Min spórolnak a magyar szülők iskolakezdéskor?

Leginkább az írószer, az iskolatáska és a füzet árán érzékelik a szülők az áremelkedést, spórolni akciós termékek beszerzése révén terveznek, használt tanszerek vásárlására negyedük nyitott, viszont a felesleges cikkeket csak harmaduk ad túl - derül ki a Vatera.hu online piactér látogatóinak körében készült felmérésből.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Online felmérés kertében vizsgálta a Vatera online piacterének látogatói körében azoknak a szülőknek a tapasztalatait és szándékait, akik a tanévkezdésre vásárolnak felszerelést egy vagy több gyermek számára.

Leginkább a toll, az iskolatáska és a füzet drágulását érzékelik a szülők

Az iskolaszereket vásárló kitöltők közül a legtöbben (55,4 százalék) az írószerek drágulását tapasztalták idén nyáron, de sokan (54,7 százalék) említették az iskolatáskák, a füzeteket (49,6 százalék), illetve a tornaruhákat, tornacipőket (42,8 százalék) emelték ki a drágábbá vált termékek közül. Az íróasztalok, székek és a számítógépek árának drágulásáról jóval kevesebben (egyaránt 35 százalék körül) számoltak be, de az uzsonnásdobozok, kulacsok, illetve egyéb kiegészítők (pl. babzsák, számolópálcikák) drágulását is kevesebben tapasztalták (17,2 százalék és 13,6 százalék) idén nyáron.

38 ezer forint fejenként (Fotó: Depositphotos)

Egy tipikus szülő gyermekenként egy kicsivel több mint 38 ezer forintot körüli összeget tervez költeni az iskolakezdéssel kapcsolatos termékek beszerzésére: Budapesten az összeg kissé magasabb, csaknem 41 ezer forint, a vidéki településeken pedig alacsonyabb, 37 ezer forint feletti.

Így terveznek spórolni az iskolakezdésen

A tanszereket vásárló kitöltők közül csupán 8,7 százaléknak kezdi idén az iskolát a gyermeke, ugyanakkor az ilyen termékek beszerzését tervező válaszadók 56,2 százaléka jelezte, hogy tavalyhoz képest többet költ majd iskolaszerekre, 26,6 százalék nagyjából ugyanannyit tervez költeni, 17,2 százalék pedig kevesebbet szánna a termékekre.

A rezsicsökkentési szabályok változásáról a tanszert vásárolni tervező válaszadók 39,8 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az nem befolyásolja a tanszervásárlásra fordítandó pénzt. A rezsiköltségek potenciális emelkedése miatt 47,7 százalékuk akciós termékek vásárlásával spórolna, használt termékek beszerzésével viszont csak 12,5 százalék.

A kitöltő szülők közül a legtöbben a gyereknek szánt okostelefonon (56,8 százalék), számítógépen (55,5 százalék), táblagépen (52,3 százalék), iskolatáskán (49,0 százalék), illetve az íróasztalon, széken (45,5 százalék) tervez spórolni a vásárláskor.

Amiket offline és használtan vásárolnak szívesen

A legnagyobb arányban online megvásárolni tervezett termékek az ajánlott irodalomnak szánt könyvek (a kitöltők 59,1 százalék-a tervezi ezeket internetes piactérről rendelni), táblagépek (47,4 százalék), PC-k (46 százalék) és okostelefonok (41,7 százalék). A személyes vásárlást a legtöbben (84,8 százalék) az írószerek, füzetek (85,2 százalék), füzet- és könyvborítók (85,4 százalék), valamint a tornaruhák, tornacipők (86,5 százalék) esetében terveznek a Vatera felmérésének kitöltői.

A vaterázók negyede nyitott a használt tanszerekre

Bár a tanszereket vásárló kitöltők 58,6 százaléka elsősorban új iskolaszereket vásárol, csaknem a válaszadók negyede nyitott a használt termékekre is, csupán 16,4 százalékuk zárkózik el ettől. Dacára a spórolni szándékozók magas arányának, csupán a tanszervásárlást tervezők harmada (33,1 százalék) nyilatkozott úgy, hogy iskolakezdés előtt túl szokott adni feleslegesé vált holmikon.

Azok közül, aki él ezzel a lehetőséggel, 71,8 százalék online piactereken ad túl a feleslegessé vált cikkeken, 24,7 százalék online és offline egyaránt értékesít, és csupán 3,5 százalék ragaszkodik az offline eladáshoz. A legnagyobb arányban régi iskolatáskán (22,7 százalék), könyveken (12,2 százalék), illetve tornafelszerelésen (11,4 százalék) adnak túl a Vatera felhasználóinak körében készült kutatás szerint.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo