Nagyon sok sztereotípia övezi a férfi és női pénzkezelési szokásokat, mely szerint a nő költekezik, ha rossz a kedve, a férfi pedig utál vásárolni. A Statista felmérése szerint ez épp fordítva van: ugyanis a férfiak többször döntenek ösztönösen és gyorsan, míg a nők körüljárják a kérdést, és a legjobb ajánlat mellett teszik le a voksukat. Egy tavalyi kutatás szerint az idősebb korosztály még hajlamosabb az impulzusvásárlásra: az 50–59 év közöttiek 61, míg a 60 év felettiek 72 százaléka dönt gyorsan. A 18–24 évesek épp ellenkezőleg, 69 százalékuk hosszas mérlegelés után vásárol.
„Abban, hogy gyermekeink felnőttként majd tudatosan hozzák meg pénzügyi döntéseiket, fontos szerepe van annak, hogy minél hamarabb, akár már egészen kis kortól ismerkedjenek a pénz világával. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő eltelt 9 éve alatt azt tapasztaltuk, hogy a pénzügyi tudatosság kiépítése sok gyakorlati elmélyítést igényel, ezért érdemes minél több, a családot érintő pénzügyi kérdésbe, játékosan bevonni őket” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Családi szerepek
A Statista által végzett nemzetközi kutatás arra is kitért, hogy a napi bevásárlásokat inkább a nők intézik, a nagyobb horderejű dolgokban, mint az autó, az ingatlan vagy épp biztosítási és pénzügyi szolgáltatások, inkább a férfiak döntenek, ugyanakkor a nők szerepe egyre erősebb a pénzügyek terén.
A női és férfiszerepek közvetítésével a pénzügyekről is mintát adunk gyerekeinknek. „Előnyös, ha a döntéseket a család közösen hozza meg, ha a felelősséget együtt viszik a szülők” – mondja Szél Dávid pszichológus.
Hogy a gyerekek valójában mennyit tudnak ezekről a pénzügyi döntésekről? A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői olyan 9 éves gyerekeket kérdeztek a költségvetés témájáról, akik korábban még nem vettek részt a pénzügyi vetélkedőn.