Az okiratok archiválására is új adatvédelmi szabályok vonatkoznak

2018. július 19. csütörtök - 10:00 / piacesprofit.hu
  •    

2018. július 1-től hatályba lépett a digitális archiválás szabályairól szóló 1/2018. (VI. 29.) ITM rendelet, mely már többféle módon biztosít lehetőséget a kötelezően megőrzendő iratok és okiratok digitális archiválására vonatkozóan. A rendelet alkalmazásához Lakatos Zsuzsa transzferár- és adószakértő írt útmutatót az AdóOnline-ra. 

Mire terjed ki a rendelet hatálya?

Ha törvény iratnak vagy okiratnak a megőrzését, illetve eredeti példány megőrzését írja elő, a megőrzési kötelezettséget elektronikus úton a rendelet szerint kell teljesíteni.

Mire nem terjed ki a rendelet hatálya?

GDPR – gyakori kérdések: mikor kezelhet személyes adatokat egy vállalkozás?
Az uniós adatvédelmi rendelettel kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdésekre választ adó sorozatunkban a következőkben a vállalkozások számára fontos kérdéseket válaszoljuk meg az Európai Bizottság tájékoztató anyaga segítségével.

A rendelet hatálya – a Magyar Közlöny és a Hivatalos Értesítő elektronikus dokumentumként kiadott lapszámainak digitális archiválása kivételével – nem terjed ki az állami vagy helyi önkormányzati feladatot vagy jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy által végzett elektronikus archiválásra.

Milyen módon kell megőrizni az elektronikus dokumentumot?

A megőrzésre kötelezett a megőrzési kötelezettség lejártáig folyamatosan köteles biztosítani, hogy az elektronikus dokumentum megőrzése olyan módon történjen, amely védi az elektronikus dokumentumot

  • a törlés,
  • a megsemmisítés,
  • a véletlen megsemmisülés,
  • az utólagos módosítás és sérülés, valamint
  • a jogosulatlan hozzáférés

ellen.

A megőrzésre kötelezett köteles biztosítani, hogy az őrzött elektronikus dokumentum értelmezhetősége, olvashatósága – például a dokumentum megjeleníthetőségét lehetővé tevő szoftver- és hardverkörnyezet biztosításával – a megőrzési kötelezettség időtartama alatt megmaradjon.

Milyen módon lehet gondoskodni az elektronikus dokumentum megőrzési követelményeinek teljesítéséről?

  1. Legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírás alkalmazásával
  2. Zárt rendszer alkalmazásával (szoftver vagy más informatikai megoldás)
  3. Elektronikus adatszolgáltatással érintett számlák esetében a számlához tartozó hash kód csatolásával
  4. EDI (elektronikus adatcsere rendszer) alkalmazásával létrehozott dokumentum esetén EDI-vel történő archiválással

Ezeknek a megoldásoknak az alkalmazásához az AdóOnline cikkében részletes útmutatás található.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor