Trumptól is függ a magyar autógyártás jövője

2018. október 12. péntek - 16:01 / piacesprofit.hu
  •    

A magyar járműgyártás az idén először mínuszba került és többéves távlatban is egyre gyengébbek a számok. Közben a világpiacon Kína vette át a vezető szerepet. Az EU egyelőre több autót exportál, mint amennyit fogyaszt, ez kedvező a magyar piac szempontjából és az új magyar kapacitásoknak is van helye. Trump esetleges protekcionista intézkedései azonban érinthetik az európai és a magyar autógyártást, valamint az európai eladásoknál is visszafogottabb évek jöhetnek.

A magyar ipar ugyan 1,5 százalékos éves növekedést ért el augusztusban, ám az autógyártás 6,9 százalékkal esett vissza. A nyolchavi adatok szerint az autógyártás volumene 0,7 százalékkal csökkent éves szinten, és először került negatív tartományba az idén – derül ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzőjének autóipari összefoglalójából. (Már a nyáron feltűntek az első baljós árnyak a magyar ipari termelésben.)

Az elmúlt években a magyar autógyártás növekedése lelassult és az uniós eredményekhez képest is gyenge eredmények születtek. 2015-ben a magyar autógyártás 16 százalékkal nőtt, az uniós 7,2 százalékkal szemben. Az idei első félévben az uniós adat 1,6 százalékos növekedést mutatott, szemben az 1,3 százalékos magyar növekedéssel. Ráadásul a globális autógyártás 2,2 százalékkal nőtt, tehát ettől mind a magyar, mind az uniós növekedés elmaradt. Fontos azonban, hogy a magyar autógyártás a következő években kiépülő autógyártási kapacitásoknak köszönhetően lökést kaphat.

Kép: Audi Hungária

Kép: Audi Hungária

Kínáé a főszerep

„A globális trendek alapján az látható, hogy Kínába helyeződött át az autógyártás súlypontja. 2002-ben Kína részesedése mindössze 6 százalékos volt a világpiacon, ez 2017-re 30 százalékra nőtt. Közben az EU részesedése 33-ról 23 százalékra, Japán és Dél-Koreáé együttesen 22-ről 14 százalékra esett vissza, Észak-Amerikáé pedig 28-ról 18 százalékra mérséklődött” – mondta Németh Dávid.

Nemzetgazdasági érdek a környezetbarát autók gyártása
A Levegő Munkacsoport levélben kéri a környezetvédelemért felelős minisztert, hogy a korszerűsítsék a magyar autógyártást, mert hamarosan az EU nagy részében csak nulla kibocsátású kocsikat lehet eladni.

A teljes képhez a gyártási adatok mellett az eladási adatokat is figyelembe kell venni. Így kiderül, hogy az EU mellett Japán és Dél-Korea felültermel, azaz több autót gyárt, mint amennyi elkel azokon a piacokon. Észak-Amerikában viszont alultermelés van, Kínában pedig egyensúlyban van a két adat.

Kockázatok

A magyar autógyártás szempontjából továbbra is az uniós piac a legfontosabb. A kilátások azonban vegyesek. Kedvezőtlen, hogy az európai eladások csúcson vannak, így komolyabb növekedésre nem lehet számítani a következő években.

Megvan a veszélye, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke az amerikai autógyártást szeretné felpörgetni az ottani piacokat domináló európai gyártók kárára, egy esetleges ilyen intézkedés pedig hatással lehet az európai és magyar autótermelésre.

Idén eljöhet az igazság pillanata
Trendfordulóhoz érkezett az elmúlt időszak árfolyamemelkedési hulláma, egyre nyomasztóbb a fejlődő piacokkal szembeni bizalmatlanság, Donald Trump kereskedelmi háborújának valamelyik lépése pedig könnyen lehet az utolsó csepp a pohárban.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor