünk lehet velük szemben. Ehhez feltétlenül szükséges a piac hiteles bemutatása és ismerete, már a tárgyalások kezdeti szakaszaiban is.

Egy jó csapat

A befektetők nagyon is kíváncsiak a csapatra, hiszen tulajdonképpen a vállalkozás mögött álló személyekbe fektetnek. Nem szabad elfelejteni, hogy nem csak egy egyszeri tőkeinjekcióról születhet döntés, hanem akár egy több éves szoros együttműködésről. Fontos tehát, hogy a szakmai és objektív tényezők mellett a kölcsönös szimpátia is meglegyen, hogy hosszú távon is eredményes legyen a közös munka.

 

 

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor