Több mint húsz évig, egészen a 2010-es évek elejéig szabály volt minden utasszállító repülőgépen, hogy az elektromos eszközöket kötelezően ki kell kapcsolni. Elsősorban azért, hogy ezek adatforgalma nehogy zavart okozzon a gép műszereinek működésében és a pilóták kommunikációjában. A változás 2013 körül indult meg. Előbb az amerikai, majd az európai repülésbiztonsági ügynökségek is engedélyezték a telefonok, táblagépek, e-könyv olvasók és más eszközök használatát, repülési módba állítva.
Az úttörő légitársaságok azonban szintet léptek azóta: az utasok már nemcsak az eszközeiken lévő alkalmazásokat használhatják, hanem wifin keresztül internetezhetnek is. „A repülőgépek fedélzetén a földi mobilinternet- és wifi-hálózatok többnyire nem érhetőek el, mert ezek – érthető okokból – csupán száz-kétszáz méteres magasságig sugároznak. Bár technikailag lehetséges, de ésszerűtlenül drága lenne olyan földi rendszert kiépíteni, amely a tízezer méter körüli utazómagasságokon is folyamatos hozzáférést tud biztosítani. A légitársaságok ezért egy kézenfekvő megoldást választottak, a műholdas internetet” – avatott be a technikai részletekbe Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője.
„A régebbi repülőgépeket az antenna felszerelése és a szükséges kábelek miatt át kell kissé alakítani, hogy wifi-képesek legyenek. A modern típusok – mint az Airbus A380 vagy a Boeing Dreamlinere – legtöbb példánya azonban már eleve ezekkel az eszközökkel jön ki a gyárból. A fedélzeti wifit számos, Budapestről is repülő légitársaság használja már most, mint például a Lufthansa, az Emirates vagy az Air France-KLM. A legnépszerűbb fapados gépeken egyelőre még nem terjedt el, de várhatóan hamarosan ezek a cégek is megteremtik a feltételeit, így a mostaninál is többen tölthetik netezéssel a repülés óráit” – vetítette előre a jövőt a szakértő.