Az adat az új olaj

2018. február 15. csütörtök - 18:09 / piacesprofit.hu
  •    

 Az adat az új olaj – ez az analógia jól szimbolizálja, hogy az adatok milyen mértékben lesznek képesek az üzleti élet megváltoztatására. Napjainkban szinte minden területen zajlik az a digitalizációs forradalom, amelynek alapját az adat és az ahhoz kapcsolódó lehetőségek adják. A PwC tanulmánya  ezen az új, még csak formálódó piacon segít eligazodni.

 

„Az adat jelentősége folyamatosan nő és még messze vagyunk a jelenlegi, adatokkal kapcsolatos képességeink kihasználásától. Ennek megfelelően az adat, az adatvagyonnal való tudatos gazdálkodás a vállalati stratégiák, innovációk egyik legfontosabb központi témájává vált. Emiatt a téma iránti vezetői figyelem és a potenciálisan elérhető pénzügyi források biztosítottak, illetve az adatvagyonok megléte sem kérdés.

Pixabay

Pixabay

Elég bármely szervezet szerteágazó informatikai rendszereire gondolni, amely óriási – strukturált és egyre több nem strukturált – adattömeget keletkeztet és tárol nap mint nap. A Big Data korát éljük” – mondta Kerekes Antal a PwC Magyarország Technológiai tanácsadás üzletágának vezetője.

Eladók, vevők, közvetítők

Az adatok kereskedelmébe a különböző vállalatok más-más szerepkörben kapcsolódhatnak be.

  • Eladók, akiknek szerepe a folyamatban az adatok vagy a belőlük kinyert információk, trendek értékesítése a Vevők számára, akik ezen adatok/információk révén üzleti előnyökre tehetnek szert.
  • Vevők, akik az Eladó adatait vagy a belőlük kinyert – a Vevő számára releváns – információkat vásárolja meg az Eladótól, így tesz szert üzleti előnyre.
  • Közvetítők, akik a közvetlen eladó-vevő kapcsolat mellett, sok esetben helyett valamilyen módon elősegítik az adatok szereplők közötti átadását, kereskedését, értékesítését.

Ezen a csoporton belül további három alcsoportot különböztethetünk meg: a platformszolgáltató technológiai cégeket, az ún. adatgyűjtőket és a tanácsadókat.

„Nem kell mélyelemzésekbe bocsátkozni ahhoz, hogy belássuk, az online digitális világ vállalatai már ma is mennyire meghatározó szereplői a piacnak és üzleti modelljüknek mennyire integráns alapkövei az adatalapú szolgáltatások. Gondoljunk a Facebookra, a LinkedInre, a Google-re vagy az Amazonra. Nem vitás, hogy napjainkban ezek a szolgáltatók mutatják az utat ezen a téren (is)” – tette hozzá Lajtai Péter a PwC Data Analytics-ért felelős vezető menedzsere.

„Csak a bűnözők az ellenségeink”
Az egyik vezető kiberbiztonsági cég, az orosz Kaspersky Lab regionális vezetőjével, Dragan Martinoviccsal a céget ért kémkedési gyanúról beszélgettünk, valamint arról, mik lehetnek a következő évek kiberbiztonsági kihívásai.

„A hazai és nemzetközi példák alapján úgy gondoljuk, hogy az Eladó szereplők jellemzően nem elégszenek meg azzal, hogy nyers adatokat értékesítsenek. Ehelyett meglevő adataik értékét további specifikus feldolgozással, elemzésekkel vagy publikusan elérhető adatokkal való összekapcsolással, esetleg egyszerre mindkettővel növelik. Így az adatkereskedelem helyett értéknövelt szolgáltatással jelennek meg a piacon” – mondta Krányecz Csaba a PwC Data Analytics csapatának vezető tanácsadója.

Az üzleti szempontok mellett az új adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetésének évében a jogi vonatkozásokat sem lehet figyelmen kívül hagyni.

„Az Európai Unió jogrendszere szigorú – és folyamatosan szigorodó – szabályokat tartalmaz a személyes adatok kezelésére és komoly szankciókkal sújtja azokat a szervezeteket, amelyek az adatkezelés során nem járnak el jogszerűen. A GDPR pedig jelentős szemléletbeli változásokat is hoz, többek között az adatkezelési jogalapok tekintetében” – hívta fel a figyelmet Gally Eszter a Réti, Antall, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértője.

Magyarországra ebben az esetben is inkább a követő magatartás jellemző, ami nem jelenti azt, hogy ne lenne már aktuális helyi szinten is a téma. A globális trendekkel összhangban itthon is a telekommunikációs cégek járnak élen, jelentős kezdeményezésekkel és szolgáltatásfejlesztésekkel. Míg a másik hagyományosan információ intenzív, ügyfeleiről „sokat tudó” szereplők, a bankok a történetileg szigorúbb szabályozási környezet miatt egy konzervatívabb, egyelőre inkább adatigénylő, vevő oldalon lehetnek szereplők.