Korábbi cikkünkben ezek közül hármat mutattunk be: a látványosan költekező életmód, a pénzügyi nehézségek és az üzleti partnerrel ápolt indokolatlanul szoros üzleti kapcsolat mind egy-egy olyan körülmény, amely súlyos belső lopásokra, visszaélésekre utalhat.
Bár ezeket a jeleket érdemes komolyan venni, fontos tisztában lenni azzal is, hogy a logika visszafelé nem működik automatikusan: egy magának való munkatárs, egy emberileg „nehéz eset” kolléga, vagy egy családi problémákkal küzdő dolgozó nem fogja automatikusan meglopni a céget. De a napvilágra került esetek azt bizonyítják, hogy érdemes erre is nyitott szemmel tekinteni a cégen belül.
Feladatmegosztás és kontroll elutasítása (15%)
Eszter, egy nemzetközi multi közel 15 milliárdos árbevételű hazai leányvállalatának főkönyvelője, nagyon fontos figura volt. Sok vezetői feladatot vállalt magára. Főnöke, a vezérigazgató nagyon elégedett volt vele, mert sok terhet vett le a válláról, nem is kellett törődnie ezzel a területtel, mert Eszter mindig biztosította róla, hogy minden rendben, ő mindent kézben tart.
Egy tavaszi hétfő reggelen azonban Eszter nem ment be dolgozni, Helyette férje telefonált be a cégbe, hogy Esztert éjjel mentő vitte kórházba, vakbélgyulladása van, perceken belül tolják be a műtőbe. Mivel a beszámoló készítés kellős közepén voltak éppen, ez a váratlan betegség a lehető legrosszabbkor jött.
Másnap délutánra kiderült, hogy Eszter hiányában megállt az élet a könyvelésen: közvetlen munkatársai a legalapvetőbb információknak sem voltak birtokában, mindenben Eszter közvetlen, napi irányítására voltak utalva. A válságstáb összeült és az a döntés született, hogy attól a nagynevű tanácsadó cégtől kérnek segítséget, amelyik annak idején a számviteli és kontrolling rendszer kialakításban részt vett. Nekik talán lehet esélyük Eszter hiányában is levezényelni a beszámoló készítés folyamatát és időben leadni mindent.
A tanácsadók két nappal később láttak munkához és ha rohammunkában is, de reálisnak látszott, hogy határidőre elkészül a beszámoló. Amikor mindenki kicsit megnyugodott, akkor robbant a bomba. A tanácsadó cég egyik junior munkatársa talált valamit. Kicsit félve mutatta meg saját főnökének, aki aztán néhány további dokumentum átnézése után azonnal hívta a vezérigazgatót.
Kiderült, hogy Eszter több mint tíz éve egy saját érdekeltségébe tartozó cégnek utalt át havi egy millió forintot. A könyvvizsgálóknak soha nem szúrt szemet az alig tíz milliós beszállító, egyéb kontroll pedig nem volt. Eszter szorgalmával, sokat vállalásával olyan státuszt hozott létre maga körül, hogy a vezérigazgató leszokott nem csak a munkájának ellenőrzéséről, de már bele sem látott abban, hogy mi történik a könyvelésen. Többek között az történt, hogy Eszter úgy igazolt le fiktív teljesítéseket, hogy azok mögött sem szerződés, sem tényleges szolgáltatás nem volt. A számlákat befogadta, a könyvelésbe beállította és a cég ezeket a számlákat is – a többi szállítói számla között – átutalta.
A hír futótűzként terjedt a cégben, a megdöbbenés általános volt. Főleg a vezérigazgató jegyezte meg egy életre, hogy a sokat vállaló, a feladatmegosztást és az ellenőrzést elutasító munkatárs hosszú távon sokkal nagyobb problémát okozhat, mint amennyire kényelmes rövidtávon.
Ingerlékeny, gyanakvó-védekező attitűd (13%)
- Főnök, újabban nem bízol bennem?
Az előbbi példához hasonló helyzetek is viszonylag gyakoriak, azzal a különbséggel, hogy a vezető indokalatlan, ingerült elutasítással kerül szembe, amikor minden hátsó szándék nélkül rákérdez egy-egy aktuális ügyre, annak hátterére.
Miért ezt a szolgáltatót vesszük igénybe? Miért került annyiba az adott szolgáltatás? Ki ez az új szállító? Mi okozhatja a leltár eltérést? Sokszor elhangzó kérdések, amire egy cégvezető általában megkapja a választ. Előfordul azonban, hogy egy alkalmazott a természetes és semleges tónusú kérdésre ingerültem, gyanakvóan visszakérdez.
Eszterrel ellentétben ez az attitűd negatív kicsengésű. A háttérben elkövetett visszaélést nem a szorgalommal és buzgósággal, hanem egyfajta érzelmi zsaroláson keresztül kísérli meg leplezni.
Ügyeskedő, „megoldjuk okosba” hozzáállás (13%)
Ugyancsak gyakori intő jel és belső csalások, visszaélések velejárója a „megoldjuk okosba” viselkedés.
- Tudok erre egy jó embert, ráadásul számla nélkül a cégnek is jobban megéri! Bízd csak rám, főnök, nem fogsz csalódni!
Rendszeresen hétvégén vagy túlórában megoldott problémák, céges jolly jokerek, mindenesek, akik leveszik a főnököt a lábáról, csak ne akarja tudni a részleteket. A probléma megoldáshoz pedig sokszor kontroll nélküli hozzáférések, például kulcs a raktárhoz, folyamatos és korlátozás nélküli bejutás a telephelyre és annak bármely részére.
A már hivatkozott nemzetközi felmérés szerint minden nyolcadik céges visszaélés időben felismerhető lett volna erről a jellegzetességről.
Válás vagy egyéb családi problémák (12%)
Egy elmérgesedő válás, vagy egyéb hasonló családi probléma is sokszor megjelenik a céges belső visszaélések hátterében. Jelen esetben nem az előző cikkben már tárgyalt esetleges anyagi gondok jelentik a problémát. Egy komoly családi probléma megboríthatja az addig – legalábbis látszólag – kiegyensúlyozott munkatársakat is. Ennek következtében rájuk korábban nem jellemző, megmagyarázhatatlan szokásokat vesznek fel, irracionális viselkedésbe kezdenek.
Néhány éve a médiát is bejárta a sztori: egy pénzszállító cég alkalmazottja meglépett több tízmillió forinttal. A huszonéves fiatalember előzőleg összebalhézott a szüleivel. Néhány napig fortyogott magában, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve fogta a pénzeszsákot és nekiindult a városnak. Vett egy játékkonzolt, aztán beült egy moziba. Többre nem volt ideje, mert a rendőrség elkapta.
De a többség ennyire azért nem irracionális. Bár a lebukás esélye önmagában nem riasztja el őket egy ilyen helyzetben, mire kiderül, hogy mit művelnek, sokszor már visszafordíthatatlan a folyamat, és tetemes veszteséget szenved el a cég.
Érdemes tehát minden cégvezetőnek nyitott szemmel járnia a cégében és észre venni ezeket az árulkodó jeleket, amelyek a legtöbb belső csalás, céges lopás velejárói.
A belső visszaélések megelőzéséről további hasznos információkat itt talál.
Róth Dénes
A cikksorozat első két része: