Utóbbiak ugyanis – főleg az Egyesült Államokban - egyre több eszközt vetnek be annak érdekében, hogy a kétségtelenül olcsó fapados tarifákon felüli extra díjaikkal, minél több pénzt szedhessenek be az utasoktól. A légicégek eleinte csak a feladott poggyászokért kértek plusz pénzt, ám napjainkban terjedőben van az a tendencia, hogy immár nem csak a repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászok számát, hanem a méretét vagy a súlyát is korlátozzák, illetve megsarcolják. Európában elsőként a Wizz Air tette fizetőssé a kézipoggyászok egy részét. Október 24-től a cég teljes hálózatán belül kétféle méretkorlátozást alkalmaz. A még díjmentesen felvihető, és a gépen az ülés alá helyezhető kézipoggyász nem haladhatja meg a 42 x 32 x 25 cm-t, míg a maximum 56 x 45 x 25 cm-est már csak 2 750 Ft extra díj ellenében lehet a gépre felvinni (és további feltétel, hogy be kell férnie az ülések fölötti zárható tartórekeszbe, ahová az utasnak azt képesnek kell lennie segítség nélkül felhelyezni). A Wizz Air mostani döntése abból eredhet, hogy tapasztalataik szerint jelentősen megnövekedett azoknak a közeli desztinációkra utazó utasoknak a száma, akik takarékosságból kizárólag kézitáskával vagy kisebb hátizsákkal utaznak. Többségük most nyilván úgy érzi, ez a korlátozás csak egy újabb módszer arra, hogy a légitársaság pénzt sajtoljon ki belőlük. Azzal sokan egyetértenek, hogy van értelme olyan dolgokat az utas által választhatóvá tenni, mint például a fedélzeti étkezés, hiszen miért is fizessen valaki egy olyan szolgáltatásért, amelyet nem vesz igénybe. Kézipoggyász nélkül utazni viszont az egyik legkevésbé mellőzhető dolog, ezért kissé igazságtalannak tűnik, ha ez a többi választható szolgáltatással egy kalap alá kerül, s pótdíjat számol fel érte a légitársaság.
Az emberi találékonyság azonban, mint tudjuk határtalan.Egy kétségtelenül innovatív ötlet alapján, John Power mérnök a közelmúltban kifejlesztett egy a Jaktogo cég által forgalmazott, poliészterből, farmeranyagból vagy vékony bőrből készülő, hosszú férfikabátként vagy női ruhaként viselhető kézipoggyász „helyettesítőt”. A könnyű és tartós, víz- és szélálló speciális ruhadarabban 14 különböző méretű zseb található, melyekben összesen legalább 15 kg – eredetileg a hagyományos kézipoggyászba szánt – holmi helyezhető el. A speciális ruhadarab csak a beszállási procedúra alatt okoz némi átmeneti kényelmetlenséget viselőjének, mert a repülőgép utasterében levétel után táskaformára összehajtva, már egyszerűen elhelyezhető a zárható csomagtartóban vagy az ülések alatt. Ha pedig az utas üresen viszi magával – például azért, hogy csak a visszaúton pakolja tele -, teljesen összehajtva még kevesebb helyet igényel. A gyártó cég kétségtelenül meggyőző érvelése szerint, csak a bolondok fizetnek extra díjat a légitársaságoknak a kézipoggyászuk után, az okos utasnak ugyanis Jaktogo-kabátja van! Bár a kissé bizarr ruhadarab nem olcsó (egy átlagos példány kb. 80 euróba - mintegy 22 ezer forintba – kerül), ám azok számára, akik gyakran utaznak, gyorsan megtérülhet ez a befektetés. A kérdés csak az, hogy például a Wizz Air vezetősége mikor jut arra az elhatározásra, hogy a jövőben öltözködési szabályzatot is mellékel a repülőjegyeihez…
Forrás: TTG Hungary